01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Barevné linky mohou pomoci nejen při povodních

Barevné telefonní linky nejsou pouze komerční záležitostí. Naopak, mohou v případě nouze zachránit majetek nebo dokonce životy lidí. Lze je totiž použít při přírodních katastrofách, výjimečných situacích a především při telefonním styku s občany.Magistrát hlavního města Prahy (MHMP) při letošních...

Barevné telefonní linky nejsou pouze komerční záležitostí. Naopak, mohou v případě nouze zachránit majetek nebo dokonce životy lidí. Lze je totiž použít při přírodních katastrofách, výjimečných situacích a především při telefonním styku s občany.

Magistrát hlavního města Prahy (MHMP) při letošních březnových povodních zřídil callcentrum s číslem 800 100 991. "Pro informování občanů o aktuální situaci během povodní byl na našem magistrátu zajištěn od 28. března 2006 nepřetržitý provoz bezplatné telefonní linky. Do ukončení provozu, tedy až do 10. dubna, zaznamenalo callcentrum 3664 hovorů. Většinou (zhruba z 80 procent) volali občané, v ostatních případech firmy sídlící v postižené oblasti Prahy," vysvětluje Eva Kubátová z odboru Public Relation MHMP.

Lidé nejčastěji potřebovali znát informace o aktuálním stavu a také rady, kam se obracet s konkrétními problémy. "Bezplatnou informační linku či linky využívá náš magistrát při nejrůznějších příležitostech. Nejen v krizových situacích, jako byla povodeň v roce 2002 a letos, ale i tehdy, když se očekává zvýšený zájem občanů o informace, například v době konání mistrovství světa v hokeji," dodává Eva Kubátová.

Zřejmě proto, že Brno neleží v záplavové oblasti, tamní magistrát se zavedením barevných telefonních linek nepočítá. Stejně jako nedaleké město Boskovice.

Naopak velmi dobré zkušenosti mají na Úřadě Městské části Praha 5. Jeho barevná linka je určena všem lidem, kteří si zadarmo zjišťují nejrůznější informace, především z oblasti právní. Kompromis volila Městská část Praha-Zbraslav. "Vlastní linku nemáme, ale například při letošních jarních povodních jsem odkazovali naše obyvatele na callcentrum pražského magistrátu," říká zbraslavský starosta Ing. Petr Valenta.

Více o barevných linkách

Výhody: Nejčastěji mají tyto linky předčíslí 800 nebo 844 (8XX). Předčíslí 800, tj. tzv. zelená linka, je pro volající zcela zadarmo. Předčíslí 8XX, v tomto případě modrá linka, znamená, že se volající dělí o náklady s volaným. Podle Nikolaje Šťáhlavského z firmy CTMS, poskytovatele těchto telekomunikačních služeb, jde většinou o sazby za místní tarif do pevné sítě, tedy částky, které nejsou nijak vysoké. Jednou z výhod mluvících ve prospěch zřízení barevné telefonní linky například na obecních úřadech či institucích sloužících nejširšímu obyvatelstvu je snadná zapamatovatelnost čísla na této lince a výhodná cena volání.

Úskalí: Riziko nežádaných volajících - lidí, kteří na barevné linky volají pro zábavu. Vznikají tím náklady na příchozí volání i na práci operátora. Toto riziko je možné významně snížit využitím linek s předčíslím 844, kde volající hradí část nákladů na volání ve výši přibližně odpovídající místnímu tarifu.

Náklady na provoz: V ČR jsou ve srovnání s Evropou o desítky procent vyšší. Také poplatky za přidělení čísel jsou proti ostatním evropským zemím vysoké. Jedním z důvodů vysokých nákladů na provoz zelených a modrých linek je podle Olgy Sedláčkové, nezávislé konzultantky v oboru telekomunikace, mj. i to, že v sobě zahrnují i náklady na zahájení a ukončení volání v sítích těch operátorů, jejichž zákazníci na barevná čísla volají. V ČR jsou až o 30 % vyšší než v zemích EU (dokládá to i 11. implementační zpráva Evropské komise o postupu deregulace trhu elektronických komunikaci v jednotlivých členských státech EU). Protože se ČR zavázala k pokračující liberalizaci odvětví elektronických komunikací, lze očekávat, že vzrůstající konkurence na trhu přinese i snížení cen volání na barevné linky, komentuje to Nikolaj Šťáhlavský z CTMS. V současné době je dominantním poskytovatelem barevných linek Český Telecom (60 % všech linek s předčíslím 800 a 50 % linek s předčíslím 844). Objevují se i další operátoři těchto linek, například CTMS či GTS Novera.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down