Konkurence dorazila už i do českého školství. Do boje o prvňáčky loni jedna z opavských škol vytáhla dokonce s pomocí internetové reklamy. Podobně však město či obec může na sebe upozornit i turisty a další potenciální návštěvníky.
Vpřípadě náboru žáků prvních tříd základní školy by bylo plýtváním umístit reklamu na internetové stránky, které si prohlížejí návštěvníci z celé republiky, ba i ciziny. "Dnes však není problém zajistit, aby se reklamní proužek nebo panel zobrazil pouze těm, podle jejichž IP adresy poznáme, že jsou z daného regionu, v tomto konkrétním případě z opavského okresu," vysvětluje Tomáš Horák z ostravské společnosti Internet Billboard.
Ale co když inzerent potřebuje dostat své reklamní sdělení naopak k lidem z co největšího území, ovšem jen takovým, kteří se zajímají o určité úzké téma? "Ani to není problém, k tomu byl vyvinut systém kontextové reklamy," opáčí Tomáš Horák. "Například náš systém bbKontext sdružuje 24 967 internetových stránek a serverů, které jsou členy reklamní sítě BillBoard.cz. Členy této sítě jsou jak menší a střední servery, tak známé servery a portály, jako je ihned.cz, auto.cz, centrum.cz a řada dalších. V systému bbKontext si zvolíte slova vyskytující se na stránkách, které navštěvují vaši potenciální zákazníci. Zajistíte tak, aby se vaše reklama zobrazovala jen na stránkách, na nichž se píše o tématech souvisejících s vaší organizací."
CÍLENĚ NA TURISTY
Dejme tomu, že provozovatel městského webu chce přilákat do města pomocí webových stránek co nejvíce turistů. Jak však dosáhnout toho, aby se podívali právě na stránky tohoto města?
"Chce to formulovat reklamní sdělení natolik zajímavě a atraktivně, aby potenciální zájemce zlákalo ke kliknutí na reklamu. A my zajistíme, aby se reklama zobrazovala především na takových webech, které souvisejí s tématikou cestování, turistiky, ubytování," nenechá se vyvést z míry Tomáš Horák.
Kromě systému bbKontext společnost Internet Billboard nabízí možnost zobrazovat reklamní bloky také prostřednictvím systému bbText. Tato technologie vyhledává slova a sousloví v textu stránky. Jakmile je slovo nalezeno, je ve stránce podtrženo a v okamžiku, kdy na ně uživatel najede ukazatelem myši, zobrazí se nad ním reklamní blok. Tato forma zobrazení odlišuje bbText od reklamy bbKontext, kdy je reklamní blok zobrazován ihned na k tomu vyhrazené ploše stránky.
Provozovatelé webů veřejné správy zatím na internetu moc neinzerují. Možná k tomu přispívá i domněnka, že si takovou reklamu nemohou finančně dovolit. Jde však o neznalost současného reklamního trhu.
ZA PROKLIKNUTÍ I JEN V ŘÁDU DESÍTEK HALÉŘŮ
Kontextovou reklamu dnes lze pořídit za ceny v řádu jednotek korun za jedno prokliknutí; u úspěšných reklam, na které se často kliká, může cena klesnout na desítky haléřů. Tak například systém bbKontext má stanovenu počáteční cenu za přivedení každého návštěvníka na inzerentovy stránky na 1 Kč a v závislosti na koeficientu zobrazování, tedy poměru počtu kliknutí a počtu zobrazení reklamního bloku, se může dostat až na 10 haléřů na jedné či třeba 10 korun na druhé straně.
Systémů PPC (pay per click), ve kterých zákazník platí jen za návštěvníky přivedené na jeho stránky, je u nás více. Patří k nim eTarget.cz (který umísťuje textovou reklamu do výsledků vyhledávání na 196 portálech), adFOX.cz, Adcontext.cz, nebo systém výměnné reklamy TextBanner.cz. Stranou nezůstal ani Seznam, který nedávno zavedl produkt Sklik s cenou začínající na 20 haléřích za jeden proklik.
Rozhodně stojí za to se s těmito zajímavými systémy seznámit a zvážit jejich využití k propagaci internetových stránek i měst a obcí. Tím spíše, že většinou nabízejí také opačnou možnost, totiž vydělat si na zobrazování reklamy z těchto systémů na svých stránkách.