Hodnotící komise soutěže Cesty městy navštíví během léta celkem 21 obcí a měst, aby její členové i přímo na místě posoudili přihlášené soutěžní projekty. Soutěž letos už posedmé vyhlásila Nadace Partnerství pod záštitou odboru BESIP Ministerstva dopravy ČR, mediálním partnerem je měsíčník Moderní...
Hodnotící komise soutěže Cesty městy navštíví během léta celkem 21 obcí a měst, aby její členové i přímo na místě posoudili přihlášené soutěžní projekty.
Soutěž letos už posedmé vyhlásila Nadace Partnerství pod záštitou odboru BESIP Ministerstva dopravy ČR, mediálním partnerem je měsíčník Moderní obec. Vyhlašení výsledků letošního ročníku se plánuje na 18. září do Šternberka, který loni zvítězil v kategorii měst a městských částí.
OLOMOUC: ROZSAHEM U NÁS OJEDINĚLÝ PROJEKT
Dvanáct světelně řízených křižovatek v centru Olomouce, zejména na dopravně vytížené Třídě Svobody, město v roce 2006 a v první polovině loňského roku osadilo systémem preference městské hromadné dopravy (MHD) fungujícím na principu GPS a 51 zastávek tramvají a autobusů vybavilo informačním systémem. Součástí projektu Rozvoj MHD v Olomouci ze 75 % financovaného Evropským regionálním rozvojovým fondem (uznatelné náklady se blížily 141 mil. Kč ) byl i nákup tří souprav nízkopodlažních tramvají. Navíc tam na některých exponovaných úsecích přibyly vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy MHD.
Členové komise byli informováni o tom, že město Olomouc se nevydalo cestou absolutní preference veřejné dopravy. Jak uvedl náměstek ředitele Dopravního podniku města Olomouce Ing. Pavel Zatloukal, na křižovatkách totiž zelené světlo semaforu naskakuje blížícím se autobusům a tramvajím jen při jejich zpoždění proti jízdnímu řádu.
Díky světelným panelům se zabudovaným informačním systémem na zastávkách MHD se cestující dozvědí, jaké nejbližší spoje a kam odtud budou odjíždět, případně jak velké mají zpoždění. Kromě toho horní volný řádek panelu může zobrazit informace o mimořádných událostech v dopravě, výlukách apod. "Inteligentní" zastávky mají i hlasový výstup pro slabozraké a nevidomé. Ing. Marek Černý a Ing. Jiří Urbaník z magistrátu města připomněli, že informace o odjezdech autobusů a tramvají podle jízdního řádu dávají MHD pod větší kontrolu veřejnosti.
"Dříve se řidičům tolerovala minutová odchylka proti jízdnímu řádu. Proto například mohli vyjet ze zastávky o minutu dříve. Informační panely nás však přinutily i tuhle minimální toleranci zrušit," konstatovali zástupci magistrátu.
PŘEROV: UŽ 18 KM CYKLOSTEZEK
Přerov se do soutěže přihlásil projektem cyklostezky do přilehlého Henčlova. Nákladem 14,5 mil. Kč (podpora Státního fondu dopravní infrastruktury činila 5,5 mil. Kč, dotace Olomouckého kraje 1 mil. Kč) loni vznikla 2,7 km dlouhá stezka, čímž se cyklistická infrastruktura města a okolí rozšířila už na téměř 18 km.
Asfaltová cyklostezka (na území města se zámkovou dlažbou) je sympatická hlavně tím, že ze souběžné, silně dopravně zatížené silnice II/43 odvedla cyklisty. Místní lidé stezku nejčastěji volí k jízdě do zaměstnání či za nákupy v Přerově. Pravda, cykloturista odjinud ji možná ani nezaznamená - alespoň během návštěvy komise byla dokonale "maskována" bujnou vegetací v pruhu mezi ní a silnicí. Rozpaky budila i přemíra nainstalovaného dopravního značení. Například dopravní značka Dej přednost v jízdě je i tam, kde stezku přeruší zjevně nepoužívaný vjezd k zarezlé bráně areálu Přerovských strojíren. Člen komise Ing. Robert Müller by uvítal, kdyby na stezku poutaly dnes už klasické žluté cykloturistické značky. Komise však ocenila soustavnost, s níž se Přerovští věnují cyklostezkám, když si rozvoj cyklistické infrastruktury vytkli jako jednu z priorit do svého Strategického plánu rozvoje města.
HOLEŠOV A LETOVICE: OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY POMÁHAJÍ
Soutěžní projekt nové okružní křižovatky v Holešově na Kroměřížsku potvrzuje, že tato dopravní řešení nejsou už ničím neobvyk-lým. Křižovatka je vyjádřením dlouhodobé snahy radnice o optimální řešení dopravy na území města. Členům komise však vadilo, že pěším ponechává místa pro přecházení až několik desítek metrů od svého vnějšího okraje, ačkoliv nejméně na jednom místě se těsně u ní nabízela technicky snadná možnost zřídit přechod pro chodce či místo pro přecházení s dělicím ostrůvkem uprostřed.
Okružní křižovatku na silnici I/43 protínající střed města přihlásily do soutěže Letovice na Blanensku. Projekt za 36 mil. Kč se uskutečnil v letech 2006 a 2007 a prakticky celý jej zaplatilo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Na křižovatce je prostorově velmi zdařile navzájem oddělena automobilová, pěší a cyklistická doprava a 3,75 metru široké a stavebně oddělené jízdní pruhy na vjezdech do křižovatky jsou vybaveny přechody či místy pro přecházení. Ostrůvky mezi jízdními pruhy byly vyvýšeny, což řidiče opticky ještě víc nutí zpomalit. Starosta Mgr. Radek Procházka potvrdil, že v prostoru přebudované křižovatky už nedochází k žádným závažným dopravním nehodám.
HRANICE: INSPIRACE I PRO JINÉ
Svěžím dojmem na členy komise zapůsobily Hranice na Moravě projektem Regenerace historického jádra města. Ing. Dagmar Čabalová, vedoucí radničního odboru rozvoje města, ne bez hrdosti komisi oznamovala, že barevné odlišení pojížděných ploch, chodníků a míst pro parkování, umístění mobiliáře včetně parkovacích sloupků a instalace parkovacích automatů předloni trvaly pouze 122 dnů. Komisi zaujalo, že ve městě vozovku od chodníků oddělili zvýšeným obrubníkem pouze tam, kde si to vyžádalo stavební řešení. Inspirací pro jiné může také být, že zatímco v samotném centru hodinový tarif parkování činí 20 Kč, pod náměstím můžete parkovat celý den i jen za desetikorunu.
IVAN RYŠAVÝ