Do dvou let se naplní kapacita bohumínské skládky a město ji bude muset zavřít. Musí proto vyřešit, jak po roce 2026 s odpady naloží. Jednou z možností je využití nové automatické třídicí linky společnosti OZO Ostrava. Zkušebně na ni včera odjely dva popelářské vozy naplněné plasty ze žlutých popelnic.
„Jedno auto vezlo obsah kontejnerů umístěných v centru Bohumína, druhé pak náplň žlutých popelnic od rodinných domů, které fungují v rámci door-to-door systému. Tento zkušební vzorek nám napoví, jaká bude výtěžnost, protože zdaleka ne všechno, co skončí v nádobách na plast, je recyklovatelné. Na základě výsledků budeme schopni sestavit ekonomický plán. Naším cílem je od nového roku vozit veškerý separovaný odpad ze žlutých kontejnerů do OZO,“ vysvětlil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Město by tak mohlo zrušit provoz vlastní ruční třídicí linky, která není tak efektivní, přesná a navíc nese požadavky na personální zajištění.
Odvozu testovacího vzorku předcházela jednání s OZO Ostrava, provoz na jejich nové automatické lince si v červnu prohlédla bohumínská komise životního prostředí a doporučila městu tuto variantu vyzkoušet. „Technologie dokáže vytřídit suroviny nejen ze separovaného, ale i směsného odpadu. Rádi bychom ji proto do budoucna využili také pro komunální odpad vyprodukovaný na sídlištích. Zkušebně proto necháme na linku odvézt i tento typ vzorku, pravděpodobně v druhé polovině srpna,“ uvedl dále místostarosta Bohumína.
Zatímco u plastů je budoucí spolupráce s OZO Ostrava prakticky jistá, u směsného odpadu bude záležet především na ceně a podmínkách. „Konec skládkování v České republice je plánován na rok 2030. Po ukončení provozu naší skládky bychom mohli vozit odpad například na skládku do Horní Suché, což by pravděpodobně byla levnější varianta. Ale neřeší, co dál. Nejekologičtější a současně nejrozumnější možností, kterou máme, je právě využití automatické linky, a to buď té ostravské, případně nějaké konkurenční.“ konstatoval Lumír Macura s tím, že o iniciativě vybudovat novou třídírnu se hovoří například v Havířově.
Skládkování aktuálně vyjde město na téměř 1500 korun za tunu, třetinu tvoří povinný poplatek 500 korun. Pokud do roku 2030 dojde k jeho zvýšení na 1750 korun za tunu, pak by odvoz odpadu na třídicí linku OZO Ostrava měl být ekonomicky výhodnější než ukládání odpadu do země.
Lidé v Bohumíně neplatí za svoz komunálního odpadu paušálně, ale podle obsahu a četnosti vývozu svých popelnic. Vzhledem k nízké ochotě lidí na sídlištích třídit je tam služba výrazně dražší než v rodinných domcích, protože technické služby musí kontejnery u bytových domů vyvážet častěji. „Chápeme, že pro některé obyvatele může být náročné najít motivaci k třídění odpadu, když například jejich sousedé třídit odmítají. Ale pokud se nám podaří zvýšit míru separace, můžeme společně udržet náklady na odvoz odpadu v přijatelné výši i v příštích letech. Pokud třídit nebudeme, zvyšující se poplatky nás nakonec doženou, a to nikdo z nás nechce,“ uzavřel místostarosta Bohumína.*
O loni v říjnu do provozu uvedené automatické třídicí lince společnosti OZO Ostrava jsme informovali zde: https://moderniobec.cz/ostrava-jako-prvni-mesto-v-ceske-republice-zacala-tridit-a-vyuzivat-smesne-odpady/
/tz/
Na snímku: Nová automatická třídicí linka společnosti OZO Ostrava byla uvedena do provozu loni v říjnu. Foto: Jiří Zerzáň