01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Informační systém v obci - aktuální problém, či hudba budoucnosti?

Jak má fungovat moderní obec? Je starosta více úředníkem, politikem, nebo naopak manažerem? Jaké zvolit informační technologie a umíme s nimi vůbec pracovat? To jsou zřejmě základní otázky, které bychom si měli položit před tím, než ve své snaze o moderní správu obce přistoupíme k činům....

Jak má fungovat moderní obec? Je starosta více úředníkem, politikem, nebo naopak manažerem? Jaké zvolit informační technologie a umíme s nimi vůbec pracovat? To jsou zřejmě základní otázky, které bychom si měli položit před tím, než ve své snaze o moderní správu obce přistoupíme k činům.

Následující text proto záměrně nerozlišuje rozdíly v problematice podle velikosti obce a soustřeďuje se na obecné principy. Vychází přitom ze zkušeností společnosti LCS International, která je producentem informačních systémů LCS Noris, LCS Helios a LCS SIS.

EXTRÉMY, KTERÉ JE DOBRÉ ZNÁT

Při volbě strategie řízení obce - a tedy i použitých technologií - bychom měli začít úvahou nad cílem našeho snažení. Předsevzali jsme si generovat dostatek financí, či chcete-li mluvou dnešních firem maximalizovat zisk? Nebo chceme sloužit občanům pro jejich pohodlí a okamžité blaho až do úplného vyčerpání všech položek rozpočtů i energie jak volených zastupitelů, tak pracovníků obecního úřadu?

Přestože lze v praxi občas ještě oba tyto extrémy nalézt, přidržme se prozatím zásady, že se máme starat o obec a její majetek "s péčí řádného hospodáře".

Zůstaňme však ve střehu, neboť v řadě konkrétních situací naši příslovečnou zlatou střední cestu budeme nuceni opustit.

SVĚTY FIREM A SVĚTY OBCÍ SE LIŠÍ

Ve světě firem razíme v doporučeních, jak postupovat a jaké cíle si klást, jednoduché pravidlo. Doporučujeme usilovat o takový cílový stav, v němž by celý informační systém tvořil jeden integrovaný celek na jedné technologii dodávané jedním dodavatelem.

Argumenty jsou evidentní - každý interface je vždy slabým místem systému a nejhorším prohřeškem proti užitečnosti informačních technologií je ukládat stejná data ve více systémech.

Ve světě obcí se tento stav ovšem jeví jako čirá utopie, a to i tehdy, kdy jde o obce relativně malé, v nichž by tato varianta zdánlivě měla být technologicky nejsnáze realizovatelná. Pojďme se podívat po příčinách:

Rozsah agend, které obce mají řešit, je velmi široký - a byť přirozeně závisí na řadě faktorů i typu obce - i méně zasvěceným dává tušit o složitosti prostředí .

Rozhodování - v obcích všech velikostí je složité učinit takové rozhodnutí, které by dokázalo sjednotit přístup k informačním technologiím přes všechny uvedené a mnohé další zpracovávané problematiky.

Nutnost propojování - obce (ač často nedobrovolně) musejí předávat data či propojovat systémy způsoby, které předem vylučují integrovaný přístup a například nepodporují formát XML).

Chuť ke změnám - na málokterém úřadě se ozve jednohlasné hurá, když vyvstane příležitost naučit se pracovat s lepší technologií.

Na úrovni samosprávy neexistuje ekvivalent nařízení vlády, což v praxi znamená, že pokud obec usoudí, že si danou problematiku bude zpracovávat "naležato", i když zvyklosti většiny velí "nastojato", není síla, která by ji přinutila rozhodnutí změnit (přirozeně pokud přímo nepřekročí zákon).

