Občanský průkaz (OP) a cestovní doklad (CD) jsou osobní doklady, kterými se prokazují zapsané skutečnosti. Tyto osobní doklady jsou veřejnou listinou. Skutečnosti zapsané ve veřejné listině se považují za správné až do okamžiku, než se...
Občanský průkaz (OP) a cestovní doklad (CD) jsou osobní doklady, kterými se prokazují zapsané skutečnosti. Tyto osobní doklady jsou veřejnou listinou. Skutečnosti zapsané ve veřejné listině se považují za správné až do okamžiku, než se prokáže opak (presumpce správnosti). Aby tato důvěryhodnost listin byla udržována, musí být garantován postup příslušných orgánů zajišťující udržení aktuálnosti a správnosti zapsaných údajů.
ZÁKLADNÍ PRÁVNÍ ÚPRAVA
Obecně správní orgán řeší poměry adresátů veřejné správy jednostrannými právními úkony - správními akty. Podle okruhů, které správní akt zavazuje, rozlišujeme akty:
ad personam - řeší osobní poměry adresátů, například vydání cestovního dokladu nebo občanského průkazu,
ad rem - týkají se adresáta jen v důsledku jeho vztahu k nějaké věci, například stavební povolení.
Správní akty ad personam zavazují jen v těchto aktech uvedené adresáty, akty ad rem zavazují nejen adresáty, ale i jejich právní nástupce.
Při činnosti správního orgánu směřující k zajištění důvěryhodnosti obsahu údajů zapsaných v osobních dokladech vydává správní orgán správní akty jako formalizovanou správní činnost. Zároveň vydává i faktické pokyny a činí donucovací úkony. Povahu faktického úkonu má výzva k odstranění rozporů v údajích uváděných v žádosti o vydání občanského průkazu s údaji v evidenci obyvatel nebo evidenci občanských průkazů podle § 4 odst. 4 zákona č. 328/1999 Sb., o občanských průkazech, ve znění pozdějších předpisů (zákon o občanských průkazech).
Povahu faktického pokynu má také povinnost dostavit se ve stanovené lhůtě na vyzvání k obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností k vydání občanského průkazu nebo obecnímu úřadu pověřenému vedením matrik v místě jeho trvalého pobytu kvůli provedení úkonů souvisejících s vydáním OP.
Povahu zajišťovacího úkonu má zadržení cestovního dokladu podle zákona číslo 329/1999 Sb., o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů (zákon o cestovních dokladech), jehož účelem je zabránit vycestování občanovi, proti kterému je vedeno trestní stíhání, pokud lze důvodně očekávat, že dojde k odejmutí CD ve správním řízení. Bylo-li rozhodnuto nebo lze-li důvodně očekávat, že bude rozhodnuto o odnětí cestovního dokladu, může cestovní doklad zadržet orgán příslušný k vydání cestovních dokladů, policie nebo jiný orgán činný v trestním řízení.
Stejnou povahu bude mít postup podle § 16 odst. 2 zákona o občanských průkazech, kdy obecní úřad obce s rozšířenou působností, policie nebo matriční úřad mohou zadržet občanovi neplatný OP anebo OP, o kterém lze mít důvodně za to, že se stane neplatným na základě rozhodnutí správního orgánu. Současně jsou povinni vydat mu potvrzení o občanském průkazu a OP odeslat obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, který jej vydal spolu s oznámením čísla vydaného potvrzení o OP.
Podle ustanovení § 33 odst. 2 zákona o cestovních dokladech mohou příslušné orgány zadržet cizí CD tomu, kdo nesplnil povinnost jej neprodleně odevzdat. Orgán, který cestovní doklad zadržel, je potom povinen vydat osobě potvrzení o jeho zadržení a bezodkladně zaslat CD orgánu příslušnému k jeho vydání s uvedením důvodu jeho zadržení.
Podle ustanovení § 34 odst. 1 zákona o cestovních dokladech může orgán příslušný k projednávání přestupků na úseku cestovních dokladů a policie provádějící kontrolu cestovních dokladů při překračování hranice, zadržet CD občanovi, který je podezřelý ze spáchání přestupku na úseku cestovních dokladů. Orgán příslušný k projednávání přestupků nebo policie jsou povinné vydat občanovi potvrzení o zadržení jeho cestovního dokladu a CD bezodkladně zaslat orgánu příslušnému k jeho vydání s uvedením důvodu jeho zadržení.
DRUHY SPRÁVNÍCH ŘÍZENÍ
Občanské průkazy: Jde o řízení o skončení platnosti občanského průkazu podle ustanovení § 11 odst. 2 zákona o občanských průkazech a o řízení o přestupku na úseku občanských průkazů.
Cestovní doklady: Jde o řízení o odepření vydání cestovního dokladu; odnětí cestovního dokladu; neplatnosti cestovního dokladu; skončení platnosti cestovního dokladu z důvodů podstatné změny podoby držitele; jeho poškození v takovém rozsahu, že zápisy v něm uvedené jsou nečitelné nebo je porušena jeho celistvost; obsahuje nesprávné údaje nebo neoprávněně provedené změny; přestupku na úseku cestovních dokladů.
Zákon o cestovních dokladech obsahuje také některá zvláštní procesní rozhodnutí , a to o:
- zastavení řízení, pokud žadatel nepředloží doklady ve stanovené lhůtě,
- přerušení řízení, kdy je nařízeno žadateli předložení potřebných dokladů.
ROZHODOVÁNÍ O SKONČENÍ PLATNOSTI OP
Na úseku agendy občanských průkazů se vede správní řízení o skončení platnosti OP. Důvody skončení doby platnosti občanského průkazu uvádí § 11 zákona o OP, a to ve dvou skupinách. V první jsou stanoveny důvody, pro něž platnost OP skončí ze zákona okamžikem, kdy nastane uvedený důvod. Ve druhé jsou stanoveny důvody, na jejichž základě skončí doba platnosti občanského průkazu až rozhodnutím obecního úřadu obce s rozšířenou působností.
Skončení platnosti občanského průkazu ze zákona: Zákon o občanských průkazech zakotvuje následující důvody:
- uplyne doba platnosti uvedená v občanském průkazu,
- je ohlášena ztráta nebo odcizení občanského průkazu,
- byla občanovi rozhodnutím soudu omezena způsobilost k právním úkonům nebo byl zbaven způsobilosti a tato skutečnost není v občanském průkazu vyznačena,
- byl občanovi soudem uložen trest zákazu pobytu a tato skutečnost není v občanském průkazu vyznačena,
- občan pozbyl státní občanství ČR, zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého.
V těchto případech nevydává správní orgán zvláštní rozhodnutí. Platnost OP končí okamžikem předpokládané události. Neplatný občanský průkaz může být zadržen.
Skončení platnosti občanského průkazu rozhodnutím správního orgánu: Platnost OP může skončit rozhodnutím z důvodů, že:
- je poškozen tak, že zápisy v něm uvedené jsou nečitelné nebo je porušena jeho celistvost; přičemž oddělení vyznačené části občanského průkazu správním orgánem podle zákona o občanských průkazech se nepovažuje za porušení celistvosti občanského průkazu,
- obsahuje neoprávněně provedené změny nebo nesprávné údaje,
- u občana došlo k podstatné změně podoby,
- řízení je zahajováno ex offo,
- odvolání proti tomuto rozhodnutí nemá odkladný účinek.
Zákon o OP v tomto případě říká: "Souhlasí-li občan s rozhodnutím, provede se záznam do protokolu, v opačném případě se vydá rozhodnutí." Dikce zákona je však nepřesná. Správní orgán vždy v této věci vydává rozhodnutí (viz "souhlasí-li občan s rozhodnutím"). Takové rozhodnutí se oznamuje občanovi vyhlášením. Pokud s takovým rozhodnutím souhlasí, nemusí být vydáno a doručeno písemné vyhotovení rozhodnutí. Správně by tedy mělo být uvedeno, že pokud občan s rozhodnutím souhlasí, nevydává se písemné vyhotovení rozhodnutí. Každé rozhodnutí musí mít náležitosti podle § 47 zákona č 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů (správní řád). To platí jak pro rozhodnutí, které se oznamuje vyhlášením, tak pro rozhodnutí vyhotovené v písemné podobě.
Oznámení rozhodnutí upravuje ustanovení § 51 správního řádu. Pokud je účastník přítomen, může být rozhodnutí oznámeno vyhlášením. Jestliže není přítomen, oznamuje se doručením písemného vyhotovení rozhodnutí.
Součástí protokolu - záznamu (správního spisu) musejí být i důkazy, z nichž správní orgán vycházel při přípravě rozhodnutí, například poškozený občanský průkaz nebo občanský průkaz, ve kterém byly provedeny změny. Pokud není možné založit originály dokladů, je třeba učinit ohledání a ve spisu založit protokol o ohledání občanského průkazu včetně kopie. V případě potřeby je možné nařídit i znalecké zkoumání a doložit znalecký posudek.
Ve spise musí být uvedeno i rozhodnutí, které sice nemusí mít písemnou formu určenou k doručení ("souhlasí-li občan s rozhodnutím"), ale musí z něj být patrno, jak správní orgán uvažoval (správní uvážení), jaké důkazy použil, jak je hodnotil a jaké přijal závěry. Součástí záznamu musí být i prohlášení občana, že s rozhodnutím souhlasí.
(Příště: Procesní postup při rozhodování o neplatnosti cestovního dokladu a řízení o přestupcích na úseku občanských průkazů a cestovních dokladů)
katedra veřejné správy
Policejní akademie ČR