S nápadem na vytvoření standardů města Pardubic přišel starosta Městského obvodu Pardubice III Mgr. Vítězslav Štěpánek. "Důvodem, proč o jejich vznik usiluji, je to, aby při nedostatku peněz v rozpočtu města nebyly kráceny...
S nápadem na vytvoření standardů města Pardubic přišel starosta Městského obvodu Pardubice III Mgr. Vítězslav Štěpánek. "Důvodem, proč o jejich vznik usiluji, je to, aby při nedostatku peněz v rozpočtu města nebyly kráceny finanční prostředky pro ty činnosti a služby, které se přímo dotýkají života občanů," vysvětluje.
Podle jeho slov by standardy měly fungovat například v péči o životní prostředí, bezpečnost, dopravu nebo veřejné osvětlení. "Při hledání prostředků na velké investiční akce se totiž jako nejjednodušší řešení může jevit omezení výdajů rozpočtu právě do těchto oblastí. Ale žádná investice města by přece neměla být důvodem, aby se například někde přestalo svítit, omezil se úklid ulic a náměstí, přistavovalo se méně kontejnerů na komunální odpad, nebo aby se prodlužovaly intervaly městské hromadné dopravy," dodává starosta Štěpánek.
VÝCHODISKO PRO PŘÍPRAVU ROZPOČTU MĚSTA
Jasně formulované standardy by měly být východiskem pro přípravu rozpočtu města a každý rok navýšeny například o rostoucí ceny energií, pohonných hmot apod. Zajištění standardů péče o město by vždy představovalo pevnou část jeho rozpočtu a až zbývající finanční prostředky by zastupitelstvo používalo na další akce v souladu se strategickým plánem rozvoje města. "Tyto standardy by platily i pro městské obvody, které - pokud by měly dostatek peněz - by pak jistě případně mohly jít v zajišťování služeb občanům dokonce i nad rámec standardů," vysvětluje Mgr. Vítězslav Štěpánek. "Ale osobně si myslím, že by to nebyla správná cesta. Rozhodně by však zavedení standardů nemělo znamenat ústup od kvality už nyní zajišťovaných služeb."
Starosta třetího pardubického obvodu odhaduje, že k zavedení standardů do praxe města Pardubice by se mohlo nejdříve přikročit v roce 2007. "Zatím se pokouším dát dohromady jejich pracovní verzi pro další diskusi s politickými kluby v zastupitelstvu, s jednotlivými zastupiteli a nejlépe se samotnými občany," říká.
V týmu, který pracovní verzi standardů bude vytvářet, se počítá s účastí náměstka primátora Ing. Jaroslava Demla, s vedoucími některých odborů pardubického magistrátu, ředitelem dopravního podniku města, šéfem městské policie a také s Ing. Leou Tomkovou, ředitelkou Služeb města Pardubic, a. s.
EFEKT PRO OBČANY MUSÍ BÝT ZŘETELNÝ A PRO MĚSTO ÚNOSNÝ
Služby města Pardubic (SmP) jako akciová společnost zcela ve vlastnictví města Pardubice dosahuje ročního obratu kolem 200 miliónů korun, přičemž přibližně jeho polovinu tvoří zakázky pro město. Zhruba dvě stovky zaměstnanců SmP zajišťují čištění a zimní údržbu komunikací, veřejné osvětlení, nakládání s odpady, opravy komunikací, pietní služby a údržbu zeleně.
"Role naší společnosti při přípravě standardů spočívá v definování služeb a jejich rozsahu nutném pro zajištění čistoty města a bezpečnosti s ohledem na osvětlení prostranství," připomněla Ing. Lea Tomková. Podle ní by bylo například možné považovat za standardní ukazatel osvětlení veřejných prostranství města podle platných norem s celonočním provozem, přičemž rozhodující by byly náklady na jeden světelný bod.
"I naším zájmem je nastavit parametry tak, aby efekt pro občany byl zřetelný, ale zároveň nebyl nereálný k možnostem rozpočtu města," uzavřela ředitelka.
Pilíře rozvoje Technických služeb
Aktivní obchodování - rozvoj aktivního přístupu k obchodu u pracovníků odpovědných za tuto oblast; hledání nových příležitostí pro nárůst obratu firmy; zajištění jednotlivých procesů v oblasti obchodu; nalezení vhodné podoby marketingových aktivit.
Funkční systémy řízení kvality a ochrany životního prostředí (ISO 9001 a 14001) - vytěžení certifikace pro růst efektivity firmy a pro rozvoj obchodu.
Maximalizace využití kapacit
Komunikace s veřejností - standardy chování firmy k veřejnosti jako k zákazníkům; práce s průzkumy spokojenosti občanů a hledání cest, jak tuto spokojenost ovlivnit; nalezení efektivního způsobu komunikace se zadavatelem (zástupci obce) a zákazníkem (občané, firmy).
Funkční personalistika - systém vzdělávání, který podporuje další rozvoj firmy, především pro manažery a vybrané pracovníky; mechanismus hodnocení pracovníků zajišťující loajalitu a stabilní výkonnost klíčových osob; mzdový systém - revize pravidel zařazování do tarifních tříd umožní spravedlivější odměňování uvnitř firmy, provázání mzdy s výkonem pracovníka, resp. s výkonem firmy.