01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

BEZDOMOVCŮ LETOS PŘIBUDE

Neřešené sociální problémy vždy zůstávají na vrub budoucnosti. Tvrdí to Ilja Hradecký, předseda a ústřední ředitel občanského sdružení Naděje, a dodává, že tato zkušenost se vztahuje jak na lidi se zdravotním či mentálním postižením, tak třeba na opuštěné děti či bezdomovce. S příchodem zimy v...

Neřešené sociální problémy vždy zůstávají na vrub budoucnosti. Tvrdí to Ilja Hradecký, předseda a ústřední ředitel občanského sdružení Naděje, a dodává, že tato zkušenost se vztahuje jak na lidi se zdravotním či mentálním postižením, tak třeba na opuštěné děti či bezdomovce.

S příchodem zimy v Naději očekávají nárůst počtu bezdomovců zejména v oblastech zasažených srpnovými povodněmi. "Na Moravě se nám po povodních v roce 1997 přihlásilo několik desítek nových bezdomovců a jiná situace asi nebude ani letos v Praze," říká Ilja Hradecký. "Kromě těch, kdo i po ztrátě vlastního domu či bytu dokáží aktivně čelit osudu, totiž vždy zůstává menší množství lidí, kteří si v nové situaci neumí poradit a už nikdy vlastní střechu nad hlavou nezískají." Situaci v hlavním městě letos notně ztíží fakt, že při povodni vzala za své azylová lůžka v suterénu zimní ubytovny Armády spásy v Holešovicích a o své kapacity přišla také Charita. Navíc původní zimní noclehárna v pražské Spytihněvově ulici slouží k ubytování těch, kteří se zatím nemohou vrátit do svých domovů v Karlíně. Pražský magistrát již vyčlenil milión korun na to, aby Naděje spolu s dalšími nestátními organizacemi mohla svoji kapacitu zimních nocleháren rozšířit.

"Univerzální recept pro obce, jak zřídit ubytování pro bezdomovce během zimy, patrně neexistuje," říká Ilja Hradecký. "Pochopitelně je nutné mít vhodný objekt a také dořešené vztahy s obyvateli v okolí, neboť mnozí lidé ne vždy zcela souhlasí s přítomností bezdomovců ve své lokalitě. Ale neméně důležité je nalézt dobrý personál," podotýká ústřední ředitel Naděje. Personál tohoto občanského sdružení totiž od klientů nejen striktně vyžaduje respektování provozního řádu, ale stará se i o to, aby bezdomovci dbali o svou osobní hygienu - a také jim často pomáhá znovu získat například občanský průkaz nebo průkazku zdravotního pojištění či třeba vyřídit nárok na důchod apod. V Naději se jako personál osvědčují věřící lidé, ale přešlo tam i několik bývalých zaměstnanců úřadů práce, kteří klientům mohou účinně pomáhat ve styku s úřady.

"I v zimní noclehárně by bezdomovci měli platit za každou noc, byť by šlo jen o symbolický poplatek," říká Ilja Hradecký. Tak si klienti více váží poskytovaných služeb a chovají se i ohleduplněji k vybavení. Naděje vybírá za noc, včetně poskytnuté večeře a snídaně, po desetikoruně a osvědčilo se jí i to, že ráno noclehárnu uzavírá a klienti jsou nuceni se přes den sami o sebe postarat, vyřizovat si své úřední záležitosti či shánět příležitostné brigády apod.

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down