Malá vesnice na Písecku s 300 obyvateli v posledních letech proinvestovala poměrně vysoké částky. Kde na to vzala peníze a v čem spočívá tajemství úspěchu při získávání finančních prostředků?
V roce 2005 dokončila Smetanova Lhota generální opravu všech vozovek. Podnětem k zahájení oprav v roce 1995 byla mj. účelová dotace ve výši 54 tisíc Kč, určená na zlepšení stavu silnic.
OPRAVY VOZOVEK PO ETAPÁCH
Obec vložila v prvním roce do údržby komunikací 300 tisíc Kč, poté následovala investice (491 tisíc, z toho dotace 142 tisíc) do náročné opravy komunikace v části Smetanova Lhota - Vrábsko. V roce 1997 opravila silnici do Podelhoty za 319 tisíc Kč (dotace 96 tisíc). O dva roky později investovala 200 tisíc Kč (dotace 117 tisíc) do oprav "U mostu" ve Varvažově a 198 tisíc Kč (dotace 35 tisíc) do pokračujících oprav komunikace na Vrábsko, které ještě v dalším roce pohltily 269 800 Kč (dotace 118 tisíc). Na dokončení svých záměrů získala v roce 2003 z programu SAPARD 294 tisíc Kč (z proinvestovaných 730 tisíc). V roce 2005 si opravy komunikací ve Smetanově Lhotě vyžádaly 421 tisíc Kč (dotace 120 tisíc).
Dobrá komunikace musí být osvětlená a přitom bez zbytečného plýtvání energií. Proto v roce 1998 obec vyměnila za 80 800 Kč (dotace 48 tisíc získaná z Programu obnovy venkova) původní světelné zdroje za úsporné žárovky.
Opravené vozovky by měly vydržet co nejdéle. Při pohledu na projíždějící těžce naložené traktory projeví i laik pochybnosti. Přece stanovení hmotnosti vozidel a jejich tlaku na povrch vozovky je poměrně snadný úkon a může ušetřit jak družstvu, které místní komunikace využívá nejvíce, tak místním sedlákům a všem občanům peníze za případné opravy. Mělo by se stát pravidlem, že se při nákupu techniky bude záměr konzultovat se správou obce a upřesní se i váhové a rozměrové kapacity místních vozovek.
ZDROJE FINANCOVÁNÍ
"Počáteční léta nového tisíciletí jsou pro naši obec érou plynofikace a telefonizace. První rok jsme museli dát dohromady - pokud možno od všech občanů - přihlášky s plánovaným odběrem plynu za každou domácnost. Tuto položku není a do budoucna ani nebude možné přesně specifikovat. Zejména co se týče profilace domácností," říká starostka obce Zdeňka Šípová. Trend stoupajících cen plynu lidé eliminují vytápěním pevnými palivy, zejména dřevem. A tady začínají problémy. V některých případech se zpomaluje a někde i ruší plynofikace rodinných domů. Proto obec ještě nesplnila kritéria, k nimž se zavázali její občané.
V souvislosti s plynofikací bylo nutné v roce 2002 vyměnit na budově obecního úřadu okna (120 700 Kč, dotace 76 tisíc) o rok později zavést rozvody plynu (435 962 Kč, dotace 179 tisíc). V roce 2004 se vedle plynofikace a rekonstrukce koupelny služebního bytu v objektu radnice (197 064 Kč, dotace 118 tisíc) opravoval i přilehlý chodník (111 900 Kč, dotace 32 tisíc).
Většinu investičních prostředků získala obec z Programu obnovy venkova, další především díky připojení se k Dobrovolnému svazku obcí severního Písecka v rámci programu SAPARD. "Doba byla příznivá v tom, že i malé obce mohly získat dotace a hlavně zajistit spolufinancování. V současné době jsou pro nás dostupné granty vyhlašované Jihočeským krajem, ale v případě strukturálních fondů EU malá obec není schopná se podílet na spolufinancování, aniž by se zadlužila," říká Zdeňka Šípová.
Spolupráce obce se Státním fondem životního prostředí usnadnila jednání a financování plynofikace (vyhodnocení celé akce se dokončuje). "Plynofikace je závažným zásahem do přírodních struktur, proto jí musí věnovat pozornost všichni občané. Celkem pohltila 4 856 943 Kč (dotace činí 2 273 090). Zatímco naše obec se do toho pustila bez otálení, okolní a bohatší obce své rozhodnutí dlouho zvažovaly," komentuje situaci starostka.
Na financování plynofikace použila obec i peníze, které získala prodejem akcií Jihočeské energetiky.
Do rozvoje Smetanovy Lhoty zasáhly i povodně v roce 2002. Katastrem protékají dvě řeky, bylo nutné obnovit stržený most na Karlově a lávku v Podelhotě. Kamenný most přímo ve vesnici vyžadoval opravy, ale vytrval. Náklady byly poměrně vysoké. Nový most na Karlově s přípravou pilířů a úpravou cest stál 420 450 Kč (povodňové platby byly později vyrovnány z prostředků Fondu solidarity Evropské unie - bez DPH), lávka v Podelhotě a další nezbytné úpravy vozovek stály 410 218 Kč. Most přes Skalici vyšel na 325 tisíc Kč, jeho stavbu zaplatil sponzor z Prahy.
Loni činily příjmy obecního rozpočtu 2 374 324 Kč, výdaje 2 416 225 Kč, úvěr 380 tisíc Kč. Je Smetanova Lhota chudá, či bohatá? "Ani to, ani ono. Snažíme se však využít každé příležitosti k naplnění našich záměrů. Všimněte si, že mluvím o záměrech, nikoli o plánech. Plán je příliš úzký prostor, a když jej neplníme, chápou nás jako někoho, kdo to nedokázal. Podaří-li se nám však uskutečnit záměr - jde jednoznačně o úspěch, protože to nikdo nečekal. No a my se řadíme někam doprostřed. Doufám, že stále blíž uskutečněným záměrům," uzavírá starostka.
Některá doporučení starostky Zdeňky Šípové
Především je třeba zajistit si dostatečné zdroje informací. Těch je poměrně hodně, musíme se naučit rozlišovat, které informace jsou z našeho zájmu využitelné a jak.
Od samého počátku musíme mít jasno i v našich záměrech. Stanovit priority, reálně je zhodnotit a určit způsob postupu. Nereálné cíle zatím vyloučit (časem se může situace změnit).
Připravit si podklady a v případě, že se nějaké možnosti objeví (i mimo plánované termíny), být vždy připraveni předložit rychle důkladně a přesně stanovené návrhy - pozor, vždy přizpůsobené konkrétnímu případu! Zašleme-li již jednou navrhovaný projekt, nebo příliš obecně pojatý, může to spíše uškodit než podpořit nás zájem.
Odpovědným a zajímavě formulovaným záměrem a pádnou argumentací (nelitovat času a nezapomenout zdůraznit i zdánlivé maličkosti využitelné v náš prospěch) si postupně získáme pověst seriózního partnera, jehož žádost je dobře připravená, a tudíž ani lidé, kteří o naší žádosti budou rozhodovat, nebudou riskovat dodatečné úpravy nebo rovnou zamítnutí.