01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

... aby život (nejen) ve městech byl příjemnější

Moderní vzhled městského mobiliáře se uplatní i v historických centrech měst. Ale odborné - nikoliv politické rozhodnutí o tom, kterými prvky osadit ulice a náměstí, musí vycházet z pochopení genia loci toho kterého města. Tak lze v podstatě shrnout názory několika odborníků, s nimiž jsme před...

Moderní vzhled městského mobiliáře se uplatní i v historických centrech měst. Ale odborné - nikoliv politické rozhodnutí o tom, kterými prvky osadit ulice a náměstí, musí vycházet z pochopení genia loci toho kterého města.

Tak lze v podstatě shrnout názory několika odborníků, s nimiž jsme před dvěma týdny hovořili v brněnské Galerii Design centra ČR v Radnické ulici na vernisáži výstavy Design pro město. Zlínská společnost mmcité na ní až do 19. září představuje zajímavé, pro municipality inspirativní ukázky designu různých prvků městského mobiliáře, ať už z vlastní produkce, nebo předních světových designérů, jako jsou Luigi Colani, Migule Milá, Antoni Roselló či Antoni Arola.

Například Karel Kobosil, ředitel Design centra ČR, tvrdí, že městský mobiliář se stává potřebou občanů, jakmile jejich města vyřešila základní problémy místní infrastruktury, byly tam opraveny domy a začaly fungovat služby. "Lidé si uvědomují, že život v jejich městě se obrací k lepšímu a chtějí se v něm cítit ještě příjemněji. To je ta pravá výzva pro architekty a designéry," říká Karel Kobosil. Podle něho zpravidla není nutné vyrábět jednotlivé prvky mobiliáře pro každé město zvlášť na zakázku. Přední firmy v tomto oboru dnes již nabízejí desítky různých provedení laviček, čekáren, zábradlí, odpadkových košů, lamp pouličního osvětlení apod., z nichž lze vybrat vhodné typy pro dané město, ať už do historického centra, nebo pro sídliště na jeho okraji. Ředitel doporučuje, aby si města pro organizování veřejných soutěží přibírala odborné partnery - například právě Design centrum nyní pro Brno připravilo soutěž na nový logotyp a značku města - a v konečném výběru respektovala názor odborníků.

Také Ing. arch. Milan Obenaus, vedoucí architekt olomoucké firmy Moravia Consult, a. s., poukázal na nutnost při osazování měst prvky mobiliáře jednoznačně vycházet z atmosféry místa. "Ale to neznamená, že v historických centrech nemůže být moderně řešený mobiliář," dodává. Společnost, v níž pracuje, navíc klade velký důraz na zapojení místních řemeslníků a firem. Tak třeba v Uničově, kde nyní chystá nové celkové pojetí náměstí, chce tamním osloveným zámečníkům, kovářům nebo kameníkům předat výkresy s vlastními návrhy a poté, až vybere nejzdařilejší prototypy, s nimi spolupracovat na výrobě jednotlivých prvků mobiliáře pro město.

Akademičtí sochaři Ladislav Křenek, ArtD., a Miroslav Zvonek, ArtD., kteří vyučují průmyslový design na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, upozorňovali na riziko, že snahy kopírovat pro městský mobiliář staré prvky sklouzávají do kýče. Schopnost vcítit se svým pojetím do genia loci daného sídla, ale také jednoduchost a účelnost jsou podle jejich názoru hlavními zásadami, jimiž by se autoři městského mobiliáře měli řídit. Ladislav Křenek zdůraznil i nutnost o mobiliář soustavně pečovat. "Špinavá, potrhanými plakáty olepená, nevzhledná plechová čekárna se spíš stane terčem vandalů než její moderní, čistý a už na první pohled pečlivě udržovaný protějšek," říká. Miroslav Zvonek zase vidí velké možnosti pro městský mobiliář i v menších obcích, mikroregionech či například podél cyklotras. "Pouze je třeba se u nás vypořádat s nově se objevujícím nešvarem, totiž s kopírováním některých úspěšných prvků mobiliáře, s čímž se už setkala i společnost mmcité. "Právní vědomí v oblasti autorských práv - a vůbec ochrany výsledků duševní práce je v naší zemi, bohužel, ještě velmi malé," dodal.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down