01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bezúplatné převody pozemků pouze ve veřejném zájmu

Převody pozemků a ostatního majetku, jednání a vzájemná spolupráce s obcemi a kraji budou pokračovat i v příštím roce. Máme jednoznačně zájem na tom, aby vedla k oboustranné spokojenosti. Uvedl v našem rozhovoru Ing. Karol Siwek, ředitel Územního...

Převody pozemků a ostatního majetku, jednání a vzájemná spolupráce s obcemi a kraji budou pokračovat i v příštím roce. Máme jednoznačně zájem na tom, aby vedla k oboustranné spokojenosti. Uvedl v našem rozhovoru Ing. Karol Siwek, ředitel Územního pracoviště Ostrava Úřadu státu pro zastupování ve věcech majetkových (ÚZSVM), který hospodaří a nakládá v současné době se zhruba 31 tisíci pozemky a 960 stavbami různého charakteru.

Územní pracoviště převádí pozemky z Agentury ochrany krajiny a přírody, které jsou součástí zvláště chráněných území a nacházejí se v zastavěných územích obcí. Jaké jsou hlavní důvody a kdo je může získat, případně za jakých podmínek?

Důvody převodu pozemků jsou dány zákonem č. 485/2004, kdy dnem 1. ledna 2005 přísluší Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových hospodařit s pozemky, které se nacházejí v současně zastavěných územích obcí. Pozemky může získat kdokoliv po splnění podmínek stanovených zákonem o majetku státu, který řeší realizaci majetku.

Další pozemky jsou v dobývacích prostorech, zejména na Karvinsku. Jaký je jejich osud?

Subjekt, kterému byl stanoven dobývací prostor, má právo uzavřít dohodu o pronájmu na dobu předpokládaného dobývání ložiska nebo pozemek koupit za předpokladu, že podal takovouto žádost do 30. 10. 2003 tomu, kdo je s pozemkem příslušný hospodařit nebo jej spravuje.

O které z uvedených pozemků se mohou zajímat obce, případně kraje?

Veřejnoprávní korporace se může zajímat o kterýkoliv pozemek. Úřad, pokud mu přísluší právo hospodařit, může pozemek na obce převést. Zájem o převody pozemků zaznamenáváme od všech obcí bez ohledu na jejich členění. Jde o převody pozemků ve veřejném zájmu, ať už to jsou komunikace, kulturní památky, případně zelené plochy v zástavbě.

Můžete stručně popsat, jak by měla obec postupovat, jestliže chce převzít do svého vlastnictví pozemek?

Obec by měla podat žádost o převod pozemku s odůvodněním převodu pozemků do jejího vlastnictví. Před podpisem smlouvy je nezbytné, aby si zajistila doložku platnosti právního úkonu, to znamená schválení převodu zastupitelstvem obce.

Jak dlouho probíhá například bezúplatný převod pozemku pod místní komunikací, jehož správcem je obec?

To záleží především na tom, kdy ÚZSVM získá všechny potřebné listiny k převodu. Úřad musí jednoznačně z listin dovodit, že požadovaný pozemek je ve vlastnictví státu a jako takový může být po splnění podmínek uvedených v zákoně o majetku státu převeden.

Co ztěžuje převody pozemků a ostatního majetku státu do vlastnictví obcí?

Je to zejména složité dohledávání nabývacích titulů a rozsáhlá administrativa. Časová náročnost se dále odvíjí od toho, že smlouvy - zejména o bezúplatném převodu v případě vypořádání pozemků pod komunikacemi, jejichž správci jsou buď kraje nebo obec - jsou podmíněny schválením Ministerstvem financí, které na základě žádosti posuzuje vhodnost a účelnost naložení s majetkem státu. Komplikované jsou také převody pozemků nacházejících se v podílovém spoluvlastnictví více spoluvlastníků, kde vedle státu jsou spoluvlastníky i osoby neznámého pobytu.

Největší překážkou převodu majetku do vlastnictví samospráv jsou rovněž nedořešené otázky církevního majetku. Na území města Olomouce se nachází řada pozemků a staveb, které byly na stát převedeny v padesátých letech minulého století z různých církevních organizací. Blokační paragraf 29 zákona č. 229/1991 Sb., v platném znění, neumožňuje ÚZSVM s tímto majetkem nakládat, lze sjednávat jen užívací vztahy nebo vztahy obdobné. Jako příklad lze uvést zámecký areál ve Velkém Týnci, který je současně kulturní památkou.

Je možné zabránit tomu, aby při převodu či prodeji pozemků nedocházelo ke spekulacím či dokonce ke korupci?

Úřad se především snaží úplatné převody pozemků řešit výběrovým řízením, kde jedinou podmínkou je nejvyšší nabídka. Tam, kde se úplatný převod pozemku provádí přímé osobě, zpravidla se jedná o pozemek pod nemovitostí nebo s nemovitostí tvoří funkční celek, ÚZSVM vždy pozemek ocení znaleckým posudkem. Bezúplatné převody pozemků se uskutečňují pouze ve veřejném zájmu, případně z důvodu hospodárnosti, jak to stanoví zákon o majetku.

Obce mají právo na kvalitní právní ochranu zajišťovanou prostřednictvím státu, resp. ÚZSVM. Využívají tuto možnost?

V současné době neevidujeme ze strany obcí žádný požadavek.

Územní pracoviště Ostrava

Územní pracoviště Ostrava zahrnuje 10 odborů odloučených pracovišť na území tří krajů:

Moravskoslezský kraj - Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava

Olomoucký kraj - Jeseník, Olomouc, Přerov, Šumperk

Zlínský kraj - Vsetín.

Územní pracoviště Ostrava řeší ve vztahu k obcím následující převody:

- pozemků pod veřejnou zelení v obytných zónách, které tvoří plochu veřejného prostranství kolem obytných domů a dalších objektů občanské vybavenosti, na nichž jsou umístěny silnice, parkoviště, chodníky, hřiště apod.,

- administrativních budov po okresních úřadech podle usnesení vlády č. 1235/03, které jsou pro ÚZSVM nepotřebné, pro potřeby organizačních složek státu a samospráv,

- pozemků v dobývacích prostorech.

Adresa: Ostrčilova 4/2691, 702 17 Ostrava, tel.: 599 444 401, fax: 599 444 401, e-mail: karol.siwek@uzsvm.cz.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down