01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Aktuální stav realizace

Aktuální stav realizace Příprava Plánu rozvoje zemědělství a venkova České republiky na období 2000-2006 - plán SAPARD (plán) byla v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Na přípravě plánu se spolupodílelo Ministerstvo zemědělství. Podklady poskytly vysoké školy, výzkumné ústavy, Český statistický...

Aktuální stav realizace

Příprava Plánu rozvoje zemědělství a venkova České republiky na období 2000-2006 - plán SAPARD (plán) byla v gesci Ministerstva pro místní rozvoj. Na přípravě plánu se spolupodílelo Ministerstvo zemědělství. Podklady poskytly vysoké školy, výzkumné ústavy, Český statistický úřad a další instituce.

Při realizaci plánu musí Agentura SAPARD a ostatní instituce postupovat zejména v souladu s ustanoveními víceleté finanční dohody a ročních finančních dohod sjednaných mezi Českou republikou a Komisí Evropských společenství a podle manuálu pro uzavírání smluv v rámci Phare, ISPA a SAPARD.

Plán byl vládou ČR projednáván 28. července 1999 a bylo k němu vydáno usnesení vlády č. 769/1999. Toto usnesení bere plán na vědomí jako strategický programový dokument pro uplatnění předvstupního programu Evropské unie SAPARD v ČR v období let 2000-2006 a ukládá zajistit posouzení plánu z hlediska vlivů na životní prostředí, potřebné zdroje na rok 2000 a spolufinancování programu SAPARD.

Plán upravený podle připomínek a schválený komisí byl znovu vzat vládou na vědomí 7. března 2001 a výsledky projednávání byly do plánu promítnuty.

Výsledné ověřené znění plánu je uloženo u ředitele odboru realizace rozvojových programů Ministerstva pro místní rozvoj v české a anglické verzi a uveřejněno na internetových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj http//www.mmr.cz.

Financování

Prostředky na financování národního podílu programů předvstupní pomoci byly rezervovány ve Všeobecné pokladní správě ve výši 2,1 mld. Kč, z toho 55 mil. Kč pro Ministerstvo pro místní rozvoj na program SAPARD.

Nevyčerpané prostředky z této rezervy byly k 1. 1. 2001 přesunuty do Národního fondu. Ministerstvo zemědělství mělo ve své kapitole na program SAPARD v roce 2000 300 mil. Kč a v roce 2001 má 250 mil. Kč. Ministerstvo pro místní rozvoj má ve své kapitole v roce 2001 80 mil. Kč. Předpokládá se, že prostředky ze státního rozpočtu budou převedeny z kapitol těchto resortů do Národního fondu k zajištění spolufinancování programu SAPARD.

Strategie

Strategie Plánu SAPARD se opírá o rozbor situace v České republice, silné a slabé stránky a o důležité dokumenty související se vstupem České republiky do Evropské unie. Jedná se především o Přístupové partnerství, Národní program přijetí Acquis Communautaire (právní řád EU) a Realizační strategii. Program SAPARD má být především využit k přípravě zemědělského sektoru a venkovských oblastí na členství v Evropské unii.

Pomůže České republice dosáhnout zavedení Acquis communautaire v zemědělství, zvýšit konkurenceschopnost zemědělských podniků a venkovských oblastí a naučit se zásadám strukturálních nástrojů EU (programování, implementaci, finančnímu řízení a kontrole, monitorování a hodnocení procesem "učení se praxí").

Priority a opatření

Nejdůležitějším úkolem zemědělského sektoru v České republice je dosáhnout zavedení Acquis communautaire (právní řád EU) v praxi, posílit konkurenceschopnost v prvovýrobě a zpracovatelském průmyslu, dosáhnout vysoké jakosti zemědělských a potravinářských výrobků s vyšší přidanou hodnotou, dokončit restrukturalizaci zemědělských závodů a zlepšit postavení zemědělské prvovýroby na trhu.

Specifickým úkolem je vytvořit předpoklady pro jasnou identifikaci pozemkového vlastnictví a rozvoj trhu s půdou a také se soustředit na podporu ostatních zemědělských funkcí, jako je tvorba krajiny a rekreačního prostředí.

