"K rozvoji rekreační cyklistiky a cykloturistiky má Česká republika dobré geografické podmínky a poměrně hustou síť jednotně značených cyklistických tras. Kromě zájmu domácích cyklistů roste i návštěvnost cykloturistů ze zahraničí, kteří vyhledávají zejména nadregionální tematické trasy, například stezku Greenways Praha-Vídeň," uvedl v našem rozhovoru Juraj Flamik z Nadace Partnerství, koordinátor programu Zelené stezky Greenways.
Co všechno chybí v ČR k tomu, aby se s rozšiřující sítí cyklistických tras zároveň zvyšovala úroveň souvisejících služeb?
Překážkou vyšší konkurenceschopnosti cykloturistických produktů vůči sousedním státům, jako jsou Rakousko a Německo, je nedostatečná infrastruktura cestovního ruchu. Cyklistické trasy obsahují malý podíl bezpečných cyklistických stezek a informační systém o cílech a službách pro cyklisty je nedokonalý. Nejslabší stránkou však stále zůstává nízká kvalita hlavních a doplňkových služeb.
Ve státech Evropské unie naproti tomu kvalita služeb specifických pro cykloturistiku rychle roste. V Německu a Rakousku se využívá certifikační systém Bed und Bike, resp. Radfreudliche Betriebe, který zajišťuje poskytování všech služeb pro cyklistu i jeho kolo. Do aplikací těchto certifikačních systémů se zapojily státní i komunální organizace a zájmová sdružení podnikatelů i cyklistů.
Program Greenways Zelené stezky pod Nadací Partnerství realizuje projekt Cyklisté vítáni podpořený ze strukturálních fondů Evropské unie v rámci Společného regionálního operačního programu (viz podopatření 5.4.1.1. Rozvoj služeb pro cestovní ruch/národní úroveň).
Jaký je cíl a obsah tohoto projektu?
Cílem zavedení národní certifikace Cyklisté vítáni je dosáhnout srovnatelné úrovně kvality služeb pro cyklisty, s jakou se setkáváme v sousedních státech v rámci EU. Kritéria hodnocení jsou obdobná jako v Rakousku a Německu. Projekt osloví všechny poskytovatele stravovacích a ubytovacích služeb a v následujících dvou letech jim umožní bezplatně získat poradenství a projít certifikačním schématem. Tyto služby pak budou označeny logem Cyklisté vítáni a budou se formou piktogramu postupně objevovat v turistických mapách, webových serverech a katalozích s nabídkou služeb. Českou zvláštností bude certifikace turistických cílů a nabídka speciálních mobilních kufrů s první technickou a zdravotní pomocí pro certifikovaná, zejména menší zařízení.
Nakolik může ovlivnit certifikace chování poskytovatelů služeb a poptávku klientů?
Certifikace zavede konkurenci. Cyklisté si budou moci v dohledné době vybírat mezi ubytovnami, penziony a restauracemi, kde pro ně mají vhodné úschovny kol, nářadí k opravě malých závad, vhodnou nabídku nápojů, informace o dalších službách v okolí apod. Za málo peněz může konkrétní zařízení vybudovat skvělé zázemí pro cyklisty a přilákat je k sobě. Doufám, že časem zmizí restaurace, kde nemají ani stojany na kola, přestože se v nich zastavují projíždějící cyklisté.
Které konkrétní kroky hodláte uskutečnit?
Vytvoříme metodické materiály pro certifikátory a formou kampaně oslovíme kraje, města, profesní svazy a podnikatele. Vyškolíme také tým 50 certifikátorů, jejichž prostřednictvím pomůžeme skupině zařízení získat certifikaci. Certifikovaná zařízení i kontakty na certifikátory budou přístupné pro všechny skupiny uživatelů včetně cyklistů na internetových stránkách www.cyklistevitani.cz. V první etapě se certifikace zaměří na koridory významných mezinárodních cyklotras, například Greenways Praha-Vídeň, Krakov-Morava-Vídeň a Moravské vinařské stezky.
Byla už podepsána smlouva a zahájeno čerpání dotace z Evropské unie?
Smlouvu podepsali zástupci řídící jednotky koncem dubna letošního roku. Vlastní finanční prostředky vynakládáme od ledna 2005, kdy projekt podle schválené žádosti začal. Očekáváme, že limity pro čerpání státních zdrojů se nám otevřou v těchto týdnech. Celkové náklady projektu jsou 9,924 mil. Kč, z toho 2,224 mil. Kč uhradí státní rozpočet, 6,672 fondy EU a zhruba milión tvoří vklad Nadace Partnerství. Systém postupného čerpání zdrojů, potřeba předfinancování zdrojů EU a dlouhé termíny splátek jsou pro naši organizaci velkou zátěží.
