Česká agentura pro standardizaci a Státní fond dopravní infrastruktury uzavřeli Dohodu o spolupráci při zavedení a správě datového standardu staveb. Dohodu podepsali Zdeněk Veselý, generální ředitel České agentury pro standardizaci, a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
Podepsaná dohoda je zásadním krokem ke vzniku společného digitálního jazyka pro české stavby. K obsahu Datového standardu staveb (DSS) připravovaného Agenturou ČAS totiž přibude také obsah Datového standardu staveb dopravní infrastruktury (DSS DI), který připravuje SFDI. Ten je totiž, coby odborná autorita pověřená ministerstvem dopravy, tvůrcem a správcem obsahu DSS DI a nese za něj plnou odbornou odpovědnost. Další rozvoj DSS DI už bude ale probíhat v databázi Define. Pro české stavaře to znamená, že budou mít k dispozici nejen jeden společný datový standard staveb (DSS), ale budou jej mít také dostupný na jednom místě, přes stejné rozhraní. Bez ohledu na to, jestli půjde o dopravní nebo pozemní stavbu.
Datový standard staveb (DSS) je společně s mezinárodním klasifikačním systémem CCI základním pilířem pro vzájemné sdílení informací o stavbě napříč profesemi. Každá ze stavařských profesí používá své nástroje a potřebuje i jiný pohled na informace v Informačním modelu stavby (IMS). DSS je společným digitálním jazykem, který právě tohle umožní. Proto je zásadní, aby v Česku vznikl pouze jeden Datový standard staveb (DSS) a bylo tak zajištěno co nejsnazší vzájemné sdílení informací o stavbě po celý její životní cyklus.
„Po loňském začlenění některých částí datového standardu SNIM do DSS je propojení s Datovým standardem staveb dopravní infrastruktury (DSSDI) dalším milníkem na cestě k vytvoření jednotného DSS pro české stavaře,“ vysvětluje Eva Kaiserová, ředitelka odboru Koncepce BIM České agentury pro standardizaci. „Velmi důležité je, že Státní fond dopravní infrastruktury bude v rozvoji části datového standardu staveb pro dopravní infrastrukturu pokračovat už v prostředí databáze Define a informační systém DSS tak bude obsahovat všechny klíčové části, jak pozemní, infrastrukturní, tak dopravní stavby,“ doplňuje Kaiserová.*
/zr/