01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Centrála připravuje projekt pro domácí cestovní ruch

Cestovní ruch je dnes ve světovém měřítku jedním z nejvýznamnějších průmyslových odvětví. O tom, jak je možné i v České republice cestovní ruch ještě více rozvíjet, jsme hovořili s ředitelem České centrály cestovního ruchu Ing. Davidem Gladišem. Co má Česká centrála cestovního ruchu na...

Cestovní ruch je dnes ve světovém měřítku jedním z nejvýznamnějších průmyslových odvětví. O tom, jak je možné i v České republice cestovní ruch ještě více rozvíjet, jsme hovořili s ředitelem České centrály cestovního ruchu Ing. Davidem Gladišem.
 Co má Česká centrála cestovního ruchu na starosti?

Naším úkolem je propagovat Českou republiku v zahraničí tak, aby k nám přijelo co nejvíce turistů na co nejdelší dobu a aby zde utratili co nejvíce peněz. S tím souvisí to, abychom i regionům, krajům, městům, obcím i sdružením obcí pomohli propagovat se v zahraničí, abychom vzájemně propojili naše strategie. 
 Jak to děláte?
Ročně se účastníme asi 40 zahraničních veletrhů. Každý rok vydáváme více než milión brožur a prospektů. Vozíme k nám každoročně stovky zahraničních novinářů a touroperátorů, abychom jim ukázali Českou republiku. Máme síť 14 zahraničních zastoupení ve 13 zemích, kde organizujeme různé prezentace, tiskové konference, distribuujeme plakáty a spravujeme webové stránky v různých jazycích. 
  Ve své funkci nejste příliš dlouho. Jaká je vaše představa o rozvoji cestovního ruchu v České republice?
První krok, který jsem udělal, byl ten, že jsme stanovili strategii propagace v zahraničí. Určili jsme pět klíčových témat, na které se propagace bude zaměřovat. Veškeré peníze a aktivity se snažíme směřovat na podporu těchto témat.
První téma se týká hradů, zámků a historických měst - shrnuje všechny "České Krumlovy, Litomyšle a Kroměříže" a další památky. Druhé téma je lázeňství. Třetí se vztahuje k aktivní a zdravé dovolené, což je téma sportu, odpočinku na horách - od turistiky, přes jízdu na koni, kánoi až po golf. Čtvrté téma je Praha, což je nejdůležitější místo, které mohou zahraniční turisté navštívit. Pátým pilířem jsou církevní památky a poutní místa. Je to specifické téma pro naše katolické sousedy - Polsko, Rakousko, Bavorsko a Slovensko. V poslední době je to evropský trend. Počet návštěvníků těchto duchovních míst roste a my se snažíme touto nabídkou u našich sousedů uspět. 
 Co mohou kraje, města a obce udělat pro vás a co vy pro ně?
Veletrhů se spolu s námi účastní řada krajů a měst. Myslím si, že to je užitečná konkrétní spolupráce. Například veletrhu CMT Stuttgart (18. až 26. ledna 2003), kde jsme platili krajům plochu, se zúčastnily kraje Jihočeský, Plzeňský, Karlovarský, Olomoucký a města Olomouc a Brno. Kraje, města i obce mají možnost prezentovat se na našem stánku. Při výrobě prospektů spolupracujeme s konkrétními místy, musíme psát o konkrétních obcích a městech, co je tam hezkého, jaká zajímavá akce se tam děje. 
  Od koho vychází iniciativa?
Většinou od nás. Protože v České republice je spousta zajímavých a krásných míst, vítáme, když se nám konkrétní město ozve. Někdy se samozřejmě stane, že o něčem nevíme. Například někde opraví zámek, otevřou novou expozici, a když se o tom dozvíme, pak tuto informaci můžeme zařadit do našich propagačních aktivit.
 Jak tato spolupráce s městy a obcemi probíhá v praxi?
