01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Cheb využívá více zdrojů

Cheb využívá více zdrojů Změna společenských poměrů a otevření hranic se Spolkovou republikou Německo přinesly Chebu po roce 1989 řadu nových činností a možností pro obyvatele a návštěvníky města. Struktura ekonomiky se zde za posledních deset let značně změnila. Došlo k omezení strojírenské...

Cheb využívá více zdrojů

Změna společenských poměrů a otevření hranic se Spolkovou republikou Německo přinesly Chebu po roce 1989 řadu nových činností a možností pro obyvatele a návštěvníky města. Struktura ekonomiky se zde za posledních deset let značně změnila.

Došlo k omezení strojírenské výroby, výroby jízdních kol, k oslabení textilní výroby. Velký růst však zaznamenal sektor služeb, vznikla zde řada malých firem zabývajících se různými druhy výroby, mimořádně se rozvinulo podnikání v oblasti cestovního ruchu, daří se stavebním firmám. Dalšímu rozvoji města i jeho okolí se snaží napomoci také radnice.

Asi každý člověk pohybující se v komunální sféře ví, jak obtížné je financovat z běžných rozpočtů větší investiční a neinvestiční akce. Cest, jak získat na takovéto projekty finance, je několik. V Chebu jsme se rozhodli využít vlastních prostředků, zároveň se snažíme minimalizovat zatížení městské pokladny úvěry a pokoušíme se, zatím vcelku úspěšně, získávat finance z různých dotačních zdrojů.

Rozpočet města se pohybuje okolo půl miliónu korun ročně, například v roce 1998 mělo celkové příjmy ve výši 428,042 mil. korun, v roce 1999 pak 526,791 mil. korun a v minulém roce dosáhly zatím nejvyšší hodnoty: 607,845 mil. korun.

Průmyslový park

Pro další rozvoj města považujeme za důležité dovést do konce projekt průmyslového parku. Na pozemcích na okraji města se připravuje padesátihektarová plocha, která by již v příštím roce měla být "zasíťována" a připravena pro příchod nových investorů. Stavba průmyslové zóny je finančně velmi náročnou akcí, ihned v prvopočátcích tohoto projektu nám bylo jasné, že pro její výstavbu bude nutné pokusit se získat finance i z jiných než městských zdrojů.

Radnice vykoupila potřebné pozemky za městské peníze, celkem tyto výdaje činily 35 miliónů korun. Zároveň probíhala jednání o získání finančních prostředků z rezervy fondu Phare 2000. Na počátku roku 2001 bylo podepsáno finanční memorandum ze strany Evropské unie. Nejdůležitější podmínka pro realizaci chebského průmyslového parku tak byla splněna, na základě tohoto memoranda získá Cheb z rezervy fondu Phare 2 milióny eur a také státní dotaci ve výši 1 milión eur.

Nyní se připravuje mezinárodní výběrové řízení na dodavatele stavby, pro investory by měly být "zasíťované" pozemky připraveny k odprodeji již na konci roku 2002.

Městu se prodejem akcií Západočeské energetiky a Západočeské plynárenské podařilo utržit 157 miliónů korun. Díky výnosu z akcií město nečerpalo další revolvingový úvěr a úvěr ve výši 46 mil. Kč v roce 1999 splatilo.

Zbývající část finančních aktiv byla předána v únoru 2000 do správy Komerční banky. Výnos z této správy za rok 2000 činil přibližně 7 mil. Kč. Do aktiv města byly také přidány finanční prostředky, jež radnice získala pronájmem areálu bývalých dragounských kasáren nedaleko centra města. V tomto objektu je umístěna kontroverzní asijská tržnice Dragoun a svobodné bezcelní pásmo. Ročně platí nájemci těchto dvou zařízení městu nájemné 31,5 miliónů korun.

