01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Bezpečnost cyklistů i rekreace

Když hodnotitelská komise doporučovala Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přiznat příspěvek projektu cyklostezky u obce Kovanice na Nymbursku, oceňovala, že stezka vytvoří tětivu oblouku silnice č. I/38 v úseku Nymburk-Poděbrady a stáhne z ní cyklisty i pěší. Ostatně podporovat...

Když hodnotitelská komise doporučovala Výboru Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) přiznat příspěvek projektu cyklostezky u obce Kovanice na Nymbursku, oceňovala, že stezka vytvoří tětivu oblouku silnice č. I/38 v úseku Nymburk-Poděbrady a stáhne z ní cyklisty i pěší. Ostatně podporovat cyklostezky, které odvádějí cyklisty z frekventovaných silnic, je jednou z priorit SFDI.

Starosta Kovanic Jaroslav Král připomíná, že obec stavbu cyklostezky o délce 7 kilometrů při šířce 2-2,5 metru nechala rozpracovat do několika projektových etap a rozvrhla ji na celkem tři roky. "Díky penězům města Poděbrady, SFDI a Fondu obnovy venkova se ji s naším podílem podařilo v plánovaném čase úspěšně dokončit," říká.

Stezka se vine malebnou krajinou Polabí v těsné blízkosti Labe, přičemž sleduje historickou "potahovou" stezku Povodí Labe, která však ještě nedávno byla úzkou zarostlou pěšinou. Začíná v Nymburku u Sportovního centra Tyršák, prochází lužním lesem Dubina a alejí topolů kolem kostelíka v Kovanicích, dále poli, kolem rybníka a obcí Chvalovice, hájky a lesíky přes dvě stará ramena Labe až do Poděbrad k jízdárně.

Snaha přispět k větší bezpečnosti cyklistů stála i za projektem Svazku obcí Prostějov - venkov, který sdružuje už deset obcí. K jeho bolestem patřila přetížená silnice č. II/367 Prostějov-Kroměříž. Jak poznamenává předseda svazku, starosta obce Bedihošť Oldřich Dokoupil, svazek za pomoci Centra dopravního výzkumu a Dopravního projektování Olomouc i na základě výsledků dopravního auditu a s využitím vlastních studií dokázal prosadit zařazení projektované trasy Prostějov-Čelčice s propojením Bedihošť-Hrubčice do koncepce cyklostezek Olomouckého kraje. To svazku usnadnilo další postup, v němž více než 9,5 km dlouhá trasa mezi Prostějovem a Čelčicemi byla postupně během tří let vybudována nákladem přes 42 mil. Kč. Všechny tři etapy byly podpořeny SFDI ve výši 60 % uznatelných nákladů. Vý-znamně přispěl i kraj, který se podílel na 30 % nákladů. Zbytek byl uhrazen městem Prostějov a obcemi, které se následně staly vlastníky vybudovaných úseků na svých katastrech.

Oldřich Dokoupil oceňuje i možnosti, jaké poskytoval Společný regionální operační program (SROP). Z něho šly peníze i na značení cyklotras a marketingovou studii jejich rozvoje včetně turistického průvodce regionem. Cyklostezka tak teď nejenže umožňuje bezpečnou dopravu dětí a dospělých do Prostějova, ale doplňuje i záměry svazku obcí na komplexní podporu cestovního ruchu.

"Při budování "veřejně prospěšných staveb tohoto druhu" by obcím pomohlo, kdyby proces výkupu potřebných pozemků byl jednodušší než dnes. Jiným dobrým řešením může být, pokud obce při komplexních pozemkových úpravách předem v rámci společných zařízení vyčlení plochy pro výstavbu cyklostezek, které jsou v jejich majetku. Tak jsme postupovali i u nás a velmi se nám to osvědčilo. Do budoucna bychom uvítali větší podporu při údržbě cyklostezek, zejména při obnově či doplnění značení včetně dobudování vybavení a stanovišť ke službám pro cyklisty," uzavřel Oldřich Dokoupil.

/rš/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down