01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Když rozdíl mezi 50 000 a 50 001 činí milióny...

Současný systém zakotvený v zákoně o rozpočtovém určení daní, kdy se každá obec podílí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní v návaznosti na bilanci počtu obyvatel ČR k 1. lednu běžného roku, vyvolává každoročně obavy měst a obcí, zda kritérium počtu obyvatel naplní či nenaplní. Je...

Současný systém zakotvený v zákoně o rozpočtovém určení daní, kdy se každá obec podílí na procentní části celostátního hrubého výnosu daní v návaznosti na bilanci počtu obyvatel ČR k 1. lednu běžného roku, vyvolává každoročně obavy měst a obcí, zda kritérium počtu obyvatel naplní či nenaplní. Je nelogické, když náš magistrát - vycházející z počtu přihlášených osob ve městě - po celý rok průběžně vykazuje počet obyvatel Jihlavy nad 50 tisíc, ale pak se následně z bilance zpracované Českým statistickým úřadem dozvíme, že počet obyvatel je nepatrně nižší pod tímto limitem.

Cítíte-li, že daný systém je nespravedlivý, snažíte se hledat řešení. Proto jsme například usilovali o to, aby počet obyvatel byl stanoven z centrální evidence obyvatel vedené Ministerstvem vnitra, která je podle našeho názoru přesnější. Podobně jsme se konkrétními jednáními se zastupitelstvy obcí územně navazujících na město snažili o jejich sloučení s Jihlavou. Problém našeho města spočívá také v tom, že se z něho odhlašují občané, kteří si postavili dům v obci, která sice fakticky navazuje na území města, ale jinak je samostatná. Je obecně známo, že ceny pozemků v daném místě určuje poptávka a v tomto smyslu Jihlava menším obcím konkurovat nemůže.

Právě na skutečnost, že řada občanů sice v Jihlavě fakticky bydlí, ale k trvalému pobytu je přihlášena v jiné obci, reagovalo rozhodnutí rady města k navýšení počtu obyvatel (jde o nabídku vyplatit 3000 Kč každému, kdo se do konce roku 2005 přihlásí k trvalému pobytu v Jihlavě - pozn. redakce). Pravda, vyvolalo to často velmi protichůdná stanoviska, ale dokonce i nás samotné překvapilo, jak rychle byly vyčerpány finanční prostředky vyčleněné k tomuto účelu. Ovšem byť jsme si už předběžně spočítali, o kolik obyvatel bychom tak měli mít více, ještě nyní nevíme, jaká nakonec bude bilance počtu obyvatel zpracovaná Českým statistickým úřadem, a zda tedy naše úsilí a finanční prostředky nebyly vynaloženy zbytečně.

Zásadní otázkou proto zůstává, kterou evidenci obyvatel pro rozpočtové určení daní využívat a je-li správný systém, který umožňuje, že obec či město s počtem obyvatel například 1500, 10 000, 30 000, 50 000 má rozpočtově určeno podstatně méně finančních prostředků než obec nebo město s počtem obyvatel 1501, 10 001, 30 001 nebo 50 001.

Jsem názoru, že pro tyto účely se musí používat čísla o počtu obyvatel přihlášených k trvalému pobytu odpovídající skutečnosti a běžně kdykoliv dostupná elektronickou cestou. V zákoně o rozpočtovém určení daní je třeba odstranit jednotlivé velikostní kategorie obcí a nahradit je křivkou tak, aby nedocházelo k zásadním výkyvům v příjmech v důsledku minimální změny počtu obyvatel obce. Ostatně tento požadavek byl rovněž jedním ze závěrů 8. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR a svědčí o snaze řešit stav, který vážně narušuje schopnost obcí plnit své povinnosti vůči občanům.

VLADIMÍR HINK

primátor statutárního města Jihlava

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down