Dopravní podnik města Brna a Masarykova univerzita jako první v ČR zmapovali situace v městské hromadné dopravě, které jsou problematické pro osoby se smyslovým postižením. Díky společnému projektu vznikla databáze 178 podnětů. DPMB se letos zaměří na odstranění některých bariérových situací a v dalších letech bude pokračovat.
„Nadchlo nás spojení s týmem Masarykovy univerzity, který zmapoval problematické situace v dopravě pro nevidomé a neslyšící cestující. Výsledkem je databáze 178 podnětů. Společně jsme vybrali dvanáct bariérových situací, které jsme schopni v letošním roce odstranit. Dalším se budeme věnovat v příštích letech. Zkušenosti chceme sdílet prostřednictvím Sdružení dopravních podniků s ostatními dopravci,“ sdělil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna a 1. místopředseda Sdružení dopravních podniků ČR.
„Databázi jsme vytvořili na základě rozhovorů s téměř čtyřicítkou osob se zrakovým a sluchovým znevýhodněním. Dalším zdrojem informací byly rozhovory se zástupci Dopravního podniku města Brna, s vedením podniku i s dvacítkou řidičů. Ze 178 podnětů jsme téměř 50 vyřadili pro jejich nerealizovatelnost. U zbylých jsme spolu s respondenty hledali varianty řešení,“ vysvětlil Robert Osman, sociální geograf Masarykovy univerzity v Brně a vedoucí projektu.
Jedním z největších obtíží pro cestující se zrakovým znevýhodněním je nepřístupnost informací. Ty jsou často dostupné ve vizuální podobě, nikoli v akustické. Příkladem můžou být zastávky, kde se vystupuje z tramvaje přímo do vozovky. Problematické je také i množství typů tramvají, kdy je každá z nich kompozičně jinak uspořádaná a nevidomí mohou mít problém s nástupem i nalezením sedadla. Dalším tématem jsou lavičky bez nožiček. Bílou holí je před sebou nelze odhalit.
Neslyšící postrádají vizuální informace o nebezpečích, jako jsou zvuky přijíždějících a odjíždějících vozů na zastávkách a ve větších dopravních uzlech. Pomohly by jim světelné pásy na zastávkách. Mnozí neslyšící mohou mít problémy se čtením psaného textu, proto by ocenili důležité informace v českém znakovém jazyce.
Z databáze podnětů vybral tým DPMB a MU 12 bariérových situací, které v letošním roce odstraní: Výstup do vozovky, 3D modely tramvají, Zajištění asistence na přepážkách DPMB, Přístupnost informací na webových stránkách DPMB, Objednávání služby Seniorbus, Osvěta řidičů, Osvěta cestujících se smyslovým znevýhodněním, Osvěta ostatních cestujících, Komunikace s neslyšícími, Zajištění revize technologického postupu kontroly funkcí hlásiče čísla vozu, Zajištění revize technologického postupu kontroly funkčnosti ozvučení elektronických panelů, Hlášení služební jízdy.
Mezi shromážděnými podněty je řada takových, které nelze realizovat neprodleně. DPMB se zavázal k jejich řešení v budoucí letech nebo vyvolání jednání s dalšími subjekty. „Příkladem může být potřeba standardizace podoby zastávek MHD. Vzhledem k mnoha různým variantám se na nich nevidomí špatně orientují. Jsme připraveni oslovit správce zastávek MHD k diskusi o standardizaci jejich podoby,“ dodal Miloš Havránek.
Kompletní výzkumná zpráva zde.
/tz/*