Seznam celkem 74 autorizovaných inspektorů ve smyslu zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) a vyhlášky č. 498/2006 Sb., o autorizovaných inspektorech uvádějí v současné době webové stránky Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Je inspektorů hodně, nebo málo? A především, jak se od 1. července 2006, kdy o nich vstoupilo v platnost příslušné zákonné ustanovení, už stačil tento institut osvědčit? A osvědčil se vůbec? Může mít nějaký praktický přínos pro obce jako investory nebo pro stavební úřady?
Hovořili jsme o tom s Ing. Vladimírou Štíchovou, výkonnou ředitelkou architektonické kanceláře STOPRO Architects. Také v této kanceláři totiž působí autorizovaný inspektor, jemuž kolegové z kanceláře vytvářejí podpůrné odborné zázemí.
ZKRÁTÍ PŘÍPRAVU STAVBY I JEJÍ PRŮBĚH
"Posláním autorizovaného inspektora je především zabezpečit zkrácené stavební řízení ve smyslu § 117 stavebního zákona a vydat o tom certifikát, který nahrazuje vydání stavebního povolení," vysvětluje inženýrka Štíchová. "Důležité je, že si jeho služby může objednat jak stavebník, tak na základě výzvy stavební úřad. Avšak i stavební úřad - stejně jako třeba soukromý stavebník, který chce za pomoci autorizovaného inspektora urychlit přípravu stavby svého rodinného domu a její průběh - musí za jeho expertní služby zaplatit. Sazba za hodinu práce inspektora se dnes pohybuje kolem tisíce korun."
Autorizovaný inspektor podle dohody se stavebníkem ověřuje úplnost a správnost projektové dokumentace včetně všech povinných stanovisek a vyjádření. A to i vyjádření osob, které by jinak byly účastníky stavebního řízení. S nimi však (na rozdíl od stavebního úřadu) může jednat individuálně, nemusí je nikam společně zvát - a získá-li od všech souhlas se stavbou, stavební úřad už si je sám nezve. Pokud však inspektor byť i u jediné z těchto osob neuspěje, a ta vůči stavbě uplatní námitky, stavební úřad rozhodne, že stavba není způsobilá pro zkrácené stavební řízení a zahájí ke stavbě vlastní úřední kroky ve smyslu stavebního řádu.
Ověří-li však inspektor všechny nezbytné a kompletní doklady, vydá o tom certifikát, nahrazující stavební povolení. Stavebník pak už jen certifikát formou oznámení předá příslušnému stavebnímu úřadu, který oznámení vezme na vědomí - a stavebník může okamžitě stavbu zahájit.
NA EXPERTNÍ SLUŽBY CHYBĚJÍ PENÍZE
"Ve spolupráci s autorizovaným inspektorem je významná příležitost stavebníka výrazně zkrátit přípravu stavby," podotýká inženýrka Štíchová. "Jenže vysokou odbornou kvalifikaci a velké profesní zkušenosti autorizovaných inspektorů by mohly více využívat i samotné stavební úřady. Zejména ty menší, které kapacitně a někdy ani odborně nemusí stačit na to, když se v okruhu jejich působnosti například začne s přípravou velkého developerského projektu. I pro stavební úřad platí, že objednáním expertních služeb autorizovaného inspektora ušetří čas, omezí "papírování" a certifikátem, který inspektor vydá, se hlavně jistí vůči případnému vlastnímu pochybení. Inspektor může za stavební úřad například zkontrolovat předkládanou projektovou dokumentaci - zejména má-li stavební úřad o ní pochybnosti, ale také třeba v součinnosti se stavebním úřadem vykonávat kontrolní prohlídky na stavbách či zpracovat protokol, který je podkladem pro vydání kolaudačního souhlasu apod.
Výkonná ředitelka má pro nezájem stavebních úřadů o služby inspektorů jediné možné vysvětlení: Úřady nemají peníze na to, aby expertní služby autorizovaných inspektorů zaplatily. Týká se to hlavně menších stavebních úřadů - přitom právě ony by takovou pomoc potřebovaly nejčastěji.
Kupodivu minimálně služeb autorizovaných inspektorů zatím podle inženýrky Štíchové využívají rovněž obce v roli investorů. Třebaže především menší obce zpravidla nemají na svých úřadech dost odborníků na přípravu staveb a dohled nad jejich průběhem. Jenže stejně jako soukromému stavebníkovi inspektor může i radnici urychlit přípravu a průběh stavby, zejména je-li třeba dodržet napjaté termíny, k nimž se obec zavázala v dohodě o poskytnutí dotace.
ODMĚNU LZE ZAHRNOUT DO UZNATELNÝCH NÁKLADŮ
"Obce by měly vědět, že například u staveb s podporou z evropských fondů se výdaje za expertní činnost autorizovaného inspektora zahrnují do uznatelných nákladů. Jinak řečeno, obec za činnost inspektora sama nic neplatí," zdůrazňuje inženýrka Štíchová. Nicméně připouští, že jeden háček celá věc přece jen má. Hlavně při čerpání dotací z evropských fondů je třeba pro služby autorizovaného inspektora vypsat výběrové řízení, ačkoliv cena jeho práce v porovnání s celkovými náklady stavby je vždy zanedbatelná. Mnohé obce se patrně obávají, že zdlouhavé výběrové řízení i pozdější možné námitky by tak nakonec mohly znehodnotit případnou časovou úsporu, o niž by se vybraný inspektor jinak postaral. "Jenže na projekty tohoto druhu obec stejně musí vyhlásit výběrové řízení i na projektanta i na zhotovitele stavby. Proč tedy současně nevyhlásit výběrové řízení rovněž na autorizovaného inspektora?" ptá se inženýrka Štíchová.
Podle ní institut autorizovaného inspektora vnesl do českého stavebního práva cenné nové soukromoprávní prvky. "Autorizovaný inspektor je nezávislý, nepodléhá stavebnímu úřadu, není vázán správními lhůtami a se svými klienty vstupuje do soukromoprávního smluvního vztahu. To umožňuje větší pružnost jeho jednání, časovou úsporu pro jeho klienta, který navíc nemusí čelit hrozbě administrativní zátěže," uzavřela výkonná ředitelka architektonické kanceláře STOPRO Architects.
IVAN RYŠAVÝ
Autorizovaný inspektor každé stavbě nepomůže
Zkrácené stavební řízení nemůže být uplatněno u staveb, které jsou zvláštním právním předpisem, územně plánovací dokumentací nebo rozhodnutím orgánu územního plánování přímo označeny jako stavby nezpůsobilé pro zkrácené stavební řízení, například čistírny odpadních vod.
Zkrácené stavební řízení se vztahuje pouze na stavby, které by jinak vyžadovaly stavební povolení. Autorizovaný inspektor tedy nemůže vstupovat do územního řízení, ohlašování staveb apod.
Seznam autorizovaných inspektorů naleznete na www.mmr.cz .
ZDROJ: MMR ČR