01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Proč jsme tedy zakládali svazky obcí?

Vyjdu-li z obecných tezí návrhu na ustavování společenství obcí, jak je koncem ledna na Odborném ekonomickém fóru v Praze prezentovali úředníci Ministerstva vnitra, obávám se, že ve výsledném efektu může jít o paskvil. Tvrdí to Ing. Miroslav Netolický, manažer ekonomického rozvoje Městského úřadu v...

Vyjdu-li z obecných tezí návrhu na ustavování společenství obcí, jak je koncem ledna na Odborném ekonomickém fóru v Praze prezentovali úředníci Ministerstva vnitra, obávám se, že ve výsledném efektu může jít o paskvil. Tvrdí to Ing. Miroslav Netolický, manažer ekonomického rozvoje Městského úřadu v Moravské Třebové a koordinátor Regionu Moravskotřebovska a Jevíčska. Připouští však, že konečný soud ještě nelze vyřknout právě proto, že se návrh teprve dál upřesňuje.

"Výchozí úvaha, která Ministerstvo vnitra motivovala k vytvoření záměru společenství obcí (SO), je zdánlivě přínosná - obce se dobrovolně spojí, aby mohly poskytovat lepší servis občanům a systematičtěji rozvíjely své území. Ale k tomu přece nepotřebují další právní formu, protože již dnes obvykle velmi dobře spolupracují v rámci svazků obcí podle zákona o obcích," říká inženýr Netolický. Poukazuje přitom na fakt, že právě ve svazku obcí Region Moravskotřebovska a Jevíčska, který na 420 km2 zahrnuje 28 tisíc obyvatel ve 33 obcích, tato spolupráce funguje výborně. Spousta obcí tam díky ní dosáhla na peníze, ať už z krajských, národních či evropských zdrojů, k nimž by se sama jinak nikdy nedostala. "Troufnu si říci, že navrhovaná úprava není krokem vpřed, ale že naopak vytvářením dalších úřednických struktur a zvyšováním finanční náročnosti obcím nic nového nepřinese," míní manažer ekonomického rozvoje města Moravská Třebová.

NE DÁL NEŽ K TROJKOVÝM OBCÍM

Snaha státu by podle něho měla směřovat k vyšší finanční nezávislosti obcí, a ne k vymýšlení nových, stále komplikovanějších struktur, které se překrývají se stávajícími a žádnou novou kvalitu nepřinášejí. Proto soudí, že návrhy Ministerstva vnitra by neměly jít hlouběji než k trojkovým obcím. Kolem mnoha z nich vznikly dobrovolné svazky obcí, které společně pracují na zlepšování podmínek života především ve venkovském regionu.

"Celá struktura rozpočtového určení daní bude muset být dříve či později reformována, aby rozpočty obcí byly posíleny. Pokud vím, veřejně proklamovaným záměrem resortu vnitra je, aby se z ministerstev v dlouhodobém horizontu staly koncepční útvary s počty úředníků ve stovkách a nikoli v tisících, jak je tomu dnes. Je-li to skutečně cíl, ke kterému máme směřovat, prostor pro zvýšení finanční nezávislosti obcí by měl být dostatečný," podotýká. "Obce by měly dostat více finančních prostředků a samy se rozhodovat, zda půjdou do rozvojových projektů samostatně, nebo jestli spojí své síly s ostatními ve svazcích obcí. Společenství obcí či nějakou jinou zrůdu se stádem úředníků k tomu nepotřebují."

KONTROLA BY BYLA TĚŽŠÍ

Inženýr Netolický má rovněž za to, že se vznikem SO by se dál tříštil přísun peněz do regionů, ať už ve formě rozpočtového určení daní či dotací, a znepřehlednilo by se i jejich využívání - a patrně také kontrola. "Ještě jednu věc bych rád zdůraznil," dodává manažer ekonomického rozvoje města Moravská Třebová.

"Svazky obcí nefungují zase až tak dlouho, abychom mohli říct, že je nutné vytvářet novou strukturu. Nechme je pracovat, přidejme jejich členským obcím peníze z rozpočtového určení daní a zaplaťme jim řádně za každou další povinnost, kterou na ně stát přenese. Pozitivní výsledek se zcela jistě dostaví."

Inženýr Netolický však v souvislosti se společenstvími obcí připomíná ještě další rozměr problému, který nazývá "demokratickým deficitem": "Co je úkolem samospráv? V samostatné působnosti rozvíjet dané území a společenství občanů. Dnešní situace se však bohužel začíná na hony vzdalovat této hlavní myšlence. Kolik obcí si dnes může dovolit suverénně rozhodovat o nezbytných investičních akcích, které by hradily výlučně ze svého rozpočtu? Ve většině případů jsou v roli prosebníků na všemožných úřadech o příspěvek či dotaci. Rozhodnutí o klíčových rozvojových projektech se posouvá stále více do centra, a dochází tak de facto k další koncentraci moci na centrální úrovni," uzavřel Ing. Miroslav Netolický.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down