Bílovecké gymnázium má jako první střední škola u nás edukační aquaponickou farmu

Gymnázium Mikuláše Koperníka v Bílovci se od nového školního roku více zaměří na ekologii a environmentální výchovu. Nově má vlastní edukační aquaponickou farmu, k výuce bude využívat i školní zahradu, včelí úly postavené v areálu školy či pronajatý kamenolom. Za rok by škola dokonce měla otevřít nový obor vzdělávání zaměřený na ekologii.

„Vizi středoškolského oboru cíleného na environmentální výchovu považuji za progresivní. Bílovecké gymnázium je historicky spojováno s matematikou, je dobře, že se profiluje i v této perspektivní oblasti. Oceňuji, že má gymnázium pro výuku nového oboru už nyní kvalitní zázemí, obohatí výuku a zvýší svoji prestiž,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství a sport Stanislav Folwarczny. Gymnázium v Bílovci je první střední školou v České republice s vlastní edukační aquaponickou farmou.

„Součástí aquaponické linky je nově budované zázemí venkovní učebny, skleník s plochou 25 metrů čtverečních, vyvýšené záhony a faunistický koutek. Do budoucna bude areál rozšířen o umělou odchovnu a ukázku voliérového chovu ptactva. Na nové zaměření naší školy se těšíme, je to taková nová energie, která bude pro gymnazisty i pedagogy velmi inspirativní a motivující. Těšíme se i na produkci z farmy, kterou využijeme ve školní jídelně. Žáci na vlastní kůži poznají konkrétní příklad nízkoemisní výroby potravin a zdravého životního stylu,“ sdělil ředitel gymnázia v Bílovci Pavel Mrva.

Vybudování aquaponické linky přišlo na zhruba 600 tisíc korun, s příspěvkem Nadačního fondu Copernicus a fondu SPOLEČNĚ společnosti dm drogerie markt pokrylo náklady gymnázium z vlastních finančních zdrojů. Farmu vybudovala společnost Future Farming. Aquaponickou farmu jsme z technologických důvodů stavěli ve dvou fázích. V červnu byla na gymnáziu instalovaná rostlinná část farmy. Ta je složena ze tří modulů o celkové kapacitě 600 sazenic. Po měsíčním provozu jsme k rostlinné části připojili kádě s rybami. Konkrétně tady máme jesetery. Ryby obohacují vodu o živiny, tato voda je následně filtrována přes kořenový systém rostlin v hydroponické části. Takto vyčištěná voda zbavená živin se vrací do nádrže s vodou,” vysvětlil princip aquaponie zakladatel Future Farming Michal Fojtík. Díky propojení rybí a rostlinné části funguje farma bez nutnosti dodávat pěstovaným rostlinám výživu a hnojiva.

„Je důležité, aby se mladí lidé seznamovali s nejmodernějšími trendy a technologiemi, které pomáhají šetřit planetu a zlepšovat kvalitu životního prostředí. Hydroponie a aquaponie jsou zemědělstvím budoucnosti, je to udržitelný způsob, jak pěstovat zeleninu s láskou a respektem k přírodě. Bíloveckému gymnáziu fandím, věřím, že bude inspirovat i ostatní střední školy,“ uzavřela radní Moravskoslezského kraje pro životní prostředí Zdenka Němečková Crkvenjaš.

Gymnázium Mikuláše Koperníka v Bílovci se věnuje také dalším ekologickým aktivitám. Ty se v uplynulém školním roce odehrávaly například v lomu ve Staré Vsi, který má gymnázium už druhým rokem pronajaté. „Ve spolupráci s Ostravskou univerzitou se nám podařilo udělat první komplexnější biologický průzkum této lokality. Rádi bychom v novém školním roce zařadili lom do výuky jako jednu z exkurzních lokalit. Díky pokračujícímu biologickému průzkumu už jsme schopni sestavit základní naučnou trasu, na níž by žáci mohli pracovat s netradičními výukovými metodami, jako jsou questing nebo badatelství. Nedílnou součástí trasy bude geomorfologicky významná vrása na jižní stěně lomu, řekla učitelka biologie Veronika Vavrečková.*

/zr/

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down