01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

ČASU UŽ MOC NEZBÝVÁ

Hospodaření obcí a dobrovolného svazku obcí se přezkoumává podle metodického pokynu vydaného Ministerstvem financí ČR čj. 124/92785/1998 ze dne 29. 12. 1998. Tato práce připadá zpravidla pracovníkům kontrolního oddělení finančního referátu, popřípadě oddělení rozpočtů okresního úřadu (OkÚ). Vedoucí...

Hospodaření obcí a dobrovolného svazku obcí se přezkoumává podle metodického pokynu vydaného Ministerstvem financí ČR čj. 124/92785/1998 ze dne 29. 12. 1998. Tato práce připadá zpravidla pracovníkům kontrolního oddělení finančního referátu, popřípadě oddělení rozpočtů okresního úřadu (OkÚ).

Vedoucí kontrolního oddělení finančního referátu Okresního úřadu Praha-východ Věra Špiritová nám poskytla možnost nahlédnout do jejich pracovní "kuchyně". Konkretizovat čísla s naprostou přesností si však netroufá, neboť i v okresu Praha-východ může nastat situace, že audit - rozumí se auditorskou firmou - je proveden, ale obec či město zápis neodešle příslušnému okresu, v tomto případě Okresnímu úřadu Praha-východ. Pokud přezkoumání hospodaření udělá okresní úřad se svými pracovníky, přehled mají.

OD LEDNA NOVÁ VYHLÁŠKA

Kolik obcí má okres Praha-východ a u kolika z nich Okresní úřad Praha-východ toto přezkoumání hospodaření vypracovával?

"V okresu Praha-východ je 91 obecních úřadů, z toho sedm městských. Dosud bylo provedeno přezkoumání hospodaření u 39 obecních úřadů. U tří městských úřadů byl proveden audit," uvedla Věra Špiritová.

A dále dodává: "Podle encyklopedických slovníků se zdá, že rozdíl mezi auditem a přezkoumáním hospodaření není žádný. Audit mohou provádět podle auditorských směrnic buď auditoři, kteří mají platné certifikáty, nebo auditorské firmy. Tyto audity si obce nebo města musí hradit z vlastních finančních zdrojů. Náš okresní úřad provádí tzv. přezkoušení hospodaření, což je pro obec výhodné, neboť je zcela bezplatné. V praxi to znamená, že provádíme nebo bychom měli provádět stejné kontroly, avšak s jinými oficiálními názvy.

Pokud má některý obecní úřad nebo městský úřad provedený audit, neexistuje nařízení, aby výsledek auditu byl postoupen okresnímu úřadu na vědomí. Závěry - zápisy z těchto kontrol bychom rozhodně měli mít k dispozici, což se stává jen v tom případě, provádíme-li kontrolu sami, nebo když nám starostové zápis sami ze své vůle pošlou. Zpráva o provedeném auditu by měla být okresnímu úřadu zaslána kvůli každoročnímu vykazování výsledků kontrolní činnosti, které je požadováno Ministerstvem financí. Od ledna 2001 vstoupí v platnost nově připravovaná vyhláška o auditu, která, doufejme, sjednotí postup prací."

ZAMĚŘENÍ KONTROL

Při přezkoumání hospodaření u obecních úřadů byly prováděny kontroly zaměřené především na průkaznost a oprávněnost čerpání dotací ze státního rozpočtu poskytnutých prostřednictvím okresního úřadu - podpora nájemního bydlení a technické infrastruktury - a dotací poskytnutých v rámci Programu obnovy venkova.

Kromě zmíněných kontrol u obecních úřadů byly ve smyslu zákona o okresních úřadech prováděny kontroly hospodaření u organizací, jejichž zřizovatelem je okresní úřad.

Při přezkoumání hospodaření jsou pracovníky kontrolní skupiny ze zjištěných nedostatků stanovována "opatření k nápravě". Na jejich splnění se podílejí samotní pracovníci. Při následném přezkoumání hospodaření je zjištěno, zda jsou závady odstraněny.

Ve smyslu ustanovení § 20 písm. a) až písm. e) zákona č. 367/90 Sb., o obcích, ve znění pozdějších doplňků jsou v okrese Praha-východ registrovány 2 dobrovolné svazky obcí. Podle občanského zákoníku, § 20, písm. f) až písm. j), je evidováno 7 sdružení obcí. Existují sdružení, která jsou založena, ale dosud nevykazují činnost spojenou s účetní agendou.

Jak pracují zastupitelstva s výsledky auditu?

"Pokud je nám známo, o tento audit je zájem sporadický, dosud o něj projevily zájem tři městské úřady, jeden obecní úřad a jeden dobrovolný svazek obcí. Zda se zabývají zjišťovanými nedostatky, zda je odstraňují, to se ukáže až při příští kontrole," konstatovala vedoucí Věra Špiritová.

Ze zjištěných poznatků vyplývá, že nejčastější nedostatek, který se při přezkoušení hospodaření vyskytuje, je ve vedení řádné, úplné a průkazné evidence majetku. V důsledku toho není stav majetku proúčtován v účetnictví, ale obecní úřady ho vedou v majetkových knihách. Od nového roku řeší tento problém zrušení účtové osnovy a postupů účtování pro malé obce. Při evidenci majetku pak bude postupováno podle jednotné účtové osnovy, která nerozlišuje malé a velké obce, jak to až dosud rozlišovalo podvojné účetnictví.

Věra Špiritová společně s vedoucí finančního referátu Myronou Kulynyczovou ještě dodávají: "Náš okresní úřad doposud uspokojil všechny obce, které si o přezkoušení hospodaření požádaly. Podle nového zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, měl by obecní úřad požádat o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok nejpozději do 31. 3. Často se však stává, že tuto povinnost odkládají až na poslední chvíli, přičemž k přezkoumání a zpracování zjištěných výsledků je třeba také určitý čas. Pro příští rok doporučujeme brát tento úkol zodpovědně a o audit či přezkoumání požádat včas."

Nový zákon o obcích č. 128/2000 Sb. pamatuje na přehlednost a průhlednost přezkumu hospodaření obcí a dobrovolných svazků obcí, pokud však obec o audit nepožádá, ukládá okresnímu úřadu povinnost udělit obci sankce.

MONIKA KÁBOVÁ

FOTO AUTORKA

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down