01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Cesta k excelenci vyžaduje nové přístupy

Česká společnost pro jakost, občanské sdružení, každým rokem vyhlašuje soutěž Manažer kvality roku. Za osobní přínos pro rozvoj managementu kvality byl oceněn Ing. Vratislav Osička, vedoucí oddělení interního auditu a manažer kvality Úřadu Městské části Praha 10.

Co pro vás znamená toto prestižní ocenění?

Především je to ocenění práce celého kolektivu našeho úřadu a nepochybně i dále zvyšující se prestiž orgánů územní veřejné správy v ČR vzdor občasným účelovým mediálním kampaním. Odráží složitou cestu od konvenčního řízení bez zavedených standardů kvality přes certifikaci ISO až k cestě za modelem excelence EFQM. Sebehodnotící zprávy integruje vždy nejlépe jedna osoba, ale musí mít nepřetržité kvalitní vazby a komunikaci se všemi zainteresovanými stranami, a to hlavní - musí mít k dispozici interpretovatelné výsledky celého kolektivu s důkazními podklady.

Předsevzal jste si při této příležitosti nějaký osobní závazek?

Bez osobního závazku bych pozici manažera kvality na úřadu ani nemohl zastávat. Chci nadále působit při podpoře všech iniciativ a inovací, které povedou k růstu efektivnosti procesů řízení nejen na našem úřadu, ale v rámci celé územní veřejné správy.

Úřad Městské části Praha 10 dosáhl v roce 2007 několik významných ocenění ve zdánlivě nesourodých problematikách - viz rámeček. Čím si to vysvětlujete?

Úřad má na základě certifikátu ISO 9001 z roku 2004 "povinnost" vyhledávat příležitosti ke zlepšování svého systému řízení i kvalitu, rozsah a dostupnost poskytovaných služeb.

Po získání tohoto certifikátu jsme hledali manažerský nástroj na komplexní systém řízení organizace. Podle zásad hodnocení modelu excelence EFQM lze nastavit parametry organizace nejen po stránce kvality služeb, ale i kvality managementu, vztahu k zaměstnancům, k životnímu prostředí a ke společnosti. Po vypracování prvního cyklu sebehodnocení v roce 2006 jsme získali letos Národní cenu ČR za jakost 2007 za zlepšení výkonnosti organizace. Všechna ocenění považujeme za potvrzení nastoupené cesty a jsou pro nás impulzem pro další zlepšování naší práce.

Které jsou podle vás klíčové momenty v činnosti úřadu na cestě k excelenci?

Zásadním předpokladem bylo strategické rozhodnutí vedení zefektivnit úřad a přiblížit ho lidem. V průběhu minulého období se nám podařilo nastartovat zdravé řízení městské části a uskutečnit nové přístupy na reagování rostoucích potřeb občanů v oblasti bezpečnosti, bydlení, sociální problematiky i životního prostředí. Těší nás, že jsme zvýšili pozitivní vnímání úřadu, že si naší práce a dosažených úspěchů všimli jiní. A rovněž že jsme dosáhli řady nezávislých ocenění včetně oficiálních státních i profesních orgánů.

Neméně důležitými předpoklady jsou podpora vrcholového vedení, vytvoření potřebných zdrojů lidských i materiálních a vytvoření spolehlivých vazeb mezi volenou a výkonnou složkou řízení.

Za klíčový problém však považuji změnu myšlení a chování všech účastníků procesu zavádění standardů kvality do každodenní práce. Mám na mysli všechny úředníky a zaměstnance našeho úřadu a postupné a trpělivé překonávání případných psychologických bariér. Konečným efektem musí být především kladná zpětná vazba od našich klientů, tedy občanů.

Jak hodnotíte zavádění moderních metod řízení kvality do činnosti úřadů, respektive kde vidíte možnosti jejich efektivnější aplikace?

Na současném efektivním rozvoji systémů řízení na obecních úřadech má značný podíl zavádění systémů managementu kvality podle evropských standardů a norem.

Jako člen pracovní skupiny pro kvalitu ve veřejné správě na Ministerstvu vnitra ČR a volený člen řídícího orgánu České společnosti pro jakost mám určitý přehled o vývoji a zavádění těchto metod. Pozitivně oceňuji přínos obou subjektů jak ve sféře vzdělávání a popularizace, tak ve společenské podpoře a organizace tematických konferencí a profesních workshopů.

Rychlejší aplikaci těchto metod by určitě prospělo další rozšíření aktivit v oblasti sdělování dobré praxe a benchmarkingu obecně.

Co tomu brání? Existují nějaké překážky?

Jsou to zajisté některé stereotypy úřadů veřejné správy, mj. neochota dobrovolně zveřejňovat své interní výsledky nejen pro širší okruh zainteresovaných stran, ale i jako zkušenosti pro ostatní úřady za účelem vzájemného srovnávání a nalézání příležitostí ke zlepšování.

ŠTĚPÁNKA STEINBACHOVÁ

 

Ůřad Městské části Praha 10 získal v roce 2007 tato ocenění:

(Rámeček)

Národní cena ČR za jakost za zlepšení výkonnosti organizace podle modelu excelence EFQM

Cena ministerstva vnitra Úřad dobré veřejné služby

Chytrý úřad 2007 za zavedení evropských standardů kvality do práce úřadu se softwarovou podporou. Cenu uděluje na brněnském veletrhu INVEX prestižní nakladatelství softwarové literatury IDG Czech pod záštitou ministra pro místní rozvoj.

Osvědčení Sdružení korektního podnikání za splnění požadavků standardů Společenské odpovědnosti organizací podle evropské metodiky Global Reporting Initiative. Jde o dobrovolný závazek vysokých etických standardů, eliminace negativních dopadů na životní prostředí a podporu sociální politiky v regionu.

Certifikát Společnost přátelská rodině v krajském pražském kole, kterou uděluje Síť mateřských center za konkrétní činy v problematice podpory rodinné politiky.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down