Jako člen Rady Jihočeského kraje Ing. František Štangl zodpovídá mj. za Program obnovy venkova. Zároveň je starostou menšího města Nové Hrady na Českobudějovicku.Jak Jihočeský kraj podporuje pojízdné prodejny na svém území?Přímo je nepodporuje...
Jako člen Rady Jihočeského kraje Ing. František Štangl zodpovídá mj. za Program obnovy venkova. Zároveň je starostou menšího města Nové Hrady na Českobudějovicku.
Jak Jihočeský kraj podporuje pojízdné prodejny na svém území?
Přímo je nepodporuje žádným způsobem. Ovšem s využitím řady grantových programů a zejména prostřednictvím Programu obnovy venkova poskytuje pomoc malým obcím, které buď samy, nebo jejich místní části využívají služeb pojízdných prodejen. Zajištění základních potřeb občanů je plně v kompetenci obcí a jejich zastupitelstev. Obce proto často přispívají na provoz pojízdných prodejen či na zachování tzv. kamenných prodejen. Někde byly obce donuceny odkoupit prodejny od Jednoty a dnes je provozují ve vlastní režii, jinde je zas formou výhodného pronájmu nepřímo dotují.
Je správné, aby menší, a tedy zpravidla chudší obce dotovaly provozovatele pojízdných prodejen? Neměl by hlavně stát dbát o to, aby všichni jeho občané na celém území měli zhruba stejný standard poskytovaných služeb?
Požadavek na takový standard by byl nereálný. Podmínky života v osadě někde na Šumavě se vždy budou lišit od podmínek například v Českých Budějovicích či dokonce v Praze. Ovšem snaha o zajištění základních potřeb obyvatel, mezi něž patří i možnost nákupu základních potravin v místě trvalého pobytu, je zcela legitimní a pro malé obce by měla být hnacím motorem jejich chování. A stát, který má v rukou daňové nástroje, jim k tomu může vytvořit lepší podmínky. Paradoxně totiž právě malé obce od něho dostávají nejméně peněz. Kraje pak tuto skutečnost mohou opravdu jen částečně obcím kompenzovat prostřednictvím Programu obnovy venkova. Náš kraj v jeho rámci letos rozdělí malým obcím více než 64 milióny korun. Mezi kritéria hodnocení jejich žádostí patří počet obyvatel obce ve vazbě na daňové příjmy a počet místních částí.