01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Asociace spolupracuje s mnoha partnery

Zájmová organizace Asociace krajů České republiky existuje už téměř rok. O tom, co se jí za tu dobu podařilo a jaké jsou její další záměry, jsme hovořili s RNDr. Jiřím Maškem, ředitelem Kanceláře Asociace krajů ČR. Na úvod vás požádám, abyste našim čtenářům asociaci představil. Návrh vytvořit...

Zájmová organizace Asociace krajů České republiky existuje už téměř rok. O tom, co se jí za tu dobu podařilo a jaké jsou její další záměry, jsme hovořili s RNDr. Jiřím Maškem, ředitelem Kanceláře Asociace krajů ČR.

Na úvod vás požádám, abyste našim čtenářům asociaci představil.

Návrh vytvořit Asociaci krajů ČR byl deklarován společným prohlášením hejtmanů a primátora Prahy již počátkem ledna roku 2001 na lodi Arnošt z Pardubic na Labi ve východních Čechách. Asociace byla následně založena 30. srpna 2001 jako zájmové sdružení právnických osob s cílem sjednotit postupy v záležitostech, které se jich týkají a zajímají je, a které by bylo lépe řešit společně. V asociaci je sdruženo 13 členů - krajů. Kromě Prahy jsou v ní zastoupeny všechny kraje republiky.

Strukturu organizace tvoří tři základní orgány: rada, předseda a kancelář. Rada má 13 členů - hejtmanů, kteří reprezentují jednotlivé kraje. Předsedou asociace je Evžen Tošenovský, hejtman Moravskoslezského kraje. Způsob jednání, rozhodování a konkrétní naplň činnosti jsou dány především stanovami Asociace krajů ČR, které spolu s dalšími dokumenty a informacemi lze najít na našich internetových stránkách www.kr-urady.cz.

Kdo jsou vaši partneři?

Okruh partnerů a spolupracovníků asociace je velmi široký. V obecné rovině se dá říci, že našimi partnery jsou zástupci státních institucí, podniků a firem, které nám nabízejí služby nebo mají zájem o spolupráci. Dále to jsou poradenské a vzdělávací organizace, ministerstva a Parlament ČR. S pracovníky státních orgánů a s poslanci participujeme například na přípravě legislativy.

Takže asociace je, podobně jako Svaz měst a obcí ČR, připomínkovým místem?

Není. Tato potřeba, pokud je mi známo, zatím nevznikla, neboť kraje samy jsou připomínkovým místem. Pokud asociace řeší nějaký legislativní problém, pak se na jeho společném řešení musí shodnout její členové. Teprve poté lze říci, že je řešen prostřednictvím asociace, a tedy i její kanceláře. Takový byl například společný postup krajů v případě tvorby poslední novely zákona o krajích.

Komunikujete také s partnerskými organizacemi v zahraničí?

Samozřejmě. Nemohu hovořit za jednotlivé kraje, ale co se týče Kanceláře Asociace krajů ČR, dobrá spolupráce se rozvíjí se Stálou misí České republiky při Evropské unii v Bruselu. Také bych rád připomenul spolupráci s Výborem regionů EU, která probíhá prostřednictvím Společného konzultativního výboru mezi Českou republikou (reprezentovanou Českým kontaktním výborem pro spolupráci s Výborem regionů) a Výborem regionů EU (Joint Consultative Committee between Czech Liaison Committee for Cooperation with the Committee of the Regions and Committee of the Regions (JCC). Tuto spolupráci považuji za velmi významnou, protože Výbor regionů EU má své místo v procesu tvorby legislativy Evropské unie, a dává tak oficiálně příležitost představitelům místních a regionálních samospráv členských zemí EU se k této legislativě vyjadřovat. V souvislosti se vstupem ČR do EU budeme mít možnost v něm získat určitý počet křesel. Podle dohody z 9. prosince 2000 v Nice se jich pro ČR předpokládá dvanáct.

Jakým způsobem asociace funguje?

