Brněnský dopravní podnik usnadní přepravu zrakově a sluchově znevýhodněným

Dopravní podnik města Brna a Masarykova univerzita jako první v ČR zmapovali situace v městské hromadné dopravě, které jsou problematické pro osoby se smyslovým postižením. Díky společnému projektu vznikla databáze 178 podnětů. DPMB se letos zaměří na odstranění některých bariérových situací a v dalších letech bude pokračovat.

„Nadchlo nás spojení s týmem Masarykovy univerzity, který zmapoval problematické situace v dopravě pro nevidomé a neslyšící cestující. Výsledkem je databáze 178 podnětů. Společně jsme vybrali dvanáct bariérových situací, které jsme schopni v letošním roce odstranit. Dalším se budeme věnovat v příštích letech. Zkušenosti chceme sdílet prostřednictvím Sdružení dopravních podniků s ostatními dopravci,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna a 1. místopředseda Sdružení dopravních podniků ČR.

„Databázi jsme vytvořili na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Dalším zdrojem informací byly rozhovory se zástupci Dopravního podniku města Brna, s vedením podniku i s dvacítkou řidičů. Ze 178 podnětů jsme téměř 50 vyřadili pro jejich nerealizovatelnost. U zbylých jsme spolu s respondenty hledali varianty řešení,“ vysvětlil Robert Osman, sociální geograf Masarykovy univerzity v Brně a vedoucí projektu.

Bariérové situace pro cestující se zrakovým znevýhodněním

Jedním z největších obtíží pro cestující se zrakovým znevýhodněním je nepřístupnost informací. Ty jsou často dostupné ve vizuální podobě, nikoli v akustické. Příkladem můžou být zastávky, kde se vystupuje z tramvaje přímo do vozovky. Problematické je také i množství typů tramvají, kdy je každá z nich kompozičně jinak uspořádaná a nevidomí mohou mít problém s nástupem i nalezením sedadla. Dalším tématem jsou lavičky bez nožiček. Bílou holí je před sebou nelze odhalit.

Bariérové situace pro cestující se sluchovým znevýhodněním

Neslyšící postrádají vizuální informace o nebezpečích, jako jsou zvuky přijíždějících a odjíždějících vozů na zastávkách a ve větších dopravních uzlech. Pomohly by jim světelné pásy na zastávkách. Mnozí neslyšící mohou mít problémy se čtením psaného textu, proto by ocenili důležité informace v českém znakovém jazyce.

Z databáze podnětů vybral tým DPMB a MU 12 bariérových situací, které v letošním roce odstraní: Výstup do vozovky,  3D modely tramvají, Zajištění asistence na přepážkách DPMB, Přístupnost informací na webových stránkách DPMB, Objednávání služby Seniorbus, Osvěta řidičů, Osvěta cestujících se smyslovým znevýhodněním, Osvěta ostatních cestujících, Komunikace s neslyšícími, Zajištění revize technologického postupu kontroly funkcí hlásiče čísla vozu, Zajištění revize technologického postupu kontroly funkčnosti ozvučení elektronických panelů, Hlášení služební jízdy.

Situace řešitelné v budoucnu

Mezi shromážděnými podněty je řada takových, které nelze realizovat neprodleně. DPMB se zavázal k jejich řešení v budoucí letech nebo vyvolání jednání s dalšími subjekty. „Příkladem může být potřeba standardizace podoby zastávek MHD. Vzhledem k mnoha různým variantám se na nich nevidomí špatně orientují. Jsme připraveni oslovit správce zastávek MHD k diskusi o standardizaci jejich podoby,“ dodal Miloš Havránek.

Kompletní výzkumná zpráva zde.

/tz/*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down
Přehled ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie, abychom vám mohli poskytnout tu nejlepší možnou uživatelskou zkušenost. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání vás, když se vrátíte na naši webovou stránku, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webu jsou pro vás nejzajímavější a nejužitečnější.