01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Aktuálně k změnám ve veřejné správě

Po přijetí základních zákonů k realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy Parlamentem ČR v červnu t. r. začíná intenzivní realizace konkrétních kroků, které zajistí změny v uspořádání územní veřejné správy. Nové zákony, novely dalších souvisejících zákonů a prováděcí předpisy vymezí mj. nový...

Po přijetí základních zákonů k realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy Parlamentem ČR v červnu t. r. začíná intenzivní realizace konkrétních kroků, které zajistí změny v uspořádání územní veřejné správy.

Nové zákony, novely dalších souvisejících zákonů a prováděcí předpisy vymezí mj. nový typ obcí z hlediska rozsahu výkonu přenesené působnosti "obce s rozšířenou působností", jejich správní obvody a přenos působnosti okresních úřadů (OkÚ) na tyto vybrané obce a kraje, příp. územní správní úřady.

Například zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí s rozšířenou působností a prováděcí vyhláška řeší nové územní uspořádání správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a obcí s rozšířenou působností v krajích. Dále zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, zákon č. 290/2002 Sb., o přechodu některých dalších věcí, práv a závazků České republiky na kraje a obce, občanská sdružení působící v oblasti tělovýchovy a sportu a o souvisejících změnách, zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, zákon č. 139/2002 Sb., o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech, a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 284/2002 Sb., kterým se mění zákon č. 564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě ve školství, ve znění pozdějších předpisů a další zákony, řeší přenos stávajících působností OkÚ na jiné správní orgány a přechod majetku státu do vlastnictví obcí nebo krajů, zákon č. 313/2002 Sb., kterým se mění zákon o obcích a zákon č. 231/2002 Sb., kterým se mění zákon o krajích, řeší vytvoření nového druhu obcí s rozšířenou působností a jejich vztahy.

Urychlená příprava

Nejaktuálnějším úkolem je urychlená příprava materiálních a personálních předpokladů v obcích s rozšířenou působností (205) pro výkon působnosti ve státní správě. Složitost této přípravy spočívá nejen v krátkém časovém období pro tuto přípravu nebo pro vybudování potřebných administrativních prostor, ale i v dalších faktorech, jako je nutnost zajistit při výkonu státní správy kontinuitu správního rozhodování bez nějaké možnosti přechodného období a současně budovat novou strukturu obecního úřadu, převést potřebný movitý majetek a spisovou dokumentaci pro výkon svěřené státní správy, v nejširším rozsahu a všemi dostupnými prostředky informovat veřejnost o zásadních změnách při vyřizování záležitostí právnických a fyzických osob v území.

I pro úředníky obcí s rozšířenou působností bude například daleko složitější zjišťování místní příslušnost úřadu při rozhodování o konkrétním podání, což má zásadní význam pro platnost vydaného rozhodnutí a dalších správních úkonů. Obecní úřad obce s rozšířenou působností je v případech, kdy je jeho místní příslušnost určena trvalým pobytem osoby, místně příslušným správním orgánem v celém rozsahu vykonávané působnosti pouze při rozhodování o záležitostech právnických a fyzických osob s trvalým pobytem nebo sídlem na území sídelní obce s obecním úřadem obce s rozšířenou působností.

U ostatních osob s trvalým pobytem nebo sídlem ve správním obvodu pak musí rozlišovat, zda jde o výkon působnosti svěřené obci s rozšířenou působností, obci s pověřeným obecním úřadem, obci se základní působností, matričnímu nebo stavebnímu úřadu a od toho odvodit podle trvalého pobytu nebo sídla účastníka správního řízení, zda je obecní úřad s rozšířenou působností místně příslušným správním orgánem. Tato skutečnost bude komplikovat i orientaci občanů v působnostech "svého" úřadu, neboť obec s rozšířenou působností bude z hlediska vykonávaného rozsahu přenesené působnosti složena ze třech až pěti různých správních obvodů. Proto je při informování veřejnosti potřebné zvolit vhodnou formu, jak nejjednodušeji tuto zvláštnost vysvětlit.

Přenos působnosti

Přenos působností z OkÚ probíhá především dle zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů. Tento zákon obsahuje v části sto sedmnácté úpravu postupu při přechodu zaměstnanců státu zařazených v okresních úřadech, resp. přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů těchto zaměstnanců na jiné subjekty (tzv. delimitaci).

