Troufám si říct, že do střetu zájmů se mohou denně dostat desítky či stovky zastupitelů obcí včetně těch nejmenších. Je totiž běžnou praxí zaměstnávat zastupitele - v rámci obecního úřadu - na dohodu o pracovní...
Troufám si říct, že do střetu zájmů se mohou denně dostat desítky či stovky zastupitelů obcí včetně těch nejmenších. Je totiž běžnou praxí zaměstnávat zastupitele - v rámci obecního úřadu - na dohodu o pracovní činnosti či o provedení práce. O náplni jejich práce a výši odměny rozhoduje pouze starosta. Zejména pak v obcích, kde není zřízena rada.
Domnívám se, že tato praxe není v pořádku. Jde minimálně o střet zájmů. Vždyť zastupitel má rozhodovat o věcech obce nezávisle a nestranně. A jak může být nezávislý a nestranný, když přijímá peníze od obce touto formou a o výši jeho odměny rozhoduje starosta. Přitom volební zákon jasně definuje případ, kdy a za jakých podmínek má být zastupiteli pro výkon jeho funkce poskytnuta odměna.
Pomineme-li uvolněné zastupitele, kteří pobírají za svoji práci mzdu, odměňování neuvolněných zastupitelů dostatečně upravuje zákon o obcích. Například v § 71 odst. 4 se uvádí: "...rozsah doby potřebné k výkonu funkce v konkrétním případě určí obec. Náhradu mzdy uhradí obec zaměstnavateli podle zvláštního předpisu. Neuvolněným členům zastupitelstva obce, kteří nejsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru, poskytuje obec ze svých rozpočtových prostředků náhradu výdělku ušlého v souvislosti s výkonem jejich funkce paušální částkou, jejíž výši stanoví zastupitelstvo obce vždy na příslušný kalendářní rok." Rozsah doby potřebné pro výkon funkce tedy určí obec (nikoli starosta) a výši ušlého výdělku nahradí zaměstnavateli nebo určí paušální částkou.
Kompetence rozhodnout výši paušální částky je vyhrazena k rozhodování pouze zastupitelstvu (nikoli starostovi nebo radě). Systém různých dohod uzavíraných mezi zastupiteli a starosty je obcházením tohoto zákona, nebo přinejmenším jednáním proti jeho duchu.
Je-li opravdu zapotřebí práce zastupitele pro obec mimo běžný rozsah jeho povinností, mělo by o tom rozhodnout zastupitelstvo obce (zejména v obcích, kde není zřízena rada). Pokud o dalších pracovních povinnostech a výši odměny rozhoduje starosta bez posvěcení zastupitelstva, nelze o nezávislosti takto zaměstnaného zastupitele vůbec hovořit.
Naskýtá se tak otázka, zda je morální a správné uzavírat takové dohody. Jestliže však nepostačuje ustanovení zákona o obcích, mělo by být nějakým předpisem upraveno zaměstnávání zastupitele v rámci obce, a to tak, aby byla zaručena jeho nezávislost a nestrannost.
Stávající zákon o obcích nehovoří o sankcích za takové jednání starostů. Zastupitelstvo obce má tak v rukou pouze jedinou zbraň - odvolání starosty. To je však nedostačující, protože ne vždy má k tomu opozice dostatek hlasů. Nehledě na fakt, že zastupitelé i jiní pracovníci zavázaní takovou dohodou nebudou ochotni v této věci činit jakékoliv kroky.
Bc. František Prášil, DMS
zastupitel obce Čelechovice na Hané
Dobrý den,
mám dotaz ke střetu zájmu. Moje manželka je starostkou obce. Obecní zaměstnanec je ve výpovědní době dohodou - odchází jinam a obci se přes opakované inzerce a osobní kontakty nedaří sehnat náhradu na uvolněné prac.místo. Je střet zájmu, když se přihlásím ve 2.kole výběrového řízení a Rada obce bude rozhodovat za situace, že budu sám uchazečem a manželka se přirozeně zdrží hlasování? K tomuto mě vede snaha o zvládnutí situace. Mohu pracovat jinde. Obecní zaměstnanec je klíčový pro chod obce a jejích 3 místních částí.
Děkuji za odpověď