Během letošního prvního čtvrtletí přijali policisté na Operačním středisku správy hlavního města Prahy zhruba 91 tisíc oznámení na linku tísňového volání se známým číslem 158. Nyní se jejich služby rozšiřují - kromě telefonických hovorů začali na čísle 603 111 158 přijímat i oznámení v podobě textových zpráv od neslyšících a sluchově postižených občanů.
Došlo k tomu díky spolupráci policie s Českou unií neslyšících a společností T-Mobile, která pro tuto službu zmíněné číslo vyčlenila.
Linku tísňového volání mohli až do letošního roku plně využívat pouze slyšící občané. Při ohrožení života, zdraví, majetku možným pachatelem či při dopravní nehodě použili naprosto přirozeně telefonní přístroj a prostřednictvím čísla 158 se spojili s operačním střediskem toho kterého regionu. Operátor vyhodnotil přijaté oznámení a na místo události poslal policejní hlídku. O tento kontakt byla neslyšící část společnosti až dosud ochuzena, a to přesto, že v ČR je přes půl miliónu nedoslýchavých a neslyšících.
Tato nemalá skupina občanů byla do jisté míry diskriminována, neboť jí nebylo umožněno rovnocenné využívání linky tísňového volání 158. Neslyšící a nedoslýchaví sice už asi deset let mohou použít k oznámení na tísňovou linku fax, ale zdaleka ne každý z nich má k němu přístup, natož v situaci, kdy naléhavě potřebuje co nejrychlejší pomoc. Zato mobilní telefony se staly i mezi neslyšícími běžně používaným komunikačním prostředkem, protože jim umožňují posílat odkudkoli krátké textové zprávy.
Proto se Česká unie neslyšících spolu s Policií ČR snažila najít takové řešení, které by umožnilo neslyšícím používat ke komunikaci s linkou tísňového volání mobilní telefony. Zástupci neslyšících měli možnost navštívit Operační středisko správy hl. m. Prahy Policie ČR a seznámit se s prací operátorů na lince tísňového volání, která je občanům k dispozici již více než třicet let. Byli seznámeni s technickým zázemím i se samotným zpracováním přijatého oznámení.
V OHROŽENÍ ŽIVOTA ČI ZDRAVÍ
Právě na operačním důstojníkovi často záleží, zda správně vyhodnotí přijaté oznámení a posoudí vážnost situace. K tomu musí oznamovatele během telefonického rozhovoru odpovídajícím způsobem vyslechnout. Policista požaduje při kontaktu s oznamovatelem jeho jméno, telefonní číslo a místo, odkud volá. Tyto informace spolu se stručným popisem události zaznamená do počítače. Ke každému oznámení se průběžně může vrátit a doplnit je o další poznatky. Od těchto prvních kroků se odvíjí další úspěšnost zákroku policejní hlídky poslané na místo činu.
Do situací, ve kterých se lidé obracejí na linku tísňového volání, se dostávají i neslyšící. Nyní je jim tedy k dispozici linka 603 111 158, kam mohou poslat SMS zprávu, kterou formulují podle jednoduchého návodu, na němž se zástupci neslyšících dohodli s policií. Zpráva může mít maximálně 160 znaků a měla by obsahovat jméno, město, ulici, orientační bod, kde se postižený právě nachází, a krátký popis toho, co se stalo - zda byl přepaden, krvácí, vidí vloupání a podobně. Hned v prvních dvou týdnech po spuštění linky přijali operátoři dvě závažnější oznámení prostřednictvím SMS zprávy od neslyšících občanů. Šlo o vloupání do vozidla a o oznámení nálezu člověka v bezvědomí.
DO BUDOUCNA BEZPLATNĚ
Na rozdíl od linky 158 však neslyšící musí za zprávu pro policii zatím zaplatit. "To je proto, že ten projekt vznikl velmi rychle," řekl při spuštění nové linky pro neslyšící Marek Herman, ředitel kanceláře pro společnou odpovědnost T-Mobile. "Ale chceme, aby tato služba byla do budoucna úplně zdarma."
Pokud se na linku 603 111 158 obrátí neslyšící z jiných regionů, pražští policisté přijaté zprávy obratem předají svým kolegům v krajích. V některých krajích však neslyšící mohou posílat SMS na tísňovou linku tamních operačních středisek - jen s tím rozdílem, že číslo telefonu je neveřejné, ale neslyšící je znají. Například v Plzni, kde tuto služba zavedli nedávno, podle vedoucího operačního střediska krajských hasičů Františka Špačka na tuto neveřejnou tísňovou linku přijdou měsíčně v průměru tři zprávy.