01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Asociace má umožnit koordinaci

Asociace má umožnit koordinaci Rozběh fungování krajů provázely v řadě případů potíže s dislokováním jejich úřadů, personálním obsazením či vyjasňováním kompetencí. O názory na budoucí funkce krajů jsme požádali hejtmana Ostravského kraje Ing. Evžena Tošenovského. [*] Co považujete v letošním roce...

Asociace má umožnit koordinaci

Rozběh fungování krajů provázely v řadě případů potíže s dislokováním jejich úřadů, personálním obsazením či vyjasňováním kompetencí. O názory na budoucí funkce krajů jsme požádali hejtmana Ostravského kraje Ing. Evžena Tošenovského.

[*] Co považujete v letošním roce za prioritu v nové funkci?

Absolutní prioritou je fungování kraje jako úřadu. Protože kraj, a to ví málo lidí, vystupuje jako orgán státní správy a musí být zajištěny funkce, které na něj byly přeneseny v odvolacích řízeních a časově dány. To je pro mne absolutní povinností. Nemůže dojít k tomu, aby věci byly nedořešeny. Jsem velmi rád, že zde se to povedlo nastartovat dobře, i když s různými problémy.

Je nepodstatné, jestli někdo má delší dojíždění nebo že prozatím fungujeme v náhradních prostorách na pěti místech. Jedná se však o problém náš a nesmí to mít dopad na veřejnost, protože jsme povinni funkci úřadu zajistit.

U mnoha lidí si cením toho, že dělali a dělají věci, které nebyli zvyklí dělat a překonávali každodenní problémy. Ti, kteří je překonávat nechtěli, už mezi námi nejsou.

Ti lepší připravovali jednací řády, celkový rozběh úřadu, dokázali zařídit zapůjčení automobilů. Někteří pracovali o víkendu.

Vedoucí finančního odboru připravovala rozpočet přes vánoční svátky, i když ještě nebyla jmenovaná. Je totiž jednoduché sednout si na vyhřátá místa. V našem případě kvituji, že lidé chápou nutnost zajistit chod úřadu a byl jsem jejich přístupem mile překvapen.

[*] Jaká byla kritéria pro výběr podřízených?

Předesílám, že všechny lidi z plánovaných sto čtyřiceti zatím nemáme. Lidé k nám přicházeli na několika úrovních. Jedni přišli po výběru okresním úřadem bez naší účasti. Někteří jsou dobří, někteří naše představy nesplňují.

Pak je skupina lidí, kteří přišli z jednotlivých ministerských dislokovaných pracovišť. Z osmdesáti procent se jedná o profesionály, ale u některých je zřejmé, že šéfa měli až v Praze. Chtěli jsme od počátku nasadit spíše přísnější režim a většina to vzala vcelku dobře.

Dále probíhají výběrová řízení na většinu funkcí vedoucích odborů. Děláme to sami a každý zástupce hejtmana nese odpovědnost za oblasti, které mu přísluší. Podle pravidel a ze zákona je ale odpovědná ředitelka úřadu. Celkový počet lidí patrně letos nenaplníme, protože mne především zajímá, jaký výkon musíme podat a počet se musí od toho odvíjet. Zajímá mne, kolik lidí by mělo být například na krizovém odboru, ale také, zda tam práce skutečně je.

Budeme nabírat pracovníky jen podle potřeb. Některé vedoucí odborů jsme přijali okamžitě, například finančního nebo organizačního, protože to byli lidé z města, o nichž jsme věděli, že tyto vysoce profesní záležitosti umí.

Někteří jsou jmenováni na dobu určitou. Museli jsme začít fungovat, nebylo možné čekat. Všechno je zajištěno, i když působíme zatím v provizorních podmínkách. Do nových prostor se budeme stěhovat patrně začátkem června. Rád bych, aby to bylo co nejdříve, protože provizorium je drahé a složité. Díky zájmu a pochopení města Ostravy využíváme nyní mnohé zapůjčené prostory bez finančních nároků. To kraji hodně pomáhá, aby mohl vůbec fungovat. Bez pomoci města by to nešlo.