Poslání a cíle asociace jsou dány stanovami a požadavky členské základny. Jde o klasický model, kdy se komunikace odehrává na několika úrovních. Aktuální a systémové věci se řeší na zasedáních rady, která se schází podle potřeby, většinou však jednou za měsíc a půl až dva měsíce. Na svých zasedáních přijímá rozhodnutí, které provádí a zajišťuje Kancelář Asociace krajů ČR. Ta dále zprostředkovává styk s odbornou i širokou veřejností a komunikuje s komisemi, které rada může vytvářet jako své poradní orgány. Komise jsou třináctičlenné a každý kraj má právo do příslušné komise jmenovat jednoho člena z řad volených zástupců nebo pracovníků krajského úřadu. V čele komise stojí předseda.

Jaký servis poskytujete svým členům?

Poskytování servisu určují stanovy asociace. Kromě základního servisu poskytujeme i další služby, a to podle aktuálních potřeb. Jde především o udržení nezastupitelné spolupráce s hejtmany, předávání pracovních výstupů z jednotlivých komisí radě a další. Jen pro zajímavost - tento servis zajišťují tři zaměstnanci kanceláře.

I když je rok krátká doba, jak hodnotíte dosavadní činnost asociace?

Asociace vznikla v době věcné realizace druhé etapy reformy veřejné správy, to znamená v období předávání kompetencí ze zanikajících okresních úřadů na kraje a na obce s rozšířenou působností. Za významný moment je možno považovat již uskutečněný převod školských zařízení do kompetence krajů. Z pozice ředitele Kanceláře Asociace krajů ČR těžko mohu hodnotit, zda a do jaké míry se převod kompetencí daří, nicméně asociace si je vědoma těchto problémů a přijímá v tomto ohledu patřičná rozhodnutí.

Pokud bych hodnotil celkovou činnost z hlediska kanceláře asociace, za kterou odpovídám, podařilo se upevnit strukturu orgánů, jejichž existence, kompetence a činnost jsou dány stanovami. Dosažení tohoto stavu je však pouze zájmem a aktivitou všech lidí, kteří se do práce asociace zapojili. Mám na mysli nejen hejtmany, ale i další volené zástupce krajů a dále odborníky z řad zaměstnanců krajských úřadů.

Pozitivním krokem je vznik a práce komisí rady, kterých je v současné době dvanáct: pro informatiku, veřejnou správu, školství, financování krajů, kulturu a památkovou péči, regionální rozvoj, dopravu, životní prostředí a zemědělství, cestovní ruch, sociální záležitosti, zdravotnictví a grémium ředitelů krajských úřadů.

Je nějaká konkrétní oblast, v níž má asociace ještě rezervy?

Naše kancelář zajišťuje to, co jí určují stanovy a organizační řád. Rezervy lze velice těžko specifikovat, neboť spektrum služeb a rozsah činnosti kanceláře v podstatě vyplývají z požadavků hejtmanů. Oni jsou ti, kteří mají právo hodnotit, zda je to dostatečné, či nikoliv.

Co dnes kraje nejvíc trápí?

Tento dotaz byste měli spíš položit některému hejtmanovi. Z mého pohledu je to jednak dokončení druhé etapy reformy veřejné správy a zahájení třetí etapy, tedy reformy ústředních správních orgánů. Dnes je aktuální otázka převodu sociálních a zdravotních zařízení a nemocnic na kraje. V této oblasti je několik nedořešených problémů, například vysoké zadlužení těchto zařízení, způsob jejich dalšího financování apod.

Jaké jsou plány a cíle asociace do budoucna? Tedy kromě nové adresy...

Ještě do konce letošního roku čeká asociaci přestěhování kanceláře ze stávajících prostor na Magistrátu hlavního města Prahy na Mariánském náměstí do budovy Středočeského kraje v Praze 5 ve Zborovské ulici. Přesná adresa a kontakty budou zveřejněny na našich webových stránkách. Co se týče plánů a cílů, kromě těch, které jsou nám dány, předpokládáme, že se bude více diskutovat například o problematice strukturálních fondů EU, dále o zajištění rozšiřující se komunikace našich komisí s radou asociace apod. Komise vyvíjejí značnou pracovní aktivitu, což je na jednu stranu velmi dobře, na druhou stranu to však znamená větší vytížení pracovníků Kanceláře Asociace krajů ČR. Bude možná potřebné zvážit optimální strukturu a dosavadní způsob její práce.

Eva Stejskalová

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down