NAŠE ŘEČ, VAŠE ŘEČ

Dalším kritickým místem bývá nedostatek kvalifikovaných IT pracovníků zejména v menších obcích a na druhé straně neschopnost IT firem komunikovat běžnou lidskou řečí. Proto lze předpokládat, že nastoupí-li do obce firma s cílem na samém počátku připravit následující základní dokumenty: strategická analýza; návrh informační strategie; návrh architektury IS; návrh provozního zabezpečení IS; návrh druhu a struktury aplikačního SW; návrh druhu a struktury systémového SW; návrh zásad řízení projektu a kontroly kvality; návrh ochrany informací proti zneužití; návrh ochrany informací proti ztrátě - pak tím zejména menší obce musí logicky přejít veškerá chuť na moderní technologie dříve, než vůbec zjistí, k čemu by mohly být užitečné.

Většina aplikací nyní nabízených obcím se vztahuje na úzce specializované agendy. Bouřlivý rozvoj zaznamenávají i různé formy zpracovávání garantovaných zpráv (elektronické podatelny) a elektronických nástěnek (úřední desky). Většina obcí i dodavatelů však zcela opomíjí elektronické zpracování základních ekonomických dokladů.

Standardizace v oblasti zpracování agend měst a obcí je dnes bohužel žalostná. Svaz měst a obcí ČR spolupracuje již od roku 2001 prostřednictvím své odborné Komise pro informační systémy - ISMO na referenčním, sdíleném a bezpečném rozhraní informačních systémů veřejné správy. S rutinním využíváním tohoto rozhraní se však v obcích nesetkáme.

Jako ilustrace aktivity může posloužit i to, že poslední zveřejněný zápis ze zasedání komise je z poloviny roku 2005. Malou náplastí pro nás může být skutečnost, že na vládní úrovni se již diky Portálu veřejné správy a projektům, jako je například e-fakturace, ledy pomalu začínají hýbat.

Dnes však nezbývá než obcím obecně doporučit: Pořizujte technologie připravené na XML.

NA JAKÉ JSME ÚROVNI A JAK POSTUPOVAT DÁL?

Nahlédněme do studie společnosti Qbizm technologies a sdružení technologických podnikatelů TUESDAY Business Network, která vznikla na základě průzkumu v rozmezí dubna až června 2005 (této studii se podrobněji věnovala MO č. 1/2006 - pozn. redakce). Z ní vyplývá, že téměř každé město a obec mají již své webové stránky (92 %), které jsou poměrně často aktualizovány. Na druhém místě co do četnosti stojí za webem e-podatelna (68 %), jejíž zavedení je dáno zákonem.

Následuje obecní rozhlas (58 %), který je přes své výhody již mnohde kvůli vysokým nákladům na renovaci na ústupu. Jeho zavedení plánuje jen 6 % respondentů. Zato se však do popředí zájmu dostávají e-mailové zpravodaje (21%) a SMS zprávy (15 %).

OVĚŘENÉ SPOLU S MODERNÍM...

Vzhledem k výše uvedenému je zřejmé, že naše doporučení budou do značné míry obecná a nedisponujeme žádnou kouzelnou hůlkou, ani doporučením jednoho geniálního dodavatele, který vše vyřeší. Jak již bylo řečeno, řešení skutečně integrovaného informačního systému obce či kraje je dnes v oblasti utopie. Proto lze s klidným svědomím doporučovat výběr nejlepších řešení dílčích problematik s respektováním dvou protichůdných kritérií - ověřeného řešení a moderní technologie.

Jistota, že nabízené technologie jsou moderní se smluvně garantovanou podporou a životností alespoň na sedm let, je dobrým základem. Přiměřená jistota, že dodavatelská firma nezkrachuje, nezmizí ani nás nezačne vydírat po předání první funkční aplikace, také není k zahození.

Odvážnému přeje štěstí, avšak mimo svět informačních technologií. Cesty našeho odvětví jsou lemovány uhynulými pokusnými králíky. Máte-li přes všechno uvedené pocit, že právě vaše obec je vzorovou, dejte nám vědět. Rádi zvýšíme míru našeho optimismu.

PETR MAŇAS

ředitel pro strategický a zahraniční rozvoj

LCS International, a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down