Hlavním cílem na úseku rozvoje venkova je vytvoření vhodného ekonomického prostředí pro stabilitu osídlení, rozvoj malých a středně velkých podniků a pro lepší udržitelné využití místních zdrojů s cílem zajistit ve venkovských oblastech stálý příjem, snížit nezaměstnanost a lépe využít potenciálu pro dobrou životní úroveň na venkově.

Na základě strategie rozvoje zemědělství a venkovských oblastí a ve spojení s ostatními nástroji pro období před přistoupením k EU definuje plán rozvoje zemědělství a venkova tři priority:

[*] zvyšování konkurenceschopnosti zemědělství a zpracovatelského průmyslu,

[*] trvale udržitelný rozvoj venkovských oblastí,

[*] podmínky pro plné využití plánu.

Tyto priority jsou v souladu se zásadami Evropské unie pro rozvoj venkova.

Snížení nerovností

Investice v oblasti pozemkových úprav jsou předpokladem pro vytvoření fungujícího trhu s pozemky i trvale udržitelného hospodaření.

Zahrnují budování polních cest, územních systémů ekologické stability, protierozní opatření, vyměřování pozemků a geometrické plány.

Podpora vypracování a realizace strategií rozvoje mikroregionů za spoluúčasti místních obyvatel a podniků spolu s podporou investic do obnovy prostředí vesnic a infrastruktury pomůže zlepšit životaschopnost venkovských obcí.

To přispěje ke snížení nerovnosti mezi venkovskými a městskými oblastmi a k zlepšení podmínek pro rozvoj malých a středně velkých podniků. Podpora diverzifikace hospodářských činností přispěje k řešení problémů s vyšší úrovní nezaměstnanosti ve venkovských oblastech a s odchodem obyvatelstva do měst.

Podpora hospodaření šetrného k životnímu prostředí v chráněných územích ve formě pilotních projektů pomůže rozšířit zkušenosti v oblasti zachování a zvýšení přírodních hodnot životního prostředí.

Geografický rozsah

Opatření zaměřená na zemědělství se budou uskutečňovat po celém území ČR. Opatření zaměřená na ochranu životního prostředí a podporu udržitelného hospodaření budou aplikována obzvláště v takzvaných citlivých oblastech, tj. v chráněných krajinných oblastech a v územích ochrany vodních zdrojů (přibližně 1/3 území České republiky).

Opatření zaměřená na pozemkové úpravy a rozvoj venkova se budou uskutečňovat především ve venkovských mikroregionech - seskupení menších obcí kolem přirozeného centra (malého města nebo velké vesnice), s počtem obyvatel většinou od 3000 obyvatel do přibližně 30 000 obyvatel nebo s plochou do přibližně 30 000 hektarů.

Opatření zaměřená na diverzifikaci hospodářských činností se budou uskutečňovat v obcích do 3000 obyvatel.

Kamila Matoušková,

vedoucí oddělení SAPARD,

odbor realizace rozvojových programů

Ministerstva pro místní rozvoj

Opatření plánu a proporce

Opatření Proporce prostředků EU

Zajištění zvyšování konkurenceschopnosti zemědělství a zpracovatelského průmyslu: (60,5 %)

1.1 Investice do zemědělského majetku 15,8 %

1.2 Zlepšování zpracovávání a marketingu zemědělských produktů a produktů rybolovu 16,2 %

1.3 Zlepšování struktur pro kontrolu kvality, pro kvalitu potravin a ochranu spotřebitele 8,8 %

1.4 Meliorace a pozemkové úpravy 19,7

Zajištění trvale udržitelného rozvoje venkovských oblastí: (34,3 %)

2.1 Obnova a rozvoj vesnic a venkovské infrastruktury 15,6 %

2.1a Obnova a rozvoj vesnic (10,4 %)

2.1b Rozvoj venkovské infrastruktury (5,2 %)

2.2 Rozvoj a diverzifikace hospodářských činností zajišťující 15,8 % rozmanitost aktivit a alternativní zdroje příjmů

2.3 Metody zemědělské produkce určené k ochraně životního prostředí a uchování 2,9 % krajiny

Zajištění podmínek pro plné využití programu: (3,2 %)

3.1 Zlepšování profesního vzdělávání 2,1 %

3.2 Technická pomoc 1,1 %

Technická pomoc EU (2 %)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down