V minulosti se již několikrát objevila snaha snížit počet stavebních úřadů zejména v malých obcích. Proti tomu se postavili Svaz měst a obcí ČR i představitelé některých obcí. Rušení stavebních úřadů považovali starostové za oddálení státní správy občanům. A to i tehdy, když návrhy měly racionální,...
V minulosti se již několikrát objevila snaha snížit počet stavebních úřadů zejména v malých obcích. Proti tomu se postavili Svaz měst a obcí ČR i představitelé některých obcí. Rušení stavebních úřadů považovali starostové za oddálení státní správy občanům. A to i tehdy, když návrhy měly racionální, ekonomické jádro. Proč se nyní znovu o takovém zásahu uvažuje?
Hlavní myšlenka je jednoduchá: Pokud chceme efektivně stavět a čerpat k tomu evropské dotace, jiná cesta není.
Základními prvky navrhovaných úprav jsou:
Rozšíření okruhu staveb nevyžadujících ani stavební povolení, ani ohlášení a rozšíření okruhu staveb, pro které postačí pouze ohlášení. Dojde tak k zásadnímu snížení administrativy.
Zavedení principu »jedna stavba je posuzována jedním úřadem«. S tím souvisí přenesení rozhodovacích pravomocí zejména v návaznosti na územní řízení na obecní úřady obcí s rozšířenou působností a vymezení působnosti pověřeným obecním úřadům jen pro okruh staveb, pro které postačí ohlášení stavebnímu úřadu. Proto dojde u některých obcí základního stupně k rušení stavebních úřadů a snížení finančních nároků souvisejícího aparátu.
Dořešení možnosti přezkumu certifikátů vydávaných autorizovanými inspektory, případně výčet okruhu staveb, které bude možno realizovat na základě certifikátu vydaného autorizovaným inspektorem.
Zlepšení způsobu účasti veřejnosti v povolovacích procesech podle stavebního zákona tak, aby byla posílena její pozice v nejranějších fázích rozhodování, zejména v procesu územního řízení.
Při vyvlastňování se oddělí proces vydání rozhodnutí o vyvlastnění od rozhodování o poskytnutí přiměřené náhrady. Tím pomůžeme rozběhu některých staveb, které by jinak mohly být dlouhodobě zablokovány. Zefektivní se tak výstavba velkých projektů mnohdy s důrazem na veřejný zájem.
Navrhovanou změnu legislativy doprovodí i změna v poplatcích.
Jsem si vědom, že zásah do struktury stavebních úřadů vyvolá pravděpodobně vášnivou polemiku. Zároveň jsem si ale také jistý, že tato změna, kromě úspor finančních přinese obcím s přenesenou pravomocí prvního stupně i úlevu. S odstupem času vášně starostů pominou a pochopí, že s postupující elektronizací veřejné správy je takovýto postup vedoucí k úsporám ve státní správě zcela legitimní. A ode mne jej vláda očekává.
Všechny návrhy, jakmile budou náležitě propracovány pro vnější diskusi, budeme samozřejmě diskutovat se Svazem měst a obcí ČR, Kolegiem primátorů statutárních měst i s Asociací krajů ČR.
Nicméně konečné rozhodnutí o výsledné podobě stavebního zákona přísluší Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu České republiky. Rád bych proto také navázal na diskusi se zástupci klubů politických stran zastoupených v obou komorách Parlamentu ČR, kterou v této, stranicky zatím nekonfliktní podobě, zahájili moji předchůdci.
Ing. KAMIL JANKOVSKÝ
ministr pro místní rozvoj
Jsem si vědom, že zásah do struktury stavebních úřadů vyvolá pravděpodobně vášnivou polemiku. Zároveň jsem si ale také jistý, že tato změna, kromě úspor finančních přinese obcím s přenesenou pravomocí prvního stupně i úlevu.
FOTO: ARCHIV