Atraktivní mzda už nestačí, Češi hledají jistotu, férovost a pohodu, řekl průzkum

 Výběr zaměstnavatele ovlivňuje řada faktorů – od výše mzdy přes rovnost příležitostí až po přístup k technologiím. Z průzkumu Randstad Employer Brand Research 2025 (REBR) vyplývá, že rozhodující roli hraje i nadále atraktivní odměna, její význam je nicméně nižší než v předchozích letech. Dorovnává ji finanční stabilita, příjemná pracovní atmosféra a jistota zaměstnání. 

 Změna priorit

Podle aktuálních dat z průzkumu REBR 2025 společnosti Randstad je i nadále nejdůležitějším faktorem při výběru nového zaměstnavatele atraktivní mzda a benefity (65 %), jejich význam však oproti loňskému roku poklesl o 4 procentní body (p. b.). Téměř stejnou měrou (63 %) zaměstnanci dbají na finanční stabilitu zaměstnavatele. Významnou roli ale hraje také příjemná pracovní atmosféra (61 %), jistota zaměstnání (58 %)a rovnováha mezi prací a osobním životem (50 %). „Nejde jen o peníze. Zaměstnanci dnes hledají také stabilitu, férovost a prostředí, kde se budou cítit dobře. Právě pracovní atmosféra a jistota zaměstnání získávají v posledních letech na významu. Nejvíce rezonují ty firmy, které dokážou nabídnout komplexní balíček nejen po finanční, ale i lidské stránce. Takovou je podle našeho průzkumu REBR například společnost LEGO,“ vysvětluje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.

Různé preference 

Podle průzkumu REBR se mezi sebou liší preference mužů a žen, a to především v tom, že ženy více dbají i na nefinanční faktory. Zatímco pro muže je klíčová atraktivní mzda ze 62 %, pro ženy je to z 69 %. Příjemná pracovní atmosféra je pro ně pak důležitější dokonce o 14 p.b. (54 % vs. 68 %). Jistota zaměstnání je důležitá pro 62 % žen (54 % mužů) a rovnováha práce a soukromí pro 56 % žen (45 % mužů). „Češky kromě atraktivní mzdy hledají i prostředí, kde budou respektovány a ve kterém mohou skloubit práci s péčí o rodinu,“ komentuje Martin Jánský. „Jsou k tomu tlačeny okolnostmi. Pokud jim současný zaměstnavatel platí méně než kolegům na stejné pozici, a pokud stát jejich dětem nezajistí dostatečné kapacity ve školkách, budou ženy hledat takové místo, kde jí nabídnou spravedlivý přístup a firemní školku nebo flexibilitu, home office a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem,“ dodává.

Fluktuace se nosí

Průzkum REBR rovněž ukazuje, že jedním z hlavních důvodů odchodů zaměstnanců zůstává i nadále neadekvátní finanční ohodnocení, které zcela zastíní všechny ostatní formy motivace. „Jelikož mzda stále hraje klíčovou roli v představě ideálního zaměstnavatele, není překvapením, že výše a spravedlnost odměny je pro zaměstnance zásadní i při změně zaměstnání. O to víc pak oprávněně očekávají férové a konkurenceschopné odměňování od zaměstnavatelů, kteří se pyšní finanční stabilitou a pozitivním renomé,“ objasňuje Martin Jánský. Ve fluktuaci jednoznačně dominuje generace Z – práci mění více než každý pátý z jejích příslušníků (22 %), zatímco tzv. boomeři zůstávají nejstabilnější (pouze 6 %).

Závěry průzkumu

Z výsledků letošního průzkumu REBR je zřejmé, že zaměstnanci při výběru zaměstnavatele zohledňují stále širší spektrum faktorů. Firmy, které se chtějí stát žádanými, musí nabídnout nejen atraktivní mzdu, ale také vytvářet prostředí založené na důvěře, respektu a rovnováze. „Nejlepší značky budují svou atraktivitu dlouhodobě – nejde o jednorázové kampaně, ale o každodenní práci s lidmi, firemní kulturou a hodnotami. Zaměstnanci dnes pečlivě zvažují, komu věnují svou loajalitu, a vybírají si podle toho, jaká firma nejlépe odpovídá jejich životnímu stylu a očekáváním,“ uzavírá Martin Jánský.

/zr/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.