01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stačí pouze vyčlenit úřední hodiny?

Musí obec permanentně poskytovat své služby, nebo stačí vyčlenit pro veřejnost úřední hodiny? Jaký je vztah k novému správnímu řádu?Úřední hodiny lze chápat jako vyhrazenou pracovní dobu úředních osob, kterou věnují jednání s veřejností. Starý ani nový správní řád, ani žádný jiný zákon v...

Musí obec permanentně poskytovat své služby, nebo stačí vyčlenit pro veřejnost úřední hodiny? Jaký je vztah k novému správnímu řádu?

Úřední hodiny lze chápat jako vyhrazenou pracovní dobu úředních osob, kterou věnují jednání s veřejností. Starý ani nový správní řád, ani žádný jiný zákon v současnosti ne-upravuje podrobně problematiku úředních hodin obecního či krajského úřadu. Přesto některé zákony s úředními hodinami počítají, například: § 28 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí, ve znění pozdějších předpisů: "Každý volič si může v úředních hodinách na obecním úřadě ověřit, zda je zapsán v seznamu"; § 123e odst. 4 písm. a) zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů: "Orgány sociálního zabezpečení jsou povinny zveřejnit na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup úřední hodiny, ve kterých je otevřena podatelna orgánu sociálního zabezpečení, kde je možno odevzdat podání, a úřední hodiny pro veřejnost, ve kterých je možno u něj učinit podání ústně do protokolu nebo nahlížet do spisu"; § 10 zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů: "Informace se zpřístupňují v pracovní době příslušných orgánů, případně ve zvlášť stanovených úředních hodinách".

Určitý vztah k úředním hodinám má nový správní řád, a to zejména jeho zásada veřejné správy jako služby veřejnosti, zásada dobré správy (úřad by měl stanovit hodiny, ve kterých bude úředník na úřadě veřejností určitě zastižen) a zásada hospodárnosti (na úřadu nelze racionálně požadovat, aby měl úřední hodiny nepřetržitě, neboť by to pro něj znamenalo neúměrně vysoké finanční náklady).

V této souvislosti je vhodné zmínit § 13 zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv, ve znění pozdějších předpisů. Tento předpis stanoví, že kraje a hlavní město Praha jsou povinny umožnit v pracovních dnech (nejen tedy v úředních hodinách) každému nahlédnout do Sbírky zákonů, Sbírky mezinárodních smluv a Úředního věstníku Evropské unie. Obce, městské obvody a městské části územně členěných statutárních měst jsou povinny umožnit nahlížení do Sbírky zákonů za stejných podmínek jako kraje a hlavní město Praha. Jejich povinnost se však na rozdíl od krajů a hlavního města Prahy vztahuje na celou částku s výjimkou rozsáhlých příloh podle § 8 odst. 4 zákona č. 309/1999 Sb.

V oblasti státní správy úřední hodiny upravuje usnesení vlády č. 595/1995 z 25. října 1995, o katalogu opatření k zjednodušení a zlepšení výkonu státní správy ve vztahu k občanům. Toto usnesení však nezavazuje územní samosprávu, je pro ni pouze doporučením. Nicméně lze konstatovat, že mnoho úřadů přijalo usnesení vlády za své a má také úřední hodiny v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin. Menší obecní úřady mají úřední hodiny odlišně, což je praktické vzhledem k jejich časové dosažitelnosti občany. Nic však nebrání úřadu, ba právě naopak, aby jednal s veřejností i mimo tyto hodiny, pokud mu to jeho vytížení a konkrétní podmínky umožňují.

Mgr. Šárka Lipertová
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down