Z prostředků svěřených do správy aktiv byla v roce 2001 vyčleněna částka 67 mil. Kč na "Program rozvoje města na volební období 1998-2002" (dále jen program rozvoje).

Tento program přijalo městské zastupitelstvo v květnu 1999 jako základní a zavazující dokument rozvoje města ve volebním období 1998 - 2002. Smyslem přijetí programu rozvoje bylo:

[*] vyjádření takového průniku zájmů jednotlivých politických stran, na němž se městská rada i městské zastupitelstvo dokáže shodnout ku prospěchu města,

[*] jasné vymezení priorit s možností lepšího posuzování hlavních úkolů,

[*] možnost jasně ukázat po skončení volebního období, co se zastupitelstvu podařilo splnit, co nikoliv.

Priority

Program rozvoje je v každém roce aktualizován. Konkretizace programu na každý rok vychází z jeho určených tří hlavních priorit:

[*] vytváření podmínek pro rozvoj místní ekonomiky,

[*] podpora bydlení,

[*] rozvoj cestovního ruchu.

V rámci tří priorit jsou řešeny studie, projekty a konkrétní investiční i neinvestiční akce. Důraz je kladen na pravidelnou kontrolou plnění harmonogramu programu rozvoje. V polovině volebního období se podařilo některé akce dokončit. Například: zpracování ratingu města, orientační systém pro pěší, nasvícení dominant města, zpracování koncepce bydlení, marketingová studie cestovního ruchu atd. Řada akcí je zadána či rozpracována, některé projekty, na něž byly vypracovány studie, by měly být realizovány již v příštím roce. Město se například po dvaceti letech dočká odkládaného zastřešení zimního stadionu.

Další finance na zajištění investičních i neinvestičních akcí se snažíme získávat pomocí dotací. Pravidelně bývá město úspěšné u dotací z Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón (v roce 2001: 1 270 tis. Kč), státní dotace v rámci Programu rozvoje severozápadních Čech a Ostravska pomohly realizaci některých akcí z programu rozvoje města.

Z Programu podpory výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury byla spolufinancována výstavba bytů v Kamenné ulici. Využíváme i program Phare, prostřednictvím jeho Fondu malých projektů bylo letos podpořeno 5 projektů. Na podporu přeshraničních sousedských vztahů se uskutečnilo například "Setkání Chebanů", kdy se formou lidové veselice na chebském náměstí mohli potkat současní čeští a bývalí němečtí obyvatelé města.

Účast občanů

Do rozhodování o výdajích města se radnice pokusila zapojit také občany. V rámci projektu "Občan a radnice, konflikt nebo partnerství" byly na základě rozsáhlého průzkumu stanoveny tři oblasti problémů, které obyvatele v jejich běžném životě nejvíce trápí.

Lidé označili za nejvážnější problémy spojené s řešením otázek prostituce, bezpečnosti a čistoty ve městě. Ke každému z těchto témat byla vytvořena pracovní skupina složená z občanů města. Na veřejném setkání představily skupiny jednotlivé návrhy řešení konkrétních úkolů v daných třech oblastech, tzv. akční plány. Tyto návrhy se po projednání v komisích města a na radě města dostaly na pořad jednání zastupitelstva, které uložilo starostovi a oběma místostarostům konkretizovat jednotlivá opatření z hlediska finančního dopadu do rozpočtu města. V lednu 2001 zastupitelstvo projednalo znovu akční plány řešení tří okruhů problémů, schválilo je prakticky v nezměněné podobě a výrazně je finančně podpořilo. Celkem uvolnilo 4,3 mil. Kč.

Na radnici rovněž od jara t. r. pracuje poradní komise rady Občan a radnice, která je složena z občanů, kteří se na projektu aktivně účastnili. Tato komise má kontroluje, zda jsou závěry akčních plánů opravdu plněny a svým poradním hlasem pomáhá korigovat práci radnice v daných třech prioritních oblastech.

Václav Jakl,

starosta města

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down