01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Administrativní zjednodušení výkonu tzv. nekolidujícího zaměstnání

V minulém roce jsme zaměstnávali uchazeče o zaměstnání na tzv. nekolidující zaměstnání a v letošním roce se u nás opět uchazeči zajímají o práci, jde zejména o občany naší obce. Proto by nás zajímalo, zda novela zákona o zaměstnanosti od 1. ledna 2009 přinesla nějaké změny v povinnostech...

V minulém roce jsme zaměstnávali uchazeče o zaměstnání na tzv. nekolidující zaměstnání a v letošním roce se u nás opět uchazeči zajímají o práci, jde zejména o občany naší obce. Proto by nás zajímalo, zda novela zákona o zaměstnanosti od 1. ledna 2009 přinesla nějaké změny v povinnostech zaměstnavatelů i uchazečů samotných?

Zákon o zaměstnanosti neukládá zaměstnavateli, který zaměstná uchazeče o zaměstnání, v souvislosti s výkonem nekolidujícího zaměstnání žádné povinnosti, ty ukládá pouze uchazeči o zaměstnání.

Nová právní úprava nekolidujícího zaměstnání, tj. výkonu činnosti, které nebrání zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, ani poskytování podpory v nezaměstnanosti, reaguje na poznatky z praxe a je výrazně jednodušší. Sledování plnění podmínky výkonu na základě pracovního nebo služebního poměru v rozsahu kratším než polovina stanovené týdenní pracovní doby se v praxi ukázalo jako administrativně velmi náročné a potvrzování jejího plnění neúměrně zatěžovalo zaměstnavatele, proto byla tato podmínka ze zákona vypuštěna.

Nově se stanoví, aby jediným kritériem pro možnost výkonu zaměstnání v pracovním nebo služebním poměru nebo na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, tj. dohody o provedení práce a dohody o pracovní činnosti při současném vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání byl dosažený hrubý měsíční výdělek nebo odměna za práci, nepřesahující polovinu minimální mzdy, tj. 4000 Kč.

Rovněž se upřesňuje, že v případě, kdy uchazeč o zaměstnání bude vykonávat práce na základě dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce a nebude moci doložit výši měsíční odměny, rozhodnou částkou bude výše odměny připadající na jeden měsíc za období, za které příslušela. Uchazeč o zaměstnání bude povinen úřadu práce zahájení výkonu nekolidujícího zaměstnání oznámit do 8 kalendářních dnů ode dne vzniku pracovního nebo služebního poměru nebo ode dne uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, a ve lhůtě stanovené úřadem práce mu dokládat výši měsíčního výdělku nebo odměny. V případě výkonu více činností se pro účely splnění měsíčního výdělku měsíční výdělky nebo odměny sčítají.

Úřad práce uchazeče o zaměstnání rozhodnutím vyřadí z evidence, jestliže nesplní oznamovací povinnost v souvislosti s výkonem nekolidujícího zaměstnání nebo neoznámí další skutečnosti, které mají vliv na zařazení a vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání, ve lhůtě tímto zákonem stanovené. Uchazeč o zaměstnání, který byl takto vyřazen z evidence uchazečů o zaměstnání, může být na základě nové písemné žádosti do evidence uchazečů o zaměstnání znovu zařazen nejdříve po uplynutí doby 3 měsíců ode dne vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání.

Stále však platí, že výkon nekolidujícího zaměstnání nemůže být pro uchazeče o zaměstnání překážkou pro poskytování součinnosti úřadu práce při zprostředkování vhodného zaměstnání ani pro přijetí nabídky vhodného zaměstnání. Uchazeče o zaměstnání úřad práce z evidence uchazečů o zaměstnání rozhodnutím vyřadí, jestliže bez vážného důvodu například odmítne nastoupit do vhodného zaměstnání nebo zmaří zprostředkování zaměstnání nebo nástup do zaměstnání. Po vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, může být na základě nové písemné žádosti do evidence znovu zařazen nejdříve po uplynutí doby 6 měsíců ode dne vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání.

 

Mgr. OLGA BIČÁKOVÁ
Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down