U veletrhů to je tak, že je plošně informujeme, kterých 30 veletrhů cestovního ruchu v roce 2004 se centrála zúčastní. Kraje či města se mohou přihlásit. Veletrhy finančně dotujeme. To znamená, že když tam pojedou s námi, tak to mají levnější, než kdyby tam chtěly samy. Může se přihlásit kterékoliv město či obec. Čím více jich bude, tím lépe.
Je i jiná možnost. Jak jsem již uvedl, v zahraničí máme 14 zastoupení. Naši zahraniční zástupci se snaží co nejvíce informovat tamní média a cestovní kanceláře. Snažíme se zajímavé informace sami vyhledávat. Ale když dostaneme zprávu o tom, že se v některém našem městě stalo něco zajímavého, například že tam otevřeli nové muzeum nebo budou pořádat festival, velmi rádi tyto informace v zahraničí zveřejníme. Hodně proto záleží i na iniciativě měst a obcí. 
 Aktivity centrály směřují hlavně do zahraničí. Podporujete i domácí cestovní ruch?
V cestovním ruchu je u nás zaměstnáno více než 480 tisíc lidí, což je druhý největší průmysl v této zemi. Tím, že přilákáme zahraniční turisty do České republiky, mohou být vytvořena další pracovní místa pro naše občany. Česká centrála cestovního ruchu by podle svého statutu měla podporovat i domácí cestovní ruch, tj. to, aby naši občané cestovali po České republice. Doposud nikdy v této oblasti nic neudělala. Letos v létě začneme vůbec poprvé v historii uskutečňovat marketingový projekt na podporu domácího cestovního ruchu.
Cizinci k nám jezdí, utrácejí zde své peníze, a to je významné. Nepojedou však do každé malé obce. Je řada takových měst a obcí, kam pojedou jenom Češi a cizinci je budou případně doplňovat. Jestliže chtějí obce nějakým způsobem vzkvétat, musí oslovit českou klientelu. Náš projekt, který připravujeme, se hodně zaměří na média, a to tak, aby se nepsalo jen o zahraničních letoviscích, ale i o tom, co máme doma. Dnes pomalu každý žák základní školy zná více Chorvatsko než Českou republiku.
Dále se budeme snažit iniciovat, aby si města a kraje vzájemně pomohly. Například aby Šumperk umožnil Písku propagovat se na Šumpersku a naopak. Každé město má svoje noviny, obecní rozhlas a řadu dalších možností. Když je propojíme, tak to bude relativně levná metoda jak využít toho, co již existuje. Samozřejmě největším problémem jsou finanční prostředky. Kdybychom měli peníze, připravíme reklamní kampaň, ale to zatím nepřipadá v úvahu. Hledáme spíše možnosti, jak propojit dva subjekty. Třetí tip, jak chceme podpořit domácí cestovní ruch, jsou konkrétní akce. 
  Můžete některou z těch konkrétních akcí uvést?
Připravujeme například jízdu na kolech kolem celé České republiky. Je rozdělena do 30 etap, takže by trvala měsíc. Využili bychom již existujících cyklistických stezek. Chceme se dohodnout s 30 známými osobnostmi - od herců, sportovců až po politiky i místní celebrity - a připravit štafetovou jízdu na kole. V jednotlivých místech by tato akce měla mít velkou publicitu. Dala by se spojit s různými aktivitami škol, které se věnují cestovnímu ruchu. Hlavně bychom chtěli lidem ukázat, že například Janu Železnému nebo Lucii Bílé stojí za to jet o víkendu na kole po Šumavě.
Jde o to, aby tato akce měla dopad na širokou veřejnost a působila i na starosty měst a obcí, kudy trasa povede. Měli by si říci, že když i těmto známým osobnostem stálo za to jet přes jejich vesnici, tak určitý potenciál cestovního ruchu tam je a je možné, aby k nim přijelo i mnoho dalších lidí. Začnou se o rozvoj cestovního ruchu zajímat a něco pro něj dělat. To je jeden z typů akce, kterými chceme rozvoj domácího cestovního ruchu podpořit.
KAREL ŽÍTEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down