Souběžně s vývojem trhu stavebních prací došlo mj. ke kvalitativnímu posunu u zakázek jak soukromých investorů, tak veřejných vypisovatelů. Proti minulosti však už dnes nelze jednoznačně tvrdit, že soukromí investoři jsou lepšími vyhlašovateli než veřejný sektor.
Vzniklo několik společností, které městům a obcím nabízejí profesionální organizaci veřejných soutěží a kvalita jejich práce je nesrovnatelně vyšší, než bývala ještě před několika lety. S platností nového zákona o veřejných zakázkách od 1. července 2007 mohou obdobných služeb využívat i menší obce, které byly doposud odkázány na vlastní lidské zdroje. Proto lze předpokládat, že tato spolupráce nejen na samotných zakázkách, ale i na žádostech o dotace a granty povede k větší efektivnosti, která se odrazí ve větším čerpání finančních prostředků v širším rozsahu.
ZMĚNA POSÍLILA TRANSPARENTNOST
SYNER, s. r. o., i další stavební společnosti k soutěžím obecně přistupují s jasným záměrem, kterým je předložení nabídky a na jejím základě získání zakázky. O úspěšnosti naší společnosti svědčí i titul Dynamická firma roku 2006, udělovaný sdružením CZECH TOP 100 společnosti s nejvyšší efektivností výkonů.
Už minulá legislativa trvala na transparentnosti zadávání zakázek, což nově schválený zákon ještě upřesňuje. Před dodavatele je předložena již zformovaná zadávací dokumentace s přesně vymezenými kritérii a je pak na jeho zvážení, jak "ušije" nabídku přímo na míru. Cena, doba výstavby, splnění kvalifikačních kritérií, záruka či reference stavařů při výběrovém řízení podle předem daných vah určí vítěze soutěže.
CO MŮŽE PŘIVODIT PRODLEVY VE SPLÁCENÍ
Zkušenosti naší společnosti hovoří o tom, že na rozdíl od veřejných soutěží se u soukromých zakázek jen zřídka vyskytne problém s financováním výstavby či rekonstrukce. Obce totiž zpravidla čerpají dotace, které jsou časově vázány na termín dokončení prací, a obdobně nakládají i s rozpočtem. Každé neplánované zvýšení výdajů zadavatele však může zapříčinit pro zhotovitele nepříjemnou prodlevu ve splácení. Obce pak žádají o odklad plateb či o bankovní půjčky, praxí se stal i dodavatelský úvěr. Smluvní podmínky běžně opravňují objednatele požádat o prodloužení splatnosti faktur, a to až na dobu několika měsíců, přičemž dodavatelé ztrácejí možnost nárokovat si úrok z prodlení či jiné sankce.
Odlišnosti nalezneme i v době platnosti, resp. účinnosti smlouvy. U soukromých zakázek bývají tyto lhůty zpravidla totožné, u veřejných není výjimkou, že se účinnost posouvá až na dobu, kdy vypisovatel prokazatelně obdrží rozhodnutí o přidělení dotace. Podpisem takovéto smlouvy přistupuje stavební společnost na ne zcela výhodnou podmínku, jíž je, že vlastní zahájení prací závisí na faktorech, které zhotovitel nemůže ovlivnit.
Z pohledu stavební společnosti musím konstatovat, že výše uvedenou nevýhodu dodavatele neodstranila ani novelizace zákona o veřejných zakázkách a tuto problematiku ponechala na smluvních ujednáních obou stran.
UVOLNÍ VYŠŠÍ LIMITY ZADAVATELŮM RUCE?
Zákon obsahuje několik zásadních změn, které si vyžádala běžná praxe. Jednou z nich je i zvýšení původní dvoumiliónové hodnoty zakázky na současných 20 miliónů korun, od které se dodržování zákona odvíjí. Zvážíme-li jen jeden ukazatel - inflaci, jde o logickou změnu. V praxi to může znamenat, že rekonstrukce či méně nákladné stavby, které tuto hranici nepřekročí, nebudou muset splňovat veškerá nutná kritéria.
Což však neznamená, že půjde o neprůhledné zakázky. Díky jisté volnosti na straně zadavatele lze očekávat, že bude právě v jeho zájmu, aby se řízení zrychlilo a zefektivnilo.
TŘETINA ZAKÁZEK PRO OBCE A MĚSTA
Z delšího časového hlediska realizuje společnost SYNER, s. r. o., přibližně dvě třetiny objemu stavebních prací pro privátní sektor, zbytek tvoří veřejné zakázky. Průběh jednání se často podobá - i soukromí investoři chtějí pro sebe získat co nejvýhodnější podmínky. Obě strany si smluvně určí práva a povinnosti a nevyskytuje se zde třetí strana, která by mohla obchod ovlivňovat.
U veřejných zakázek se setkáváme ovšem rovněž s tím, že zadavatel nesprávně vypíše soutěž, takže řízení musí být zrušeno a celá procedura se prodlužuje. Občas dojde i k tomu, že do kvalifikačních předpokladů bývají zařazeny podmínky, které zákon nezná.
PAMATOVAT NA OBCHODNÍ PODMÍNKY
Stále častějším požadavkem ze strany obcí se stává, aby potenciální dodavatel byl držitelem certifikátu OHSAS 18001, o ochraně zdraví a bezpečnosti práce. Většina stavebních společností včetně té naší už toto osvědčení vlastní. Pokud zadavatel na jeho držbě skutečně trvá, pak doporučuji jako vhodnější tuto podmínku zanést do obchodních podmínek.
MARTIN BOROVIČKA
generální ředitel SYNER, s. r. o.