Od letošního 1. července na základě zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, případně na základě zákona č. 139/2006 Sb. tzv. koncesního zákona, jsou účinné změny ve zveřejňování zadávacích řízení veřejných zakázek na internetu. První podstatná změna z pohledu elektronizace je, že zakázky již...
Od letošního 1. července na základě zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, případně na základě zákona č. 139/2006 Sb. tzv. koncesního zákona, jsou účinné změny ve zveřejňování zadávacích řízení veřejných zakázek na internetu. První podstatná změna z pohledu elektronizace je, že zakázky již nenajdete na dřívější www.centralniadresa.cz (ta se nyní stala především portálem o veřejných dražbách), nýbrž na novém Informačním systému o veřejných zakázkách - www.isvz.cz.
Nejdůležitější částí nového systému je jeho uveřejňovací subsystém na samostatné adrese www.isvzus.cz. Protože je tato část obdobná jako u předchozího systému, upozorním jen na přímé zadávání veřejné zakázky do systému: V takovém případě nepoužíváte offline formulář (provozovaný v 602XMLFiller, který si pro ten účel musíte stáhnout a nainstalovat), ale zadáváte přímo do formulářů zveřejňovacího subsystému. Pro zaslání údajů v elektronické podobě je však nutné mít kvalifikovaný elektronický podpis.
V kontextu nového zákona je vhodné zmínit možnost výběru dodavatele prostřednictvím elektronické aukce. Ocení ji hlavně ti, kdo provádějí větší a často opakované nákupy například papíru, tonerů a dalšího spotřebního materiálu. Ale doporučuji elektronickou aukci vyzkoušet i na výběr dodavatele uklízecích služeb, stavebních prací, stavební techniky či automobilů. Z vlastní zkušenosti na krajském úřadě vím, že tak lze ušetřit 17 až 22, někdy dokonce až 36 % proti původní ceně. Při elektronické aukci každý uchazeč o zakázku vidí nejlepší nabídnutou cenu a snaží se svoji nabídku (většinou snížením ceny) posunout na první místo. Aukční systémy jste mohli používat i před účinností nového zákona, ale jen do výše finančních limitů, které zákon nepovažoval za veřejnou zakázku.
Chcete-li si takto vybírat dodavatele, nejlepší bude obrátit se na některého provozovatele, jako jsou třeba www.centrade.cz, www.proebiz.cz nebo www.ppe.cz. Doporučuji mu vysvětlit, co konkrétně chcete nakupovat, a nechat si nabídnout cenu za jeho služby. Obvyklé bývají následující varianty úhrady: Zadavatel neplatí nic, avšak platí uchazeč o zakázku. Nebo zaplatíte určité procento z dosažené slevy proti vyvolávací nabídce. Lze i platit paušál za využívání systému bez ohledu na počet uskutečněných aukcí a výši dosažených slev. Čtvrtá varianta spočívá v placení paušálu za každou uskutečněnou aukci.
VÁCLAV KOUDELE
vedoucí odboru informatiky Krajského úřadu Plzeňského kraje