Tento přechod se uskuteční podle toho, na který subjekt přecházejí působnosti okresního úřadu, tj. v největším počtu na obce s rozšířenou působností, dále na kraje a na nově zřizovaný Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, na územní pozemkové úřady, na Ministerstvo vnitra, na Ministerstvo pro místní rozvoj a na Ministerstvo kultury. Zaměstnanci zařazení ve státních okresních archívech přejdou pod státní oblastní archívy a zaměstnanci okresních hygienických stanic pod krajské hygienické stanice nebo na pracoviště zdravotnických zařízení Ministerstva zdravotnictví v krajích.

V části sto sedmnácté citovaného zákona je dále řešena delimitace movitého majetku a informačních a komunikačních technologií a v části sto osmnácté předání spisů, u nichž neprojde k 31. prosinci 2002 skartační lhůta.

Přechod zaměstnanců ČR na územní samosprávné celky sleduje především zabezpečení kontinuity a kvality výkonu státní správy po provedení organizačních změn, spočívajících ve zrušení OkÚ a přenosu jejich působností na jiné subjekty, a to bez výraznějších kvalitativních výkyvů. V praxi to znamená zajistit plynulé pokračování správních řízení nebo výkonu rozhodnutí zahájených a pravomocně neskončených zaniklými okresními úřady, což je základním zájmem účastníka řízení, obecního úřadu s rozšířenou působností i státu. Jinými slovy, žádná z uvedených složek veřejné správy ani právnická či fyzická osoba by neměla pocítit újmu na základě provedených institucionálních změn.

K tomu však obecní úřad obce s rozšířenou působností musí mít zajištěny personální předpoklady. To je mj. smyslem delimitace zaměstnanců, kteří do zrušení OkÚ tuto činnost na okresních úřadech vykonávali. Podle dosavadních poznatků bude přechod některých zaměstnanců ovlivněn dojížďkovou vzdáleností obce s rozšířenou působností od okresního města nebo nedostatkem stávajících zaměstnanců s určitou odbornou specializací, s ohledem na vytvoření většího počtu správních jednotek v území okresu. Pro případy, kdy se nepodaří získat potřebné zaměstnance rekvalifikací stávajících zaměstnanců v novém oboru (přijetím nových absolventů škol s příslušnou kvalifikací a podobně), umožňuje novela zákona o obcích uzavřít veřejnoprávní smlouvu s jinou obcí s rozšířenou působností. Na jejím základě bude tato obec na potřebnou dobu vykonávat personálně neobsazenou působnost i ve správním území obce s uvedeným problémem.

Trojdohody

Určitým problémem bylo, že při přechodu zaměstnanců z okresního úřadu na obce nelze konkrétně specifikovat budoucího zaměstnavatele, na kterého přejdou ze zákona práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů dotčených zaměstnanců státu. To vyplývá z budoucí existence více obcí s rozšířenou působností na území okresu. Proto je v části 117. bodu 3 zákona č. 320/2002 Sb. uveden specifický postup, jenž spočívá v dohodě OkÚ se zaměstnancem a příslušnou obcí. Dohodou se určí, na kterou konkrétní obec s rozšířenou působností konkrétní zaměstnanec přejde. Na základě této "trojdohody" bude provedena delimitace zaměstnanců, která je pro všechny strany závazná. Pokud k dohodě nedojde do 1. září 2002, stanoví na návrh přednosty okresního úřadu s doporučením ředitele krajského úřadu počty a pravidla delimitace zaměstnanců Ministerstvo vnitra. Uvedené problémy s určením budoucího zaměstnavatele se netýkají přechodu zaměstnanců na krajské úřady, na orgány státu a zaměstnanců, kteří zajišťují agendu státní sociální podpory a u nichž je na přechodné období budoucí zaměstnavatel vymezen konkrétně.

Přechodem zaměstnanců státu na obecní úřady s rozšířenou působností, delimitací movitého majetku, informačních a komunikačních technologií a přerozdělením finančních prostředků na územní samosprávné celky a orgány státu, na něž přecházejí působnosti OkÚ, se zabývala vláda 26. června t. r. a přijala k dalšímu postupu usnesení č. 695. V návaznosti na to se postupně vydávají metodická doporučení a návody a vzory k jednotnému postupu při přípravě na výkon státní správy v nových podmínkách a realizuje se systém bezprostřední komunikace mezi zainteresovanými složkami veřejné správy.

LADISLAV KUŽVART,

Ministerstvo vnitra ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down