Autovraky v zahradě Upozornili jsme jednoho obyvatele na nepořádek v jeho zahradě (skoro vrakoviště osobních automobilů), který narušuje vzhled jedné z hlavních ulic obce. Dotyčný se na třetí výzvu dostavil na obecní úřad, kde mu byla předána výzva k tomu, aby svůj pozemek uklidil. V termínu to...
Autovraky v zahradě
Upozornili jsme jednoho obyvatele na nepořádek v jeho zahradě (skoro vrakoviště osobních automobilů), který narušuje vzhled jedné z hlavních ulic obce. Dotyčný se na třetí výzvu dostavil na obecní úřad, kde mu byla předána výzva k tomu, aby svůj pozemek uklidil. V termínu to však neudělal. Když se dozvěděl, že mu chceme udělit pokutu, zakryl vraky aut zástěnou z vlnitého plechu, která se nám příliš nelíbí, ale mnoho obyvatel v ulici má podobné ploty. Po neuposlechnutí naší výzvy jsme se rozhodli pro pokutu 5000 Kč. Dotyčný nám ovšem vzkázal, že nás oznámí pro zneužití pravomoci veřejného činitele, neboť nyní již nenarušuje vzhled obce. Jak můžeme ve věci postupovat?
ODPOVĚĎ: Problém není až tak výjimečný, jak by se mohlo zdát. Správní delikt § 57 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, mluví o narušení vzhledu obce znečištěním a nepořádkem. Pokuta nemůže být uložena za to, že dotyčný neuklidil svůj pozemek, neboť obec mu skutečně může nařídit pouze odstranění závadného stavu, tedy zasahování do vzhledu obce. V tom má majitel autovraků pravdu, ovšem pouze v tom.
Pokutu za tento správní delikt mu můžete uložit, neboť se již stal a navíc protizákonný stav trval dlouhou dobu. Řízení o této pokutě musí být zahájeno nejpozději do jednoho roku ode dne, kdy se orgán obce o tomto závadném stavu dozvěděl, nejpozději však do dvou let od doby, kdy se skutečně stal (§ 59 zákona o obcích).Výše pokuty bude výsledkem správního uvážení obce, nicméně by měla zvážit, zda dotyčný nenarušil vzhled obce při výkonu podnikatelské činnosti (zde by pak byla horní hranice pokuty až 50 000 Kč).
Pokud je z dotazu patrno, zástěna bude zřejmě stavbou dle zákona č. 50/1976 Sb. (stavebního zákona). Bylo by tedy na místě upozornit příslušný stavební úřad, aby prověřil, zda tato stavba nebyla postavena bez ohlášení (nebo stavebního povolení). Další cestou by bylo podání podnětu orgánům ochrany životního prostředí, neboť vraky aut mohou obsahovat mnohé látky, ohrožující např. spodní vody.
Musím ale upozornit, že přes výše uvedené není možno vyloučit podání trestního oznámení pro jakýkoliv trestný čin. Pokud by byl zjevný úmysl způsobit někomu trestní stíhání pro čin, který nespáchal, mohlo by takové trestní oznámení ze strany oznamovatele být také trestným činem.
Mgr. Jiří Kasal,
advokátní koncipient, Dačice