Kdo bude v týmu certifikátorů? Dobrovolníci, nebo se uskuteční nějaký výběr?
Budou to fyzické osoby získané na základě doporučení odborníků a organizací, které v oblasti cykloturistiky působí. Chceme, aby to byli lidé se zájmem pro věc, kteří na kole jezdí, s úrovní služeb mají osobní zkušenosti a mají dostatek kontaktů v této sféře ve svém regionu.
Chceme v průměru čtyři zástupce v jednom kraji, každý z nich bude mít svoji oblast. Počítáme s tím, že jejich práce bude placená, a to i po skončeni financování z projektu. Odhadujeme, že čtyři odpoledne v měsíci vystačí na plnění jejich úkolů, takže živobytí si na tom založit nelze. Proto chceme, aby je tato činnost bavila. Předáme jim zkušenosti a půjdeme společně na studijní výjezdy do Rakouska a Německa.
Pokud certifikované zařízení poruší nějakou podmínku, čeká ho sankce?
S každým zařízením uzavřeme smlouvu, která poskytovatele služeb zaváže plnit stanovené podmínky, umožnit jednou za dva roky jejich kontrolu a v období po ukončení projektu za obnovení certifikace uhradit poplatek. Rovněž bude fungovat systém hodnocení návštěvníků prostřednictvím webových stránek, případně neohlášené kontroly. Pokud budou podmínky porušeny nebo provozovatel odmítne kontrolu, certifikát a označení zařízení mu bude na základě smlouvy odebráno. Spíš než tyto nástroje však hodláme využívat zkušeností certifikátorů a podnikatelům pomáhat v jejich snaze zlepšit služby.
V Rakousku si sami podnikatelé vytváří neformální skupiny, aby jejich služby v celém regionu předčily jiný region. Cyklista je pohyblivý a potřebuje dobré služby podél stezek, nejen na jednom místě. Budeme tyto podnikatelské skupiny iniciovat.
Proč nabízíte certifikaci i turistickým cílům, když to v zahraničí není obvyklé?
Protože určitá výjimečnost naší krajiny je v tom, že téměř celé území je vhodné pro cykloturistiku a například hrady a zámky jsou typickým cílem turistů na kole. Dnešní praxe je většinou taková, že cyklista, resp. jeho kolo je nevítaný návštěvník. Nepustí ho do areálu, zakazují mu opřít kolo o historickou zeď, ale žádnou alternativu mu nenabízejí. Nám tudíž nepůjde o to, dostat cyklisty tam, kde je ochrana památky či přírody na místě, ale vytvořit mu u vstupu možnost bezpečně uschovat kolo, dostat informace, které potřebuje a najít nezbytnou pomoc při poruše či zranění.
Do aplikace certifikačního systému se zapojily i státní a komunální organizace. Kdo konkrétně?
Předpokládáme podporu a spoluúčast krajů, měst a regionů, resp. jejich účelových organizací. Všechny tyto subjekty jsou dnes velmi aktivní v přípravě koncepcí a samotném rozvoji cestovního ruchu. Pokud využijí našich podkladů a zahrnou certifikaci jako hodnocené kritérium pro různé další dotace, vyjádří tím zřetelný zájem vést podnikatele k evropským standardům v této oblasti. Na úrovni krajů vznikají agentury destinačního managementu, které mohou v rámci partnerství s podnikateli rovněž rozšiřovat zájem o certifikaci. Důležité bude ve spolupráci s těmito subjekty dostat informace o certifikaci do jejich informačních systémů, tj. formou piktogramu v tištěném katalogu, mapě, letáku, nebo na internetových stránkách zviditelnit, že zařízení je certifikované.
Mohou pomoci také města a obce?
Určitě, zejména tím, že využijí své možnosti a doručí informace o certifikaci k provozovatelům, resp. majitelům zařízení, kterých se certifikace bude týkat. Nejdůležitějším prvkem zavádění certifikace bude všeobecná podpora a zveřejňování dobrých příkladů. To mohou udělat ve svých nabídkách návštěvníkům města či regionu. Stát a města vlastní také mnoho památkových objektů, kterých se může certifikace týkat. Budeme rádi, když třeba se správci zámku v Lednici, nebo hradu v Českém Krumlově ukážeme, že se tento problém dá řešit ke prospěchu všech.