Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Jistě každý z nás vnímá význam slov rozvoj i region podle svého postavení a svých potřeb. Domnívám se, že je třeba se nad tento často místní pohled povznést a chápat význam uvedených pojmů opravdu v zásadním slova smyslu. Tím určitě je naše budoucnost v...
Odpověď na tuto otázku není jednoduchá. Jistě každý z nás vnímá význam slov rozvoj i region podle svého postavení a svých potřeb. Domnívám se, že je třeba se nad tento často místní pohled povznést a chápat význam uvedených pojmů opravdu v zásadním slova smyslu. Tím určitě je naše budoucnost v Evropské unii. Zcela jistě to není pouhá potřeba zajistit vybudování - byť atraktivní - jednotlivé investice v obci či městě bez zajištění souvislostí a vztahů v širším měřítku. Nyní se připravují podmínky pro čerpání finančních dotací v novém programovém období 2007 až 2013. Je potřebné, abychom byli tzv. u toho.
Jako předseda regionální komise Svazu měst a obcí ČR pozitivně vnímám, že náš svaz je brán jako oficiální místo pro nutné konzultace a připomínky k jednotlivým zákonům, předpisům, normám i všem ostatním připravovaným materiálům. Podporuje zapojení komunálních politiků do jednání monitorovacích výborů, pracovních komisí a všech subjektů ovlivňujících budoucí podobu strukturální politiky České republiky v Evropské unii. Navzdory tomu však nadále vznikají na úrovni státní správy materiály, které nejsou konzultovány na všech potřebných místech. Vzniklé normy jsou pak často přísnější než běžná pravidla v Evropské unii. Dochází i k rozporům mezi jednotlivými resorty. Jde zejména o sladění postupů jednotlivých ministerstev a Ministerstva financí, tj. nutnost jednotného výkladu při provádění kontrol čerpání dotací. Je nepřípustná praxe, aby jiné podmínky stanovil poskytovatel finančních prostředků a podle jiných podmínek probíhala kontrola (a nepřiměřený postih) finančních úřadů.
Dalším příkladem je udržitelný rozvoj cestovního ruchu, kdy do této oblasti tzv. hovoří tři ministerstva - pro místní rozvoj, zemědělství a životního prostředí. Dále některé ústřední orgány opakovaně požadují údaje, které jsou již "někde jinde" zveřejněny. Na samosprávy měst a obcí tak dopadají úkoly, které má v popisu práce stát. Navíc - bez potřebných finančních prostředků, které často zůstávají na jiných místech státní správy, jejíž slibovaná transformace se nedokončila.
A protože vždy jsou až na prvním místě peníze, musím také zmínit problematiku financování různých projektů. Už jen pouhá projektová příprava je nad síly zejména menších obcí. Nemluvě o vlastním financování realizace projektů. Proto je naprosto oprávněný náš požadavek na zálohování plateb, a to nejen pro menší subjekty. Je třeba, aby Svaz měst a obcí prosadil možnost zapojit do financování nejen veřejné, ale i soukromé finanční zdroje.
Jistě jsou i další okolnosti, které brání efektivnějšímu rozvoji našich regionů.
Za nejdůležitější však považuji dodržení základních pravidel spolupráce regionů, krajů, měst, obcí a státní správy. Samosprávy obcí a měst se musejí aktivně zapojit do příprav nového rozpočtu Evropské unie na léta 2007 až 2013, a to jak na národní, tak evropské úrovni.
předseda regionální komise Svazu měst a obcí ČR
místostarosta města Jilemnice