Dne 19. května Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR opětovně projednával návrh novely zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Důvodem, proč výbor neprojednal novelu při prvním zasedání počátkem dubna, bylo značné množství pozměňovacích návrhů, které se sešlo k...
Dne 19. května Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR opětovně projednával návrh novely zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Důvodem, proč výbor neprojednal novelu při prvním zasedání počátkem dubna, bylo značné množství pozměňovacích návrhů, které se sešlo k původně stanovenému datu pro uzávěrku podávání připomínek, tj. do 30. března letošního roku.
Komplexní pozměňovací návrhy přednesli podle informace ředitele odboru Státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Ing. Karla Korynty poslanci Pavel Suchánek a Michal Doktor. Důležitý je zejména návrh poslance a ministra financí Miroslava Kalouska, který navrhuje zdanění loterijního průmyslu.
Po rozsáhlé debatě doporučil Rozpočtový výbor sněmovně schválit vládní návrh v předložené podobě bez jakýchkoli pozměňovacích návrhů. O konečné podobě novely ovšem rozhodne až celá sněmovna.
HLAVNÍ ZMĚNY
Vládní návrh novely je krátký a řeší snad to nejpalčivější, co obce zlobí: dává jim nástroj k regulaci hazardu na spravovaném území. Dosavadní pravomoc regulovat a rozhodovat o tom, kde, kdy a zda vůbec povolit výherní hrací automaty, rozšiřuje na tolik kritizované videoloterijní terminály a také na kasina, byť jejich povolování zůstává v rukou Ministerstva financí.
»Obec by tedy mohla stanovit obecně závaznou vyhláškou, že sázkové hry bude na svém území regulovat buď místně, nebo časově,« říká Ing. Korynta.
Nadále má platit ustanovení, podle něhož se tato zařízení nesmí nacházet u škol, sociálních zařízení, zdravotnictví a budov, v nichž je vykonávána činnost státních orgánů. Ruší se však dosavadní poměrně vágní a těžko uchopitelný pojem »sousedství«. Konkrétní vzdálenost od těchto zařízení, pokud obec umístění přístroje dovolí, si má obec upravit opět obecně závaznou vyhláškou, kterou bude Ministerstvo financí muset akceptovat.
Vládní návrh upravuje také pokerové turnaje, které se nyní hrají v různých klubech. Ty zatím pouze registruje Ministerstvo vnitra. Návrh je odsouvá výhradně do kasin, čímž by se na ně vztahovaly i finanční odvody a také by bylo možné je řádně kontrolovat.
Sporný zůstává bod obsažený v přechodných ustanoveních, který hovoří o tom, jak se zachovat vůči již vydaným povolením na umístění videoterminálů. Vládní návrh hovoří o tom, že se má nechat doběhnout původně stanovená lhůta (do roku 2010 se povolení vydávala na deset let, poté na tři roky).
To je ale pro obce nepřijatelné, protože by musely nechtěné videoterminály povolené například v roce 2009 strpět až do roku 2019. Požadují, aby se toto přechodné období zkrátilo na tři roky. Podle Ing. Karla Korynty je doba lhůty otázkou do diskuse; tři roky by byly podle něho přijatelné, protože v takovém případě by už snad nemuselo hrozit příliš velké nebezpečí arbitráží z důvodu zmařené investice.
DANĚ HNED, NEBO AŽ POZDĚJI?
Finanční záležitosti, tj. rozdělování výnosu z provozování hazardu, měl řešit až nový zákon. Pozměňovací návrh poslance a ministra financí Miroslava Kalouska však obsahoval zrušení místních i správních poplatků včetně dosavadního jednoprocentního odvodu ve prospěch státního dozoru nad loteriemi. V roce 2009 představoval tento odvod 166 milionů korun.
Zůstal by jen nevelký poplatek za úkon vydání povolení a odvody by nahradila klasická daň, tedy ve výši 19 %. Protože ale v případě hazardu jde o záležitost společensky ne zcela akceptovatelnou, měli by být provozovatelé zatíženi ještě další daní: v případě loterií by měli odvádět z čistého výnosu, tj. rozdílu mezi vklady a výplatami, 50 %, provozovatelé kasin a kurzových sázek by byli zatíženi dalšími 10 % a ostatní, to znamená provozovatelé výherních automatů a videoterminálů, 20 % odvodu. Z této daně by měly značnou část dostávat obce.
NOVÝ ZÁKON
Souběžně s pracemi na novele probíhá příprava návrhu zcela nového loterijního zákona. Do 30. června 2011 má Ministerstvo financí předložit do vlády návrh už v paragrafovaném znění. Podle Ing. Karla Korynty však není jednoduché návrh zákona zpracovávat, když se neví, jak dopadne novela a zejména jak široce bude pojata. Pokud bude řešit i daňové záležitosti, není podle něho nutné tolik spěchat s novým zákonem, a naopak.
Co soudí o novele zákonodárci
Josef Novotný, poslanec:
Pro stranu Věci veřejné (VV) je vyřešení tohoto problému otázkou zcela zásadní. Hazard musí být výrazně zdaněn, aby tím byly potlačeny jeho negativní dopady na společnost. Tyto dopady pětkrát převyšují »jidášské groše«, jimiž jsou výnosy z hazardu plynoucí do veřejných rozpočtů.
Strana VV předložila některé pozměňovací návrhy, zejména požaduje zkrátit přechodné období na jeden rok od vydání vyhlášky.
Nový způsob zdanění, který navrhuje poslanec Kalousek, dokazuje, že náš stát není už 21 let schopen hazard zákonem regulovat. Všechny novelizace zákona č. 202/1990 Sb. probíhají pouze prostřednictvím poslaneckých iniciativ více či méně uplacenými poslanci. Jejich rozhodování ovlivňuje lobbing a sponzoring loterijních firem. Protože si to hazardní průmysl nepřeje, stát nemá ani sociální studii o dopadech hazardu na obyvatelstvo.
Dopady navrhovaného modelu zdanění vyhodnocujeme. Jeho výše nesmí být nižší, než jsou současné odvody. Z hazardu nyní plyne do veřejných rozpočtů zhruba 7 mld. Kč ročně. Dosavadní výjimky (limitace správního poplatku, slevy na odvodech na veřejně prospěšné účely...) však představují tři miliardy. Proto musí nový systém daní přinést nejméně 10 mld. ročně. Jisté je, koalice už ztratila rok a že nový systém může začít platit nejdříve v příštím roce, čímž se vyšší příjmy ze zdanění mohou promítnout do veřejných rozpočtů až v roce 2013.
Petr Vícha, senátor a starosta Bohumína:
Po několikerých jednáních zástupců Svazu měst a obcí, Ministerstva financí, loterijních společností a Parlamentu se našla křehká shoda pro dvě varianty - vládní novelu a případně tzv. variantu BROD (návrh dohody mezi obcemi a loterijními společnostmi na způsobu regulace). K vládní novele je však nutno přijmout pozměňovací návrh s omezením délky platnosti povolených terminálů. Akceptovatelná je délka tří let, i když ze strany loterijních společností kvitovaná s určitou a pochopitelnou nelibostí.
Fakt, že pak na poslední chvíli přišel ministr Kalousek coby poslanec s další variantou, způsobil zbytečný odklad řešení a je svědectvím neprofesionality ministra, který dává jako poslanec jiný návrh, než předkládal předtím do vlády jako ministr. Rozšíření problému o řešení odvodů možná způsobí, že opět nebude přijato nic. Nemohu se zbavit podezření, že to může být i záměrem. Doufám však, že poslanci přece jen nějakou přijatelnou verzi schválí. My v Senátu uděláme pro její přijetí, bude-li pro obce smysluplná a přijatelná, vše.
(Pozn. red.: Oba zákonodárci se vyjadřovali k návrhu ještě před jednáním rozpočtového výboru.)
Vládní návrh novely loterijního zákona dává obcím nástroj k regulaci hazardu na spravovaném území.
ILUSTRAČNÍ FOTO: DAGMAR HOFMANOVÁ