[*] Máte jasný názor na funkci koordinátora, pracovníka Ministerstva vnitra, který má být jakousi spojkou mezi státem a krajem?

Podle mne je to nadbytečná záležitost, bez opory ze zákona. Je to věcí Ministerstva vnitra a mne nezajímá, zda tohoto člověka chce platit. Já se s ním nemusím setkat, nemusím ho vidět. V ničem mi nepomůže, protože nemůže mít znalosti, kterými by nám pomohl. Mne nezajímá. Proč tyto funkce vznikly, by mělo vysvětlit ministerstvo.

Neviděl jsem ho, ale znám jej z bývalého působiště. Bohužel vybrali člověka, který měl kontroverzní záležitosti směrem k městu Ostrava a o to více je to nešťastněji postaveno. Nemá jakoukoliv zákonem podloženou pravomoc.

[*] Jak mohou kraje pomoci svou funkčností státu?

Mohou, a to velice silně podle toho, jak budou nastaveny parametry, o nichž se nyní diskutuje. Kraje mají znalost mnoha problémů a vazeb, ale ne až na úrovni obcí. Jde například o vazby územních plánů ve velkých územních celcích. Jednodušeji se bude hledat kraji, znalost menšího území bude napomáhat.

V žádném případě ale nesmí nastat to, aby docházelo k odstředivým tendencím a ke střetům. Obě roviny si musí být vědomy, že vláda a stát mají absolutní postavení a záleží na tom, jakou kompetenční záležitost bude vykonávat kraj.

Kraj nesmí mít tendence vytvářet ve státě pátou kolonu, to by bylo nesmírně nebezpečné směrem k republice. Jsem přesvědčen, že toho jsou si všichni hejtmani a krajská zastupitelstva velmi dobře vědomi. Zdůrazňuji, že jde o vážné nebezpečí, které nesmíme připustit.

[*] Měl byste nějakou "revoluční" myšlenku, jak posílit pozici kraje i vlastní?

Myslím si, že revoluční návrhy zde skoro nemají místo. K posílení pozice kraje může dojít tehdy, když kraj bude více vědět o tom, co chce dělat a jaké má vůbec problémy. Stále se nemohu zbavit dojmu, že některé věci podceňujeme a jiné přeceňujeme. Budu konkrétní.

Někdy podceňujeme problém neschopnosti komunikace, například hutních firem v regionu. Jindy zase přeceňujeme, že hutě vlastně absolutně utvářejí kraj a neuvědomujeme si, že je ještě hodně dalších věcí, které jsou důležité také. Lidé si musí více uvědomovat obrovskou provázanost měst mezi sebou, jak jedni ovlivňují druhé.

Tento kraj je pro stát nesmírně významný, významnější než kterýkoliv jiný. To budu tvrdit, i když už třeba nebudu hejtmanem, ale třeba jen členem nějakého zastupitelstva. Berte to zároveň jako posílení mých pozic. Význam Ostravského kraje by si měli v Praze uvědomit daleko více.

[*] Můžete přiblížit funkci Asociace krajů?

Jde o obdobu Svazu měst a obcí ČR. Asociaci vlastně vytvářejí sami ministři, když nás zvou na setkání. Vytváří ji i sám Brusel, když nás zve. Nyní pojede delegace také do NATO, což zatím známo není. Asociace je určitá forma, jak by reprezentace krajů mohly komunikovat a utvářet si názory na určité zákony. Nejde o to, že by asociace měla zájem nahrazovat pozici vlády.

Jde o výměnu zkušeností, vzájemné postěžování si nad vlastními problémy a někdy i to může být velká výhoda v tom, co kraje získaly proti obcím - že totiž mají legislativní iniciativu. Asociace by měla umožnit koordinaci, aby nevzniklo čtrnáct legislativních iniciativ na jednu záležitost. Nedávno jsme byli v Polsku, kde probíhal vznik asociace stejně jako u nás.

Všichni měli obavy z toho, že to bude vlivná skupina. V současné době si tam kraje nesmírně konkurují. Totéž očekávám i u nás. Asociace je jednou z mála možností, kdy si představitelé krajů mohou sednout a říci si, co je špatně a co dobře.

Jiří Starý

FOTO AUTOR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down