Konec rozpočtového období je spojen s časově náročným vyhodnocením hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí za uplynulý kalendářní rok. Údaje se zpracovávají do závěrečného účtu, který se projednává v zastupitelstvu nejpozději do 30. června. Musí však být vhodným způsobem zveřejněn - nejméně 15 dnů před projednáním, aby se občané k němu mohli vyjádřit.
Zákon 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů definuje povinné náležitosti závěrečného účtu. Vyúčtování hospodaření za uplynulý kalendářní rok musí obsahovat údaje o hospodaření s příjmy a výdaji v plném členění rozpočtové skladby.
Tato povinnost se vztahuje také na další finanční operace včetně tvorby a použití fondů. Je třeba, aby členění bylo natolik podrobné, aby bylo možné zhodnotit finanční hospodaření obce a jí zřízených nebo založených právnických osob a hospodaření s jejich majetkem.
Součástí závěrečného účtu je:
- vyúčtování finančních vztahů ke státnímu rozpočtu,
- rozpočtům krajů, obcí, státním fondům a jiným rozpočtům,
- k hospodaření dalších osob.
Územní samosprávný celek (ÚSC) a dobrovolný svazek obcí (DSO) je povinen nechat si přezkoumat své hospodaření za uplynulý rok. Každý z těchto subjektů požádá o přezkoumání hospodaření krajský úřad do 30. června každého kalendářního roku, anebo v téže lhůtě příslušnému úřadu oznámí, že se rozhodl zadat přezkoumání auditorovi nebo auditorské společnosti. O uzavření smlouvy s auditorem informuje pak příslušný krajský úřad. Tyto informace se předkládají bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 31. ledna následujícího roku.
Zpráva o přezkoumání hospodaření je součástí závěrečného účtu. Projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením (souhlas bez výhrad, s výhradami). Na základě vyjádření přijme ÚSC a DSO opatření potřebná k nápravě zjištěných chyb a nedostatků. Vyvodí rovněž závěry vůči osobám, které svým jednáním způsobily ÚSC a DSO škodu).
Takto - podle dikce zákona - sestavený závěrečný účet hospodaření je pro mnohé zastupitele nepřehledný a málo vypovídající. Pro potřeby vedení ÚSC i pro občany by měl obsahovat nejen tabulky a komentáře k nim, ale i grafické znázornění. Dokument by měl být rovněž řazen logicky.
Jedno z možných uspořádání závěrečného účtu je následující:
celkový pohled na hospodaření v minulém roce, porovnáním schváleného, upraveného rozpočtu a účetní skutečnosti v podrobnosti tříd rozpočtové skladby s vyjádřením salda hospodaření při zahrnutí i třídy 8 - financování;
Zastupitelé tak dostanou informaci o celkovém hospodaření sledovaného roku - zda hospodaření skončilo s přebytkem nebo se schodkem.
vyhodnocení příjmové části rozpočtu; rozdělením na daňové, nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace;
Z vyhodnocení je patrno, že nejdůležitější příjmovou částí rozpočtu jsou zpravidla daňové příjmy.
rozčlenění daňových příjmů na sdílené daně, výlučné daně, místní poplatky a správní poplatky;
Získává se přehled o složení nejdůležitější příjmové části rozpočtu, ze které jednoznačně vyplývá, že největší část finančních prostředků plyne ze sdílených daní (viz graf).
plnění sdílených daní po měsících;
Analýza poskytuje vedení ÚSC informace o objemu příjmů sdílených daní v jednotlivých měsících ve sledovaném roce.
plnění sdílených daní po měsících v období uplynulých tří let;
Z důvodu důležitosti sdílených daní pro rozpočet je informace o plnění sdílených daní po měsících v delším časovém horizontu potřebná.
porovnání běžných výdajů v odvětvovém členění (paragrafy) rozpočtové skladby;
Získává se informace o tom, které organizační celky samosprávného orgánu "spotřebují" nejvíce provozních výdajů.
vyhodnocení celkových výdajů podle odpovědnostního (kapitolního) třídění rozpočtové skladby nebo podle oddílů rozlišené na běžné, kapitálové a výdaje celkem;
analýza příjmů a výdajů po měsících;
Získávají se přehledné informace o plnění příjmů a výdajů v jednotlivých měsících.
vyhodnocení salda provozního přebytku (rozdílu běžných příjmů a výdajů) po měsících;
Zobrazuje vyhodnocení běžných rozpočtů v jednotlivých měsících. V časové řadě lze vysledovat závislost, ve kterých měsících je saldo provozního přebytku nízké (případně i záporné) a kdy nabývá větších hodnot. Z této závislosti lze v některých případech usměrňovat financování investičních výdajů v dalším období.
měsíční stav peněžních prostředků na účtech ÚSC;
Podává přehlednou informaci o stavu financí v jednotlivých měsících
běžné a kapitálové výdaje po měsících;
Jsou to informace o čerpání finančních prostředků v jednotlivých měsících.
Doporučujeme podle potřeby důležité části rozpočtu analyzovat ve větší podrobnosti; předcházející souhrnné údaje hospodaření doplnit podrobnějším rozborem důležitých činností ÚSC.
Takto zpracovaný závěrečný účet splní základní požadavky: bude stručný (aby neodradil zastupitele od jeho prostudování), přehledný (jednotlivé kroky budou řazeny logicky za sebou) a vypovídající. Pak je velká pravděpodobnost, že zastupitelé na základě předložených materiálů promítnou závěry z něho plynoucí do své další odpovědné práce.
Daňové příjmy
Jan Obrovský
vedoucí ekonomických projektů
AQE advisors, s. r. o.