01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Jaké jsou podmínky přístupného webu?

Přístupný nebo také bezbariérový web je v současnosti vnímán jako standard veřejné správy i významných komerčních institucí ve všech vyspělých zemích Evropy. I Česká republika se díky novele zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech státní správy a samosprávy těmto standardům přiblížila.

Prováděcím předpisem výše zmíněné novely by se měla stát Pravidla pro tvorbu přístupného webu, která vytvořila pracovní skupina zástupců Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých (SONS), odborných konzultantů a pracovníků Ministerstva informatiky ČR (MI ČR). Jejich plné znění je možné nalézt na stránkách MI ČR http://www.micr.cz/scripts/detail.php?id=1588 nebo na www.dobryweb.cz/pristupnost. Samotná pravidla obsahují celkem 37 bodů rozdělených do následujících šesti hlavních oblastí.

OBSAH WEBU JE DOSTUPNÝ A ČITELNÝ

První část pravidel zdůrazňuje, že obsah webu by měl být dostupný bez ohledu na použité technologie (například kaskádové styly nebo Flash) a čitelný všem uživatelům.

Ne každý návštěvník ovšem musí znát a používat nejmodernější výstřelky "webové módy", je tedy dost pravděpodobné, že si informace uveřejněné na vašem webu vůbec nedokáže přečíst. Například Flash je zobrazovací technologie vyvinutá soukromou firmou a počítač ho normálně neobsahuje - je tedy potřeba si jej stáhnout z internetu a doinstalovat.

Pokud má být web přístupný i nevidomým návštěvníkům používajícím hlasové čtečky, je důležité, aby použité obrázky měly textovou alternativu. Bez ní je hlasová čtečka stejně "slepá" jako její majitel. Možná je ještě důležitější, aby ovládací prvky webu (například odkazy, nebyly od svého okolí (normálního textu) odlišeny pouze barevně. Vždy je lepší odkaz i podtrhnout, protože nikdy nevíte, jestli návštěvník netrpí některou z mnoha forem barvosleposti nebo nepoužívá nějaké nestandardní zobrazovací zařízení (černobílý monitor apod.).

PRÁCI ŘÍDÍ UŽIVATEL

Druhá část klade důraz především na svobodu uživatele při ovládání webu a na univerzálnost při jeho zobrazování.

Autor webových stránek by neměl uživatele nutit použít konkrétní výstupní nebo ovládací zařízení (Například věta: "Optimalizováno pro IE 5.0 v rozlišení 1024*768." návštěvníka upozorňuje, že stránka se mu nejspíš korektně zobrazí pouze ve zmíněném prohlížeči. Ale co když používám jiný prohlížeč? A co je to vlastně rozlišení? Můžu vůbec na tuto stránku? Přečtu si tam něco?). Tento přístup jde přímo proti hlavní myšlence přístupnosti. Jejím hlavním cílem je, aby si web mohl prohlédnout kdokoliv, kdykoliv a na jakémkoliv zařízení.

Důležité je i to, aby webové stránky nijak neměnily "uživatelské prostředí" návštěvníka. Pokud tvůrce uživatele předem neupozorní nebo uživatel nedá přímý příkaz, stránky nesmí samy od sebe otevírat nová okna, měnit velikost oken již otevřených, zakazovat v prohlížeči posuvníky, měnit jejich barvu apod.

INFORMACE JSOU PŘEHLEDNÉ A SROZUMITELNÉ

Informace sdělované návštěvníkům webu by měly být pochopitelné, přehledné a srozumitelné. Třetí část pravidel přináší obecná pravidla, jak toho dosáhnout.

Nejen kvůli uživatelům s poruchami učení a soustředění, ale i kvůli všem ostatním uživatelům by texty použité na vašem webu neměly používat složitá souvětí, odborné výrazy, které nejsou v textu vysvětleny. Texty by se měly členit do kratších logických celků (pokud možno s výstižnými nadpisy), používat krátké srozumitelné věty. Tyto úpravy dokáží neuvěřitelné věci. Web bude přehledný, dobře čitelný a jednoduše pochopitelný pro všechny návštěvníky.

Zároveň je potřebné, aby úvodní stránka jasně sdělovala smysl a účel webu a odkazovala na svého provozovatele a technického správce včetně kontaktních údajů. Na kontaktní údaje musí odkazovat každá stránka webu, nejen úvodní. Je nutné uvést také prohlášení o míře přístupnosti a ze zákona uveřejňované informace nabízet také jako textový obsah.

OVLÁDÁNÍ: JASNÉ A POCHOPITELNÉ

Konzistentní navigace umožní návštěvníkovi snadnou orientaci a usnadní mu pohyb po vašem webu.

Na celém webu by měla být srozumitelná a konzistentní navigace, která je jasně oddělena od vlastního obsahu stránky. Není snad nic horšího než web, kde na každé stránce jsou navigační odkazy jinak umístěné nebo jinak vypadají.

Zároveň by každá stránka měla mít svůj název vystihující její obsah (například Obec Horní Slavkov: Kontaktní údaje) a v rámci hierarchie celého webu by měla vždy odkazovat o úroveň výš a na jeho hlavní stranu. Může se stát, že návštěvník přijde z vyhledavače nebo mu někdo poradí adresu, kterou má navštívit. Pokud nedostane šanci se po vašem webu porozhlédnout, nejspíš zklamaně odejde a už se nikdy nevrátí.

ODKAZY JSOU ZŘETELNÉ A NÁVODNÉ

Hypertextové odkazy jsou základem internetu. Je tedy opravdu nutné, aby je návštěvník jasně odlišil od okolního textu a aby věděl, kam se díky nim dostane.

Všechny odkazy musejí být dostatečně odlišeny od okolního textu, ale nejlépe ještě podtržením) a z textu samotného odkazu by mělo být jasné kam vede. Správně by tedy mělo být například: "E-mail na starostu naleznete v sekci Kontakty" a ne "Pokud chcete napsat starostovi, klikněte sem".

Pokud na webu uveřejňujete i jiný obsah, než jsou webové stránky (například PDF nebo XLS soubor), uživatel by na to měl být upozorněn (třeba textem v závorce za odkazem). Je nutné uvést nejen typ nebo formát cílového souboru, ale také jeho velikost.

KÓD JE TECHNICKY ZPŮSOBILÝ A STRUKTUROVANÝ

Technicky správně vytvořené a sémanticky strukturované stránky jsou nejen dobrou vizitkou, ale napomáhají také dobré přístupnosti celého webu a dobré nalezitelnosti v internetových vyhledávačích.

Nejdůležitější pro tuto oblast je sémantika, tj. správné strukturování kódu. Správná struktura textu uvedená ve vlastním kódu webové stránky je založená na podobném principu jako běžný text. Při čtení nám pomáhá především rozdělení na nadpisy a odstavce, ale i správně označené seznamy a tabulky.

Vlastní kód webové stránky by neměl obsahovat ani technické (syntaktické) chyby a měl by odpovídat platným standardům a specifikacím. Validitu (bezchybnost) kódu je možné si jednoduše ověřit například na stránce http://validator.w3.org/. Pro popis vzhledu webu by měly být přednostně použity kaskádové styly (technologie CSS), tedy moderní způsob, jak oddělit formu (vzhled) webové stránky od jejího obsahu.

Dobrý web; matejicek@dobryweb.cz

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down