Autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) by ve svém městě uvítalo 88 % obyvatel ČR. Vyplývá to z loňského průzkumu agentury Ipsos Tambor. Přes 64 % municipalit, které už CNG autobusy zakoupily, uvažuje o nákupu dalších těchto ekologicky výhodnějších vozidel. Špatná kvalita ovzduší je totiž...
Autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) by ve svém městě uvítalo 88 % obyvatel ČR. Vyplývá to z loňského průzkumu agentury Ipsos Tambor. Přes 64 % municipalit, které už CNG autobusy zakoupily, uvažuje o nákupu dalších těchto ekologicky výhodnějších vozidel. Špatná kvalita ovzduší je totiž největším problémem životního prostředí v ČR. V případě koncentrace prachových částí PM10 a PM2,5 se u nás mnohde - zejména v oblastech Prahy a Brna - neplní nejen evropské, ale ani národní limity.
CNG vozidla mají z hlediska emisí už dnes výrazně nižší hodnoty než autobusy se vznětovými motory, byť i splňujícími normu EURO V. Podle studie Centra dopravního výzkumu pohon na CNG produkuje dokonce přes 50 % méně prachových částic, než připouští tato evropská norma.
Jestliže však autobusy městské dopravy jezdí především po hlavních silnicích s relativně plynulejším provozem, vozidla pro svoz odpadů či čištění komunikací musí zajíždět i do odlehlejších uliček, častěji tam zastavují a rozjíždějí se, takže kromě zvýšené produkce emisí jsou i nezanedbatelným zdrojem hluku. Proto osvícené radnice nejenže podporují nasazení CNG autobusů do městské dopravy, ale spolu s moderně uvažujícími odpadovými či úklidovými firmami zvyšují i zájem o komunální vozidla s tímto pohonem.
Jedno z nich v březnu představila společnost AVE CZ odpadové hospodářství, s. r. o., která jím v centru Prahy začíná svážet komunální odpad. Jde o vozidlo s pohonem CNG na dvouosém podvozku Mercedes-Benz Econic 1829 s nástavbou rotopress FAUN o objemu 16 m3. AVE CZ provozuje další takové vozidlo v Plzni, a to na tříosém podvozku MB Econic 2629 s nástavbou linearpress Zoeller (21 m3). Podle jednatele Mgr. Romana Mužíka nákup komunálního CNG vozidla představuje investici zhruba o 30-40 % vyšší, než na kolik by vyšlo pořízení automobilu s klasickým pohonem. Jenže díky nižší ceně zemního plynu proti ceně nafty se společnosti AVE CZ rozdíl v pořizovací ceně vyrovná už zhruba během čtyř let.
Mgr. Roman Mužík tak potvrzuje zkušenost společnosti Pražské služby, a. s., která 11 nových CNG vozidel na svoz komunálního odpadu, údržbu a čištění komunikací či odvoz vytříděného odpadu postupně začlenila do své flotily už loni. Další, dvanácté vozidlo (pouze přestavěné na CNG pohon) Pražské služby provozují už čtyři roky. Mluvčí firmy Miroslava Egererová uvádí, že u vozidel s pohonem na stlačený zemní plyn jsou provozní náklady v průměru o 30 % nižší než u automobilů se vznětovým motorem. Zároveň dodává, že pochopitelně vždy záleží na aktuálním poměru cen CNG a motorové nafty. Pokud jde o náklady na údržbu a servis, rozdíl mezi oběma kategoriemi vozidel podle Miroslavy Egererové prakticky neexistuje. Pražské služby letos počítají s nákupem dalších pěti či šesti CNG vozidel.
Ing. Milan Kužel z firmy CROY Rakovník, která obě vozidla společnosti AVE CZ dodala, zdůrazňuje i to, že CNG motory se vyznačují velmi tichým chodem s "měkkým" záběrem i při maximálním výkonu. A nejenže je zemní plyn levnější než nafta, ale i spotřeba CNG v kg je přibližně o 10 % nižší ve srovnání se vznětovým motorem stejného objemu v litrech nafty.
Společnost AVE CZ je v pořadí už třetí firmou u nás, která ke svozu komunálního odpadu využívá CNG vozidla. Výhledově počítá s jejich nasazením i v Ústí nad Labem, Karlových Varech a Kolíně.
IVAN RYŠAVÝ