01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Chomutovský magistrát pamatoval také na místní podnikatele

Sklízí jedno ocenění za druhým: Připomeňme alespoň absolutní vítězství v národním kole Evropské ceny za podnikání a druhé místo v rámci evropského kola soutěže European Enterprise Award 2006. Podnikatelské centrum služeb pro podnikatele v Chomutově od roku 2005, kdy bylo městem uvedeno do provozu, však hlavně slouží k velké spokojenosti místních podnikatelů a spektrum svých služeb rozšiřuje o další.

Podstatou projektu, který dostal výstižný název Chytrá administrativa pro podnikatele, bylo soustředit na jedno místo všechny odbory a další útvary magistrátu, které mají co do činění s podnikáním. V budově bývalé střední školy na chomutovském Husově náměstí tak podnikatelé nyní mohou provést registrační úkony související s jejich činností, a splnit tak svoji povinnost nejen vůči městu, ale i k dalším institucím (finančnímu úřadu, České správě sociálního zabezpečení, zdravotním pojišťovnám či úřadu práce apod.).

Funguje tam například jak živnostenský, tak stavební úřad, ale i agendy související se životním prostředím. V centru lze požádat o živnostenské oprávnění, nechat se zaregistrovat jako samostatně hospodařící rolník či třeba si vyřídit speciální záležitosti v oblasti životního prostředí atd. V budově je také stavební úřad, přičemž se tam provádějí i úkony v rámci speciálního stavebního úřadu pro památkovou péči nebo stavebního úřadu vodohospodářského.

BYROKRACII ODBOURÁVAJÍ MODERNÍ TECHNOLOGIE

"Realizace projektu byla zahájena v roce 2003, tedy v době, kdy na nás přešly kompetence rušeného okresního úřadu. Stáli jsme před otázkou optimalizace nákladů a počtu objektů, v nichž byl magistrát, respektive v roce 2003 ještě městský úřad umístěn," vzpomíná Ing. Jan Mareš, vedoucí odboru ekonomiky Magistrátu města Chomutova. "Při projektování podnikatelského centra jsme se neměli kde inspirovat. Proto jsme využili pouze principy procesního řízení a analýzu vlastních procesů obsluhy této skupiny klientů magistrátu. Většina obcí v současné době aplikuje sloučený model státní správy a samosprávy. Chomutov se rozhodl jít jinou cestou a striktně samosprávu od státní správy oddělil - například pro sledování nákladů na výkon státní správy, vyřešení kompetencí apod."

Ruku v ruce se soustředěním všech agend potřebných pro podnikatele do jednoho centra se učinila také řada dalších kroků k omezování byrokracie ve vztahu k občanům a podnikatelům, a to s pomocí efektivního uplatnění informačních a komunikačních technologií.

BEZHOTOVOSTNÍ ÚHRADA

Jednou z nejvíce oceňovaných novinek je možnost bezhotovostní úhrady všech plateb pomocí platebních terminálů. Ty v centru fungují na stejném principu jako v obchodech. Díky tomu lze na úřadě jednoduše zaplatit platební kartou správní poplatek za úkon, uhradit nájemné, místní poplatek, pokutu či jakoukoliv jinou platbu. Chomutov byl v roce 2003 první organizací ve veřejné správě, která platební terminály pro své klienty zavedla. Za to mimo jiné před třemi lety obdržel Cenu Ministerstva vnitra ČR za inovaci v územní veřejné správě.

V roce 2004 se díky spolupráci města s Komerční bankou podařilo vyvinout program, který umožnil identifikaci klientů. Obec totiž musí veškeré přijaté platby přiřadit na individuální poplatkové účty svých klientů, zatímco komerční obchodník znát, kdo mu platí, nepotřebuje.

V současné době jsou platby hrazeny prostřednictvím platebních terminálů u podnikatelských agend ze zhruba 15 procent, u nepodnikatelských kolísá využitelnost kolem 8 až 9 procent. Město vlastní tři dálkově programovatelné platební terminály.

DÁLKOVÉ OBJEDNÁVÁNÍ NA ÚŘAD

Oblíbenou službou se stalo bezkontaktní objednávání na úřad. Klient si pomocí krátké textové zprávy sám volí den a čas návštěvy, úředník ví, jaký úkon chce klient vyřídit a je na vyřízení připraven. Ve zpětné textové zprávě se klient dozví, jaký formulář je třeba k úkonu vyplnit či jaká je výše správního poplatku, který bude muset za požadovaný úkon zaplatit.

"Klienti využívají dálkové objednávání pomocí SMS v největší míře na registr vozidel a správní agendy (občanský průkaz, cestovní doklad, řidičský průkaz), živnostenský úřad a silniční správní úřad," uvádí Ing. Jan Mareš. "U ostatních agend se spíše využívá pasivní součást služby, která občana vyrozumí, že jím požadovaný úkon již byl učiněn (vydáno povolení, zpracován a připraven k předání občanský nebo řidičský průkaz, cestovní doklad, živnostenský list, povolen výherní hrací přístroj apod.). Odpadá tak nervozita občanů, kteří se už nemusejí telefonicky dožadovat informace, zda požadovaný doklad či potřebné povolení už nebyly vystaveny a nelze si je již vyzvednout," dodává vedoucí odboru ekonomiky Magistrátu města Chomutova.

Komunikace pomocí SMS má také svoji alternativu - prostřednictvím e-mailu. Ze čtyřletých zkušeností chomutovského magistrátu s touto službou však vyplývá, že z každé stovky provedených kontaktů se zhruba 99 uskuteční přes krátkou textovou zprávu, ale přes e-mail zpravidla pouze jediný. Měsíčně se pomocí SMS obslouží mezi čtyřmi až pěti tisíci klientů.

V minulém roce začali v Chomutově zavádět koncept Phone Book, umožňující dálkové samoobsluhování klientů úřadů prostřednictvím SMS. Modelovou situací je žádost řidiče o výpis ze stavu bodového systému. Správní poplatek ve výši 15 Kč zaplatí v ceně SMS (tvar odesílané SMS je CV BODY číslo řidičského průkazu). V textové zprávě z magistrátu má pak obsažen počet připsaných trestných bodů v registru řidičů. Kdo nepotřebuje písemný výpis, se tak již vůbec v této věci nemusí na magistrát dostavit.

Za necelý rok od spuštění této služby využilo možnosti získat informaci na dálku 35 procent žadatelů o výpis ze stavu bodové systému.

DIGITALIZACE DOKUMENTŮ A DALŠÍ SLUŽBY

Projekt Chytrá administrativa pro podnikatele byl dále doplněn digitalizací dokumentů stavebního úřadu, aby si klient mohl odnést potřebné údaje na technickém nosiči dat. Začal tam rovněž fungovat plný přístup do programu GISel (mapy, pasparty - několik desítek vrstev), stejně jako do programu AXIS (podnikatelský registr). Slouží už i internetové infokiosky ve vestibulech úřadoven magistrátu, které umožňují jeho klientům bezplatný přístup k internetu. A samozřejmě vše doplnily další nezbytné aktivity, jako je pořádání seminářů, školení a poradenství pro podnikatele, zejména k možnostem čerpání z národních a evropských dotačních zdrojů.

Převod dokumentů umístěných v listinné podobě v archivu stavebního úřadu do digitální podoby zajišťuje chráněná dílna, která zaměstnává osoby se zdravotním handicapem. Pracoviště bylo zřízeno z dotace, rovněž na mzdy jeho zaměstnanců přispívá úřad práce. Jedinečností ve veřejné správě je i dvousměnný provoz tohoto pracoviště.

Za zmínku však stojí i fakt, že zavedením projektu Chytrá administrativa klesl počet zaměstnanců magistrátu o dva řadové a jednoho vedoucího pracovníka. Jednotlivé části projektu byly plně financovány anebo spolufinancovány z programů Evropské unie, takže magistrát zaznamenal značnou úsporu vlastních finančních prostředků. A co víc - všechny nově zavedené služby provádí magistrát ve své režii, a proto nikterak nezatěžují jeho klienty. Provozní náklady nepřevyšují měsíčně 4 tisíce korun (telefonní hovory, poplatky operátorům, spotřebovaná energie), což je částka pro město s více než miliardovým ročním rozpočtem poměrně zanedbatelná a ve srovnání s přidanou hodnotou, kterou přináší, více než přijatelná.

JAROSLAV WINTER

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down