Většina žadatelů o veřejnou podporu považuje okamžik schválení dotace za dosažený vrchol svého snažení. Jistě, vzhledem k obrovské poptávce má každý úspěšný žadatel právo na pocit vítězství a uznání svého snažení. Přesto by se dalo s jistou nadsázkou konstatovat, že okamžikem schválení dotace...
Většina žadatelů o veřejnou podporu považuje okamžik schválení dotace za dosažený vrchol svého snažení. Jistě, vzhledem k obrovské poptávce má každý úspěšný žadatel právo na pocit vítězství a uznání svého snažení. Přesto by se dalo s jistou nadsázkou konstatovat, že okamžikem schválení dotace teprve vše začíná.
PŘED PODPISEM SMLOUVY
Už před podpisem samotné grantové smlouvy či před vydáním rozhodnutí vyvstávají pro žadatele povinnosti, které musejí splnit, aby byla smlouva podepsána. Příjemce veřejné podpory musí prokázat například finanční krytí svého projektu - formou závazného úvěrového příslibu, úvěrovou smlouvou, případně výpisem z účtu či usnesením zastupitelstva kraje/obce, dále musí otevřít zvláštní účet pro realizovaný projekt atd. Pokud je projekt hrazen kromě prostředků státního rozpočtu a strukturálních fondů i z jiných veřejných zdrojů, měl by tento fakt doložit usnesením zastupitelstva kraje/obce. Jestliže půjde o stavební projekt, je nutné před podpisem smlouvy dodat stavební povolení či ohlášení stavby v případě, kdy se stavební povolení nevyžaduje.
Nezbytnou podmínkou pro uznání nákladů projektu - jako nákladů vhodných pro poskytnutí dotace - je vyhlášení výběrového řízení na dodavatele dodávek, služeb a stavebních prací. Výběrové řízení je třeba uskutečnit efektivně, ekonomicky, transparentně, nediskriminačně. A přesně v souladu se stanovenými pravidly jednotlivých programů nebo zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách. Výběrové řízení je pro konečného příjemce grantu administrativním a procesním zatížením, zároveň však nevhodné uskutečnění výběrového řízení může vést až k neposkytnutí, či odejmutí již přiznané dotace.
KDYŽ NASTANOU ZMĚNY
Pokud konečný příjemce podpory v průběhu realizace projektu zjistí, že se musí v některých okolnostech odchýlit od podmínek uvedených v grantové smlouvě či rozhodnutí, je jeho povinností tuto změnu oznámit dřív, než nastane, a to písemně příslušné pobočce Centra pro regionální rozvoj (CRR) na formuláři Oznámení konečného příjemce o změnách projektu.
Podstatné změny, které ovlivní cíle projektu, například rozpočet či trvání projektu, se provádějí formou písemných dodatků smlouvy. V případě projektů spolufinancovaných ze státního rozpočtu je nutné odevzdat také formuláře ISPROFIN.
Jestliže při závěrečném vyúčtování projektu CRR zjistí nedostatky v uskutečňování projektu, které nebyly předem nahlášeny a vysvětleny a které již není možné odstranit, může navrhnout zkrácení finanční pomoci. Konečný příjemce je povinen předkládat pravidelné zprávy o pokroku v realizaci projektu.
Tyto průběžné zprávy se předkládají po ukončení každých šesti měsíců od data podpisu grantové smlouvy či rozhodnutí. Po ukončení projektu vypracuje příjemce dotace závěrečnou zprávu spolu s žádostí o platbu, v případě ukončení etapy vypracuje zprávu etapovou.
DALŠÍ POVINNÉ ÚKONY
Po vyplacení poslední platby, neboli po úspěšném vyčerpání dotace, následují další povinné úkony. Jde převážně o tvorbu pravidelných reportů - monitorovacích zpráv hodnotících vývoj projektu po jeho ukončení. Report obsahuje hodnoty závazných ukazatelů, které jsou předmětem pravidelných kontrol.
Všechny povinnosti, které vyplývají z přiznané veřejné podpory, je potřeba velmi pečlivě sledovat. I když Příručka pro příjemce dotace tyto povinnosti shrnuje, samotné nastudování brožury mnohdy nestačí. Je důležité neustále komunikovat s příslušnými projektovými manažery, konzultovat s nimi veškeré dotazy a nejasnosti. Některé kraje a obce zaměstnávají specializovaného pracovníka, který se výhradně zabývá problematikou monitoringu získané dotace. Jinou variantou může být outsorcing na externí specializovaný subjekt.
Představa miliónových dotací ze strukturálních fondů bývá velmi lákavá. Každý žadatel by si však měl při rozhodování o čerpání, či nečerpání prostředků z veřejných zdrojů ujasnit, zda je schopen a ochoten splnit výše uvedené povinnosti a pak také projít v průběhu let důslednou kontrolou.
Gabriela Matýšková
RAVEN Consulting, a. s.