Umisťovat jednotlivé prvky mobiliáře na cyklostezky není jen otázkou estetickou nebo výrazem snahy udělat takovou trasu zajímavější či ji zpestřit. Cyklostezky a cyklotrasy využívají i pěší turisté, maminky s dětmi na procházky, v poslední době i mládež na kolečkových bruslích. Využití...
Umisťovat jednotlivé prvky mobiliáře na cyklostezky není jen otázkou estetickou nebo výrazem snahy udělat takovou trasu zajímavější či ji zpestřit. Cyklostezky a cyklotrasy využívají i pěší turisté, maminky s dětmi na procházky, v poslední době i mládež na kolečkových bruslích. Využití investovaných prostředků chápu jako víceúčelové pro všechny vrstvy obyvatelstva. Trasy se staly i klidnou a bezpečnou spojnicí mezi obcemi, samotami a přírodními zajímavostmi.
Proto mobiliář musí zahrnout nejnutnější vybavení, zejména přístřešky proti nenadálému dešti (zhruba každé 3 km), informační a směrové tabule, lavičky, ale i bezpečnostní prvky, jako jsou různé lávky a zábradlí u strží apod.
PRVKŮ UBUDE, ALE BUDOU MASÍVNĚJŠÍ
Problémem však bývá najít řešení, aby mobiliář měl určitou životnost a zejména mohl vzdorovat vandalům. Veškeré pokusy o hlídání mobiliáře jsou ve volné přírodě neřešitelné, lidská lhostejnost a nevšímavost je totiž příliš velká. Při správě cyklotras města Rakovník jsme navíc zavedli další doplňující prvky, například historické hraniční mezníky jednotlivých katastrů, ukazatele směru větru, informace o vzdálenostech k občerstvení atd. Ověřili jsme si však, že kvůli vandalům je třeba najít určitý kompromis, a to zejména s ohledem na počet prvků a jejich technické provedení. Proto omezíme některé prvky, byť byly veřejností kladně hodnoceny, zejména mezníky, lavičky i kryté přístřešky. Některé drobné stavby umístíme alespoň do prostoru, kde je větší frekvence lidí, nebo tam, kde je na ně více vidět.
Největší pozornost už teď věnujeme technickému řešení. Zábradlí, lávky, lavičky volíme ocelové, kotvené do betonových patek, ale obložené masívním dřevem, zajištěné upravenými šrouby proti demontáži a případnému rozřezání. Směrové tabule budeme řešit na silnějších ocelových sloupcích, kotvených do železobetonových. patek, odolných proti vyvrácení. Směrovky umístíme výše, minimálně 2,5 - 3 metry z dosahu pro běžné ulomení a necháme je vyrobit ze silnějších plechů, žárově pozinkovaných včetně objímek. Tyto nosiče upravíme barevně nebo fóliovými polepy. Přitom nesmí být na první pohled patrný ani ocelový či betonový materiál.
Prvky se samozřejmě prodraží, ale nebude jich tolik, neboť zůstanou jen na důležitých rozcestích. Zbytek budeme řešit barevnými páskami (žlutá) na stromech, sloupcích při trase, aby cyklista měl jistotu, že jede správným směrem. Ušetřené peníze věnujeme spíše na vylepšení a zpřesnění cyklomap v jednoduchém technickém provedení.
ÚLOHA VÝROBCŮ I VEŘEJNOSTI
Výrobci mobiliáře musí co nejvíce ztížit jeho ničení. Předpokládejme, že běžný vandal obvykle nemá speciální nářadí, s jehož pomocí by mobiliář mohl rozebrat a ničit. Rozhodně nemá smysl umisťovat na odpočívadla různé cedule s prosbami typu "nenič nás", neboť apelovat na svědomí případných vandalů je nesmyslné. Naopak takové výzvy je ještě více provokují.
Získávat veřejnost pro boj proti vandalům bude asi dlouhodobý proces, který by musela podpořit i příslušná legislativa, zejména v otázce průkaznosti a postihu vandalského činu. Navíc by musela existovat silná právní ochrana těch, kteří by neváhali zadržet a usvědčit ničitele mobiliáře.
Naše dosavadní zkušenosti však vypovídají spíše o tom, že veřejnost do těchto střetů nepůjde. Během několika let, po něž město Rakovník cyklostezky udržuje, se nepodařilo dopadnout a usvědčit ani jednoho pachatele a jen loni jsme do oprav museli vložit zhruba 50 tisíc korun.
MILAN KOTÁL
vedoucí oddělení rozvoje a investic Městský úřad Rakovník