01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bez partnerů nelze rozhodovat

Bez partnerů nelze rozhodovat Od ledna učitelé více než pozorně sledovali postupně se formující kraje. Každé nově uveřejněné jméno v krajské správě bylo zvažováno. Vzhledem k tomu, kolik nejasností bylo ve školské oblasti se vznikem nového článku samosprávy spojeno, se vlastně nemůžeme ani tolik...

Bez partnerů nelze rozhodovat

Od ledna učitelé více než pozorně sledovali postupně se formující kraje. Každé nově uveřejněné jméno v krajské správě bylo zvažováno. Vzhledem k tomu, kolik nejasností bylo ve školské oblasti se vznikem nového článku samosprávy spojeno, se vlastně nemůžeme ani tolik divit. Zvlášť když budoucnost regionálního školství je s krajem svázána velice pevně. Na severu Čech má výchovu, vzdělávání a zaměstnanost ve své působnosti Ing. Eva Bartoňová, zástupkyně hejtmana Libereckého kraje.

[*] Je nepsaným pravidlem, že člověk, jenž vidí školám pod pokličku a rozumí jejich starostem, bývá vůči nim obvykle vstřícnější než ten, který zná školu jen jako "zákazník". Jak blízko máte ke školství?

Pedagog nejsem, vystudovala jsem chemii a pak jsem deset let působila ve Výzkumném ústavu anorganické chemie jako vedoucí odboru informační soustavy. Pět let jsem také zastávala funkci tajemnice města Česká Lípa, dalších pět let jsem pracovala na úřadu práce jako vedoucí poradenství.

Po celou dobu jsem byla v kontaktu s vysokým školstvím, vedla jsem studenty při psaní diplomových prací. Léta na úřadu práce zase znamenala pravidelné kontakty s výchovnými poradci celého okresu, ale také práce s absolventy škol. Myslím, že bych nemohla mít lepší průpravu pro to, abych získala představu, co je ve školství důležité; jakým procesem prochází dítě, než ze školy vyjde mladý člověk, který hledá uplatnění.

[*] Jak se vám daří mapovat situaci ve školství na základě informací ze školských referátů okresu?

Prvním navázáním kontinuity pro mne byla vstupní zpráva o školství, kterou jsme připravili z dat všech čtyř okresů Libereckého kraje. Projednal ji nejen náš výbor pro výchovu, vzdělání a zaměstnanost, ale také krajská rada a zastupitelstvo. Snažili jsme se ji mít připravenou co nejdříve; první školy a školská zařízení přecházela pod naši správu k 1. dubnu 2001.

Chtěli jsme, aby zastupitelé dostali včas potřebné informace, aby mohli porovnávat jednotlivé okresy, aby také dokázali zachytit jejich rozdílnost. Aby získali představu o tom, kolik zařízení jako právních subjektů se na kraj dostane.

Na Liberecký kraj přejde v konečné fázi celkem 102 škol a školských zařízení, která mají právní subjektivitu - to není právě malý balík příspěvkových organizací. V rozpočtu to znamená částku vyšší než 800 miliónů korun. Takže si dovedete představit, jaký balík problémů se na kraj řítí.

[*] Liberecký kraj má poměrně dost solitérů, v rámci republiky jedinečných škol, jejichž žáci se sjíždějí ze všech koutů země. Patří sem například turnovská střední uměleckoprůmyslová škola na zpracování drahých kovů a kamene, sklářské školy v Kamenickém Šenově a Železném Brodě, bižuterní v Jablonci. Pro kraj budou znamenat dost velké finanční zatížení.

To je sice pravda, ale jen z části. Na druhé straně jsme vkročili do reformy veřejné správy s velice dobrými vstupními podmínkami - například ve výši zaměstnanosti. Jestliže se zeptáme, kdo tyto podmínky vytváří, musíme si odpovědět: i odborné školství.

Proto si myslím, že právě uchování těchto škol je pro kraj velice důležité. Zejména jde-li o tak tradiční obory jako je nejen zmiňované sklářství, ale například také textilní průmysl. Také o něm se bude rozhodovat.

[*] Textilní průmysl býval pro sever Čech typický. Leckteré podniky se sice zavřely, ale vklad v lidech přece zůstal.

Je pravda, že velké firmy zanikly, začala se však vytvářet úplně nová struktura. Objevují se nové firmy, které vlastně využívají původní skladbu obyvatel schopných tuto práci vykonávat.

Některé podniky startují v okrese Semily, a to jak na bázi českých firem, tak na bázi zahraniční účasti. Vítáme je, protože přinášejí lidem práci a kraji prosperitu. Například v oblasti České Lípy zaměstnává firma JOHNSON CONTROLS a TRIMCO velké množství žen, přitom právě v této lokalitě jsme se obávali značné míry nezaměstnanosti.

Byla by proto škoda, kdybychom chtěli v tuto chvíli rušit školy, které vychovávají odborníky, jež bude region potřebovat.

[*] Z propojení obou okruhů vaší působnosti - školství a zaměstnanosti - vyjde velice brzy najevo, po jakých profesích podniky v kraji volají a tudíž, které školy kraj skutečně potřebuje. Budete z tohoto pohledu opět zvažovat strukturu středních škol?

To řekl ministr Zeman. Budeme u každé zvažovat, zda ano nebo ne. Rozhodnout však můžeme teprve tehdy, až budeme mít celý terén pečlivě zmapovaný, až postavíme strategii ve školství pro další období.

[*] Týká se to i základních škol, které zřizují obce?

Těžko říci, zatím nevíme, v jaké pozici budou základní školy za dva roky, až zaniknou okresní úřady. Může se stát, že kraj jako zaměstnavatel přijme ve vztahu k nim určité funkce. To-hle je ještě otevřená otázka, kterou musí rozhodnout někdo jiný. Něco jiného ovšem je, jestliže některé obce své školy zavírají nyní. Pokud škola nemá dost žáků, a obec peníze na její udržení, co jiného zbývá? Jde o rozhodnutí obce.

[*] Kdo bude o budoucnosti škol rozhodovat?

Od samého začátku jsme se snažili školy ubezpečit o tom, že při převodu zřizovatelských funkcí k žádnému rušení škol nedojde. Diskuze o jejich budoucnosti musí být vedena v docela jiné rovině. Není to přece pouze otázka té které školy, ale také úřadu práce, samosprávy. Své slovo by měla říci hospodářská komora, zaměstnavatelské svazy, odboráři, ti všichni vstupují do diskuze, co v dané lokalitě chceme či nechceme mít.

Školství je v kraji nejsilnějším zaměstnavatelem, takže jeho odboráři budou silným partnerem, s nímž budeme o uvažovaných změnách jednat. Podobně budeme o budoucnosti škol hovořit s volnými sdruženími, se zájmovými organizacemi, s regionálními zástupci profesních asociací, například s Asociací základního školství. To všechno jsou pro nás důležití partneři.

JAROSLAVA VOLFOVÁ

FOTO AUTORKA, ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down