01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Členství ve výborech

Je podle zákona o obcích možná vzájemná slučitelnost členství v kontrolním výboru s členstvím v jiných výborech zastupitelstva obce? Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, neupravuje pravidla...

Je podle zákona o obcích možná vzájemná slučitelnost členství v kontrolním výboru s členstvím v jiných výborech zastupitelstva obce?

Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, neupravuje pravidla ohledně neslučitelnosti členství v kontrolním výboru s členstvím v jiných výborech zastupitelstva obce. Pouze v ustanovení § 119 odst. 1 zákona o obcích je stanoveno, že členem kontrolního výboru a finančního výboru nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu a ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu. Zákon o obcích tedy nevylučuje, aby člen kontrolního výboru byl zároveň členem jiného výboru.

S ohledem na skutečnost, že kontrolní výbor ve smyslu § 119 odst. 3 písm. b) zákona o obcích kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory na úseku samostatné působnosti, mohu pouze doporučit, aby členové kontrolního výboru nebyli zároveň členy jiných výborů téhož zastupitelstva obce.

Na druhé straně jsem si vědom, že zejména v malých obcích je velkým problémem obsadit výbory alespoň minimálním počtem třech členů. Je proto vhodné při souběhu členství ve výborech doporučit, aby kontrolu neprováděl takový člen kontrolního výboru, který je zároveň členem výboru kontrolovaného.

Pronájem nemovitého majetku obce

Je nutné zveřejňovat záměr o pronájmu nemovitého majetku obce i za situace, že obec má v úmyslu prodloužit platnost již existující nájemní smlouvy o nájmu nemovitosti, která byla uzavřena na dobu určitou?

Ustanovení § 39 odst. 1 zákona o obcích stanoví obci povinnost, aby zveřejnila záměr o zamýšlené dispozici se svým nemovitým majetkem, a to vyvěšením na úřední desce obecního úřadu po dobu nejméně 15 dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce.

Jak vyplývá ze zákonného odůvodnění této povinnosti vyjádřeného slovy "aby se k němu (tj. k tomuto záměru) mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky", je smyslem celého ustanovení § 39 zákona o obcích mj. zvýšení transparentnosti v rozhodovací činnosti příslušných orgánů obce při nakládání s nemovitým majetkem obce.

V případě nájmu obecní nemovitosti, kdy tento vztah byl uzavřen na dobu určitou, je nutné posoudit, jaké obsahové náležitosti měl záměr o nájmu této nemovitosti. Nebyla-li v tomto záměru např. dána možnost, že za splnění určitých podmínek se daný nájemní vztah prodlužuje, resp. může prodloužit o další dobu určitou, jsem toho názoru, že je nutné v případě uplynutí doby určité zveřejnit nový záměr o pronájmu této nemovitosti. Příslušný závazkový právní vztah (tj. nájem) zanikne uplynutím posledního dne smluvené doby (viz § 578 občanského zákoníku). Pro vznik nového závazkového vztahu (byť se týká téže nemovitosti) je tak nutné "zopakovat" celý postup podle § 39 odst. 1 zákona o obcích.

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down