Pod názvem "Majetek jako základ fungování měst a obcí" se 24. a 25. listopadu v Praze uskutečnila v pořadí už 11. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR (SMO). Zavítal na ni i předseda vlády České republiky Ing. Mirek Topolánek.
Premiér svůj projev postavil na aktuálním sdělení, že vládě se podařilo dohodnout s Evropskou komisí, aby Česká republika nebyla sankcionována za to, že do konce roku 2010 nestačí dostát svému závazku z přístupové smlouvy do EU a ve všech obcích nad dva tisíce ekvivalentních obyvatel nezajistí splnění evropské směrnice 91/271/EHS, o čištění městských odpadních vod. ČR však bude muset do Bruselu předložit "hodnověrný, jak finančně, tak časově orientovaný plán na dokončení těchto prací". Mirek Topolánek také oznámil, že pro vodohospodářské projekty obcí, na něž se nevztahuje možnost získat pomoc ze strukturálních fondů EU, se začnou hledat národní zdroje z kapitoly ministerstva zemědělství. Premiér ovšem připomněl, že i v tomto případě obce budou muset počítat se svým podílem na financování podpořených projektů.
Mirek Topolánek se také přihlásil ke slibu snižovat obcím administrativní zátěž. Nová vládní pravidla už výslovně zakazují přidávat zbytečné povinnosti obcím. Kabinet však navíc chystá i audit, který prověří účelnost všech agend, jimiž se veřejná správa musí zabývat. "Ministerstvo vnitra identifikovalo 3379 zákonem stanovených činností obcí, 288 zákonem stanovených činností pověřených obecních úřadů a 1658 činností obecních úřadů. To zní hrozně. V současné době sestavujeme katalog těchto činností, abychom mohli odstranit duplicitní, nevykonávané a zbytečné povinnosti," uvedl premiér.
DOTACE SE NESNÍŽÍ
Ředitel odboru financování územních rozpočtů Ministerstva financí ČR Ing. Jan Zikl připomněl, že návrh zákona o státním rozpočtu pro rok 2009 sice stále pracuje s původně očekávaným růstem HDP o 4,8 % ve stálých cenách, ale s ohledem na světovou finanční krizi je jasné, že toto číslo je už ne- reálné. Česká národní banka například v listopadu zveřejnila, že napřesrok očekává výraznější zpomalení ekonomického růstu, a to na úrovni 2,9 %.
Zaujalo rovněž ujištění Ing. Jana Zikla, že bez ohledu na skutečnou výši HDP, objem dotací se napřesrok nezmění. Podle návrhu zákona dotace z kapitoly Všeobecná pokladní správa pro obce a hl. m. Prahu mají činit 11,3 mld. Kč a dotace z ostatních kapitol státního rozpočtu 36,6 mld. Kč.
V příštím roce má být také valorizován příspěvek obcím na výkon státní správy, a to o 3 % na 7,332 mld. Kč. O 3 % se zvýší i příspěvek na žáka (z letošních 1360 Kč na 1401 Kč), tedy na celkem 1,379 mld. Kč.
CHVÁLA, KTERÁ NEPOTĚŠILA
Mnozí hosté včetně premiéra oceňovali zdravý stav financí obcí. Loni hospodaření obcí skončilo přebytkem 8,7 mld. Kč, skutečnost za rok 2008 se očekává s přebytkem 6,9 mld. Kč a i pro příští rok zatím predikce zní na aktivní saldo 6,7 mld. Kč.
Účastníky konference kupodivu tato chvála příliš netěšila. Zejména když náměstek ministra financí Ing. Jiří Kubínek i s odvoláním na uvedená černá čísla potvrdil, že vláda napřesrok nebude obcím kompenzovat částkou 5,1 mld. Kč už dříve prognózovaný výpadek v příjmech obcí v důsledku reformy veřejných financí. Ovšem předseda SMO ČR Ing. Jiří Vlasák i další diskutující upozornili, že tyto peníze "navíc" si obce uspořily hlavně proto, aby měly z čeho kofinancovat a předfinancovávat projekty, s nimiž by rády dosáhly na podporu z evropských fondů.
IVAN RYŠAVÝ
Závěry z XI. celostátní konference Svazu měst a obcí ČR
Účastníci XI. celostátní finanční konference požadují, aby:
1. Objem finančních prostředků určených obcím a městům korespondoval s narůstajícím množstvím úkolů, které jsou na samosprávu přenášeny.
2. Při zohledňování finanční samostatnosti byl zohledněn také narůstající vnitřní dluh na obecním majetku, jehož význam s ohledem na neexistenci odpisů v hlavní činnosti zůstává opomíjen.
3. Při přípravě nového zákona o rozpočtovém určení daní vycházelo Ministerstvo financí ČR ze závěrů Analýzy zpracovávané týmem vysokých škol pod vedením VŠE Praha.
4. Kromě závěrů z Analýzy, která se nedotýká dotačních vztahů, byly finanční zdroje obcí a měst posíleny také o objem prostředků z kapitoly Všeobecná pokladní správa (tzv. porcování medvěda).
5. Všichni účastníci legislativního procesu vyvinuli maximální úsilí tak, aby zákon o RUD mohl nabýt účinnosti již k 1. lednu 2010.
6. V rámci nastavení nových vztahů mezi státním rozpočtem a rozpočty samospráv byla stanovena výše příspěvku na výkon přenesené působnosti tak, aby obcím I. a II. typu plně kompenzoval související výdaje.
7. Do systému sdílených daní bylo zavedeno kritérium počtu žáků základních a mateřských škol a současně aby příprava novely školského zákona v oblasti financování probíhala formou otevřené a strukturované diskuse založené na partnerském přístupu.
8. Byla zahájena diskuse k zavedení odepisování v hlavní činnosti.
9. Byla zahájena konstruktivní diskuse nad zcela novým zákonem o dani z nemovitostí.
10. Došlo k zahájení prací na novém zákoně o místních daních, které by tvořily odpovídající finanční zdroj pro rozvoj obcí a měst.
11. Byla zajištěna podpora ze strany finančních úřadů v prvním roce platnosti novely zákona o dani z přidané hodnoty.
12. Ve státním rozpočtu byly vytvořeny zdroje pro případ, že obce nebudou schopny splnit podmínky pro čerpání finančních prostředků v rámci programů evropských dotací určených na obnovu vodohospodářské infrastruktury.
13. Státní fond životního prostředí a Ministerstvo financí ČR do konce roku 2008 uvolnily obcím finanční prostředky na již zrealizované projekty schválené Ministerstvem životního prostředí ČR v 1 až 3. výzvě Operačního programu Životní prostředí 2007-2013.
14. Došlo k zefektivnění postupu při administraci operačních programů ze strany řídících orgánů.
15. Byly vytvořeny odpovídající podmínky pro úspěšnou realizaci integrovaných plánů rozvoje měst.
16. Došlo k řešení problému církevních restitucí, který výrazně omezuje samostatné rozhodování obcí.
17. Legislativa upravující partnerství veřejného a soukromého sektoru napomohla hladké realizaci projektů PPP.
ZDROJ: SMO ČR