Na jednání zastupitelstva se někdy sejdou skoro všichni zastupitelé, ale místa pro veřejnost zejí prázdnotou. Je to tak, jak napsala Petra Olšová v Moderní obci č. 1 v článku Občané příliš svých práv nevyužívají na str. 35: Občané skutečně svých práv v oblasti samosprávy a podílu na rozhodování o...
Na jednání zastupitelstva se někdy sejdou skoro všichni zastupitelé, ale místa pro veřejnost zejí prázdnotou.
Je to tak, jak napsala Petra Olšová v Moderní obci č. 1 v článku Občané příliš svých práv nevyužívají na str. 35: Občané skutečně svých práv v oblasti samosprávy a podílu na rozhodování o věcech veřejných příliš nevyužívají.
Po bezmála patnácti letech od návratu k demokratickému státu se mnohde lidé vrátili k apatii, která byla zcela pochopitelná v letech předchozích. Stali se opět pasivními diváky a někdy ani nesedí v hledišti, protože je ten kus, který se hraje, prostě nezajímá.
Volební účast, byť není v komunálních volbách zdaleka tak nízká jako například ve volbách do Senátu, stále klesá. Na jednání zastupitelstva se někdy sejdou skoro všichni zastupitelé, ale místa pro veřejnost zejí prázdnotou. Nebo se na nich usadí skupina občanů, kteří odejdou, jakmile je projednán bod, který se jich bezprostředně týká.
Mnozí starostové už ze svých programů vyřadili setkání s občany, protože se na ně dostavilo vždycky jen několik jejich nejvěrnějších spojenců z volební kandidátky. I věcných podnětů k dění v obci bývá, jak již zmiňovaný článek uvádí, velmi poskrovnu.
Jak s těmito podněty nakládat a jak se postarat o to, aby nebyly tak vzácné? Na první část otázky by se dala odpověď shrnout do stručného "slušně a s rozumem". Pod slovem slušně se míní to, že se úředník zachová nejen tak, že na podnět ve stanovené lhůtě odpoví, ale i to, že se podnětem bude skutečně příslušný odbor radnice, rada či zastupitelstvo zabývat a na své jednání si zástupce veřejnosti přizve, vyslechne jej a stanovisko úřadu nebo samosprávy mu pak citlivě vysvětlí.
Že by úředník nebo zastupitel měl vždycky používat rozum, je asi zbytečné uvádět. Mnohé podněty veřejnosti jsou podepsány jmény na radnici již všeobecně známými a někdy také nechvalně proslulými. Jde o jména věčných stěžovatelů nebo lidí, jejichž politické ambice nebyly naplněny ve volbách a kteří na sebe chtějí upozornit, aby v těch příštích volbách měli větší šanci. Ani tyto dopisy však nesmí skončit v koši. Jednak proto, že tam nesmí skončit žádný slušně formulovaný a věcný dopis, jednak proto, že i pod snůškou nesmyslů, nereálných nápadů a pochybných argumentů může být ukryto zlaté zrnko.
A jestliže je někdo na radnici zvedne a neváhá přiznat i to, kdo je tam položil, učiní pro svůj příští volební úspěch víc, než kdyby psal celý rok o svých úspěších v místním časopisu nebo olepil celé město svými plakáty.
Citlivý, rovný a odpovědný přístup ke všem podnětům, které na radnici od občanů přijdou, je nezbytným základem i pro to, aby podnětů přibývalo. K tomu základu je však třeba přidat ještě něco navíc. Především je nutné při všech příležitostech občanům připomínat, že jejich návrhy radnice vítá, že je potřebuje ke své práci a že ani v období mezi volbami nemusí být pasivními diváky. A snad ještě víc je zapotřebí dbát až úzkostlivě na to, aby se nevytvořila propast mezi radnicí a občany.
Važme si tedy každého listu, který na radnici přijde, a važme si každého slušného hlasu, který zazní z řad hostů na zasedání zastupitelstva. A hlavně nezapomínejme, že komunikace může dobře fungovat jen tehdy, jestliže obě strany mají pocit, že ten druhý s nimi jedná jako rovný s rovným.
místostarosta Roztok