Současný stav městských a obecních úřadů je obrazem relativně složitého legislativního rámce, který se v České republice mnohdy až překotně vyvíjí už od roku 1991. Do současné doby prošel celou řadou změn, inovací, novel a...
Současný stav městských a obecních úřadů je obrazem relativně složitého legislativního rámce, který se v České republice mnohdy až překotně vyvíjí už od roku 1991. Do současné doby prošel celou řadou změn, inovací, novel a dalšími úskalími. V této poněkud roztříštěné spleti se musí dobře vyznat nejen úředník, ale také občan.
K usnadnění orientace a zjednodušení spletitých cest by měly sloužit různé, řekněme s trochou nadsázky, podpůrné prostředky. Jejich využití samozřejmě závisí na konkrétních, nejčastěji ekonomických možnostech samotných úřadů, na úrovni komunikace mezi územními samosprávnými celky i ministerstvy, Poslaneckou sněmovnou a Senátem ČR.
Moderní úřad by měl především plnit několik základních podmínek. Patří k nim rych-lé vyřizování žádostí, snadná dostupnost veškerých potřebných tiskopisů a využití různých možností komunikace. Od osobních návštěv přes internet, SMS včetně lokálních televizních kanálů a dalších.
Občané nenavštěvují úřady denně, ale přicházejí tam pouze tehdy, když něco konkrétního musí vyřídit či pokud si nevědí rady a potřebují verbální pomoc. Například v Českých Budějovicích se nám velmi osvědčilo městské informační centrum přímo v budově radnice, které se stává místem, kde se i v neúředních dnech soustřeďují dotazy, ale také žádosti a všechny další požadavky občanů.
Ideální by pochopitelně bylo, aby se postupně ve všech úřadech mohlo vytvořit takové "sběrné místo", kde by se vše v co možná nejkratší době vyřizovalo a zajišťovalo. Úřady by tedy komunikovaly mezi sebou, a občanovi by tak odpadlo příslovečné "věčné běhání po úřadech" či od přepážky k přepážce. Docílit takového stavu je myslím snem každého tajemníka městského úřadu. Nemusí zůstat jen u snů a tento ideál lze naplnit i v praktickém životě - ale vyžaduje to hodně úsilí od všech zúčastněných stran.
PODNIKATELÉ BÝVAJÍ PRUŽNĚJŠÍ
Po roce 1991 se ve srovnání s úřady veřejné správy, které volily spíše konzervativní způsob, podnikatelská sféra vyvíjela mnohem dynamičtěji. Obrazně řečeno došlo k tomu, že nám podnikatelé "ujíždějí v rychlíku" a my se na jejich předjíždění díváme z oken osobních vlaků. V blízké budoucnosti je třeba tuto situaci změnit. Netroufám si říci, že úplně eliminovat, ale znatelně stírat tento rozdíl, což se postupně daří a svůj podíl na tom zcela logicky má i vstup naší země do Evropské unie.
Úřady by se postupně měly přiblížit k jednotné koncepci, která by se neměla vyhnout ani samotnému názvosloví. Často se totiž na úřadech setkáváme s různými podobami organizačních struktur a názvy odborů jiného typu, byť obsahová náplň bývá totožná. Pokud se občan přestěhuje z jednoho města do druhého, leckdy pak na tamní radnici vyřizuje totožnou agendu u zcela jinak pojmenovaného odboru. Plánované sjednocení těchto záležitostí by mělo být platné pro celou republiku.
Dovolím si tvrdit, že právě ustálený stav jednotného postupu všech úřadů veřejné správy budou nejen občané, ale také samotní úředníci kvitovat s povděkem. Jsem optimista, a tak věřím, že už do jednoho roku bude výše popsaným způsobem sjednoceno alespoň 60 procent úřadů.
NESMYSLNÉ A ZBYTEČNÉ JE TŘEBA ZRUŠIT
Projít změnou by také měly všechny zákony a obecní vyhlášky či nařízení, které nesplňují kritéria dynamického rozvoje, jsou příliš složité a především nadbytečné. S tím souvisí i rušení některých úřadů, zvláště pak takových, které se především v kontrolní činnosti zabývají téměř totožným obsahem a v podstatě pouze nesmyslně zatěžují občana.
Je proto nutné, aby se důsledně využívala připomínková místa, jež legislativní rámec nabízí. Konkrétně mám na mysli například Svaz měst a obcí ČR, Asociaci krajů i Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR. Ti spolu musejí komunikovat a úzce spolupracovat. Výsledkem by pak měly být podané pozměňovací návrhy přímo legislativcům, tedy těm, z jejichž autorské dílny vycházejí zákony této země.
ZDENĚK ŘEŘÁBEK
tajemník Magistrátu města České Budějovice,
předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR
je dobrovolné sdružení fyzických osob, které vykonávají funkci tajemníka obce či města. Jeho posláním je hájit zájmy svých členů zejména tím, že:
předkládá Parlamentu ČR, vládě ČR a orgánům státní správy iniciativní návrhy k tvorbě legislativy, která se vztahuje k činnosti a práci městských a obecních úřadů,
spolupracuje s organizacemi a svazy jako například Svazem měst a obcí ČR při zajišťování veřejné správy,
snaží se o zlepšení vzájemné informovanosti mezi městskými a obecními úřady v oblasti funkčnosti úřadů a při výkonu veřejné správy,
napomáhá vzdělávání úředníků městských a obecních úřadů,
spolupracuje se zahraničními svazy a nadnárodními organizacemi podobného typu a zaměření, popřípadě se stává jejich členem,
vydává vlastní zpravodaj.
(více na http://www.